Історія /1. Вітчизняна історія
К.і.н., доцент Рощина Л.О.
Донецький національний технічний університет, Україна
Рощина Т.М., студентка
Донецький державний університет управління, Україна
Традиції доброчинності у житті
українців
Історичне
коріння доброчинності в Україні сягає давнини, поступово переростаючи у стійкі
традиції, що жили століттями й переходили із покоління у покоління як найкращі
здобутки людства. Проте для сучасного українського суспільства доброчинність –
це досить нове явище, точніше таке, що відновлюється. Причиною цього є той
факт, що за радянських часів будь-яка соціальна допомога та реалізація
соціальних програм були винятково монополізовані державою. Після здобуття
незалежності благодійна діяльність стала доступною кожному, але для цього вже
було втрачено найважливіше – сама культура доброчинності, що була притаманна
українському народу з давнини.
Сучасні
дослідники розуміють феномен доброчинності як діяльність, за допомогою якої
приватні ресурси добровільно й безкоштовно розподіляються їх власниками з метою
допомоги людям, вирішення суспільних проблем, а також удосконалення умов
суспільного життя. До тих, хто потребує допомоги, відносять не тільки сиріт,
бідноту, інвалідів, але й тих, хто страждає від нестачі засобів для реалізації
своїх інтересів (наприклад, професійних).
Якщо говорити
про благодійність в межах українського етносу, треба відразу зазначити: в
нашому суспільстві доброчинність розглядають або як соціальний інститут, або як
суспільний феномен [1, 93]. Але впевнено говорити про благодійність як
соціальний інститут в Україні зарано: становлення його ще триває і потребує
багато часу. Це досить легко зрозуміти, якщо порівняти розвиток благодійності в Україні та в
країнах Заходу.
Інколи
благодійність плутають з гуманітарною допомогою, що є великою помилкою.
Гуманітарна допомога здійснюється в надзвичайних обставинах за рахунок
державних і благодійних фондів, вона систематична та обов’язкова.
Доброчинність, на відміну від неї, здійснюється тільки за власним бажанням як
прояв жалю до ближнього й моральний обов’язок того, хто має поспішати на
допомогу незаможному [2, 234]. Благодійність не здійснюється заради одержання прибутку
й спрямована на загальне благо, отже, її мета виходить за межі інтересів родини
й друзів.
Нажаль, не
можна заперечувати той факт, що в сучасному українському суспільстві доброчинні
заходи іноді проводяться для реалізації інтересів самих організаторів,
меценатів чи донорів, і це дає підстави бачити в благодійності щось негативне.
Найбільш поширеними аргументам виступає ствердження, що за допомогою
благодійності здобувається й поширюється влада; благодійна діяльність стає для
благодійника певною формою реклами чи засобом зменшення суми податку; за
допомогою благодійності відмивається нечистий капітал; доброчинність
використовується як розвага тощо. Такий погляд на благодійність ігнорує її
соціально-моральне значення [3, 381].
Доброчинність
є важливим чинником соціалізації у суспільстві. Хоча його, безперечно, не можна
прирівнювати до визначених наукою загальних чинників соціалізації, які ще звуть
чинниками першого порядку. Якщо до початку XIX століття місце людини в
соціальній ієрархії встановлювалося за її вродженим статусом, то протягом
століття ситуація суттєво змінилася, і соціалізація кожного нового покоління
дедалі більше стала залежати від того, наскільки сама особистість здатна до
зміни свого статусу. Історія з цього приводу відзначає, що розвиток суспільства
у XIX столітті змушував
оцінювати позицію кожної людини не за динамічними, а за статистичними законами,
хоча ця закономірність розвинулася й стала домінуючою пізніше – протягом другої
половини ХХ століття [4, 60].
На перший
погляд здається, що доброчинність в Україні має досить нестійкі позиції, бо
наша держава ще тільки розвивається і до цього ж за досить нестабільних умов.
Але насправді існує чимало благодійних фондів, діяльність яких охоплює різні
сфери життя українського суспільства. Наприклад, Донецький міський благодійний
фонд „Доброта”, що був створений у 1998 році. Пріоритетними напрямками його
діяльності є вивчення історії філантропії в України, матеріальна підтримка
закладів охорони здоров’я, освіти, соціального захисту тощо [5, 2].
Також
функціонує благодійний фонд Володимира Тесленка, зареєстрований у м. Дзержинськ у 2003-му році. Програма фонду
містить у собі такі пункти, як допомога постраждалим у разі стихійного лиха,
допомога малозабезпеченим родинам, безробітним, інвалідам, сприяння розвитку
науки й освіти, підтримка талановитої молоді тощо.
В культурній
сфері в Україні діє Міжнародний благодійний фонд „Україна 3000”. Він був
створений у Києві у 2001-му році й функціонує в трьох основних напрямках:
історико-культурологічному, медичному та освітньо-науковому.
Отже, за
радянських часів українське суспільство майже втратило саму культуру
доброчинності, але сьогодення відзначається поступовим становленням
благодійності як соціального інституту. Доброчинність також є важливим
соціальним феноменом й чинником соціалізації нашого суспільства, який відіграє
значну роль у відновленні духовності кожної людини. Після здобуття незалежності
становище України є досить нестійким, але традиції благодійності потроху
відроджуються.
Література
1.
Соціологія у постсучасності : зб.
текстів виступів на VІІ Міжнародній науковій конференції
студентів та аспірантів. – Х. : ХНУ імені В.Н.Каразіна,
2009. – 245 с.
2.
Пасічник М. С. Історія України: державницькі процеси, розвиток культури та
політичні перспективи / М.
С. Пасічник. – К. : Знання,
2005. – 735 с.
3.
Матеріали першої Всеукраїнської соціологічної конференції / Соціологічна
асоціація України, Ін-т соціології НАН України. – К. : ІСНАНУ, 2001. – 456 с.
4.
Сейко Н. А. Суб'єкт-об'єктні характеристики доброчинності як чинника
соціалізації особистості (ХІХ – ХХ ст.) / Н. А. Сейко // Вісник Житомирського
державного університету. – 2009. – № 44. – С. 59-63.
5.
Доброта – для сильних духом // Вечерний Донецк. – 5 ноября 1998. – С. 2.