Филологические науки / 3. Теоретические и методологические проблемы исследования языка
Данилович О.Д.
Чернівецький національний
університет, Україна
Парадигматичні
зв’язки лексико-семантичних груп прикметників у різних стилях сучасної
англійської мови
Як відомо, одиниці
мови належать одночасно до двох планів: синтагматичного, коли їх вивчають одна
відносно одної у матеріальній послідовності усередині мовного ланцюга, та
парадигматичного, коли вони поставлені одна до одної у відношення можливої заміни, кожна на своєму рівні й у своєму формальному
класі (пор. [1, с. 24-25]). Вивчення парадигматичних зв’язків на основі
синтагматичних проводиться в сучасній лінгвістиці з використанням статистичних
методів, а саме кореляційного аналізу, в роботах В.В. Левицького, В.В.Архелюк,
Т.В.Венкель, Ж.Б.Черської, О.С.Лех та ін.. Проте, невивченими залишаються
парадигматичні зв’язки в
публіцистичному, науковому та художньому стилях у зіставленні, що обумовлює
актуальність нашого дослідження. Мета статті – дослідити та зіставити
парадигматичні зв’язки між ЛСГ прикметників у трьох стилях, виявити на їх
основі спільні та розбіжні ознаки. Об’єктом дослідження є лексико-семантичні
групи (ЛСГ) прикметників у трьох стилях, предметом − зіставна
характеристика парадигматичних зв’язків.
Матеріалом
дослідження слугує суцільна вибірка з газетно-публіцистичних текстів англійських та
американських газет (the Times, the Independent, the Guardian, the Washington Post, the New York Times, the Los Angeles Times) за період 2001-2002 рр.
Усього отримано 10137 синтагм. Із наукових статей за період 2004-2006р. було
зафіксовано 10100 біномів з різних галузей науки як природничих, так і
гуманітарних дисциплін: фізики, космологічної фізики, атмосферної хімії та
фізики, біології, математики, юриспруденції, соціології, лінгвістики,
літературознавства. У художньому стилі виявлено 10134 словосполучень прикметників з
іменниками в атрибутивній та предикативній функціях з англійських та американських художніх текстів сучасного
періоду з 1980 по 2005 рр.
Обчислення
коефіцієнта кореляції здійснюється спеціальною комп’ютерною програмою шляхом
введення даних про частоту вживання. Величина коефіцієнта кореляції коливається
в межах від -1 до 1. Чим більша залежність між досліджуваними ознаками, тим
ближче до 1 величина коефіцієнта кореляції [2, с.80]
Потрібно зазначити,
що кількість сильних парадигматичних зв’язків відрізняється
у трьох стилях. Найбільшу кількість їх демонструє художній стиль (24): ЛСГ
прикметників на позначення віку, часу з ЛСГ прикметників «Поведінка та дії по
відношенню до об’єкта» (0,888), ЛСГ «Вік, час» – ЛСГ «Риси характеру» (0,968),
«Вік, час» – «Релігія, раса» (0,921), «Вік, час» – «Оцінка розумових здібностей
людини» (0,957), «Національна приналежність» – «Поведінка та дії по відношенню
до об’єкта» (0,721), «Емоційний стан, почуття» – «Поведінка та дії по
відношенню до об’єкта» (0,896), «Емоційний стан, почуття» – «Природний та
фізичний стан» (0,897), «Емоційний стан, почуття» – «Релігія, раса» (878)
тощо. У науковому стилі зафіксовано 20 зв’язків: «За сферою діяльності» з ЛСГ
прикметників «Вартість, значення, якість, функція» (0,948); 2) ЛСГ «За
сферою діяльності» з ЛСГ прикметників «Інтенсивність, міра» (0,861); 3) ЛСГ
«За сферою діяльності» з ЛСГ «Оцінка об’єкту у порівнянні його з ознаками інших
предметів» (0,989); 4) ЛСГ «За сферою діяльності» з ЛСГ «Швидкість» (0,906); 5)
ЛСГ прикметників «Вартість, значення, якість, функція» з ЛСГ «Оцінка об’єкту у
порівнянні його з ознаками інших предметів» (0,943); 6) ЛСГ прикметників «Вік,
час» з ЛСГ «Температура» (0,999); 7) ЛСГ прикметників «Вік, час» з ЛСГ «Оцінка
розумових здібностей людини» (0,878) тощо. Найменшу кількість статистично
значущих зв’язків відмічаємо для публіцистичного стилю (10): 1) ЛСГ прикметників
«За сферою діяльності» з ЛСГ прикметників «Вартість, значення, якість, функція»
(0,869); 2) ЛСГ «Національна приналежність» з ЛСГ «Адміністративні,
регіональні, класові розмежування» (0,903); 3) ЛСГ «Оцінка об’єкту щодо його
форми, об’єму та величини» з ЛСГ «Просторова оцінка щодо протяжності, відстані,
тривалості» (0,822); 4) ЛСГ «Оцінка об’єкту у порівнянні його з ознаками інших
предметів» з ЛСГ «Швидкість» (0,847); 5) ЛСГ «Просторова оцінка щодо протяжності,
відстані, тривалості» з ЛСГ «Зовнішність людини» (0,991); 6) ЛСГ «Риси
характеру, звички» з ЛСГ «Поведінка та дії по відношенню до об’єкта» (0,845);
7) ЛСГ «Риси характеру, звички» з ЛСГ «Оцінка розумових здібностей людини»
(0,922) тощо. Це говорить про те, що в художньому стилі проявляється тенденція
до більшої конкуренції ознак, їх здатність одночасного вживання для
характеристики об’єкту. Науковий стиль, хоча і має меншу кількість
парадигматичних зв’язків, також вимагає більш повного представлення об’єкта,
надаючи йому якомога більше ознак і тим самим, виокремлюючи його з кола інших
об’єктів. Меншу потребу в одночасному використанні різних ознак чи їх
конкурентності між собою має публіцистичний стиль. Це пояснюється його
специфікою: на перший план виступає вибір чіткої, конкретної ознаки, надання
стислої, найбільш вагомої інформації.
Якісна
характеристика сильних парадигматичних зв’язків у трьох стилях виявила, що в
них не збігається жодний парадигматичний зв’язок. Це свідчить про специфіку
кожного стилю, де кореляція ознак суттєво відрізняється. Це, в свою чергу,
відображає різні потреби та цілі кожного функціонального стилю.
Відмічаємо
малочисельність спільних сильних парадигматичних зв’язків між стилями. Загалом
наявні три парадигматичні зв’язки між публіцистичним та науковим стилями. У цих стилях спільними пріоритетними виявились ознаки порівняння
характеристик осіб та предметів, швидкості, а також характеристики осіб за
сферою діяльності.
У публіцистичному та
художньому стилях виявлено 2 спільних парадигматичних зв’язки: 1) «Риси
характеру» – «Оцінка розумових здібностей людини» 2) «Поведінка та дії по
відношенню до об’єкта» – «Швидкість».
Можна зазначити, що публіцистичний та художній стилі об’єднують саме ті
ознаки, які описують характер людини та її розум, а також характеризують її
поведінку та швидкість реакцій або дій.
Науковий та художній стилі, особливості яких
накладають свій відбиток на вживання прикметників, вирізняються найбільшою
кількістю спільних парадигматичних зв’язків ЛСГ прикметників (6 зв’язків): 1)
«Вік, час» – «Оцінка розумових здібностей людини»; 2) «Емоційний стан та
почуття» – «Риси характеру»; 3) «Природний та фізичний стан» – «Поведінка та
дії по відношенню до об’єкта»; 4) «Поведінка та дії по відношенню до об’єкта» –
«Оцінка розумових здібностей людини»; 5) «Вік, час» – «Поведінка та дії по
відношенню до об’єкта»; 6) «Природний та фізичний стан» – «Оцінка розумових
здібностей людини».
Кожен стиль
демонструє сильні парадигматичні зв’язки, які притаманні тільки йому одному,
визначаючи специфіку не тільки у якісному відношенні, але й у кількісному.
Найбільшу кількість таких специфічних ознак має художній стиль (18
парадигматичних зв’язків), науковий стиль відрізняється 13-ма парадигматичними зв’язками, а публіцистичний
тільки п’ятьма. Це свідчить про те, що не тільки у кількісному відношенні
парадигматичних зв’язків художній стиль переважає два інші стилі, але й у
особливостях кореляцій порівняно з публіцистичним та науковим стилями.
У наступному
дослідженні ми плануємо вивчити
парадигматичні зв’язки
у ядрах трьох стилів та їх зіставлення.
Література:
1.
Бенвенист Э. Общая лингвистика: Пер. с фр. – М.: Прогресс, 1974. – 447с.
2. Левицкий В.В. Квантитативные методы в
лингвистике. – Черновцы: Рута, 2007. – 190 с.
3.
Левицкий В.В. Семасиология. – Винница: Нова Кныга, 2006 − 512
с.
4.
Шмелев Д.Н. Проблемы семантического анализа лексики. – Москва: Наука, 1973. –
279с .