ОСОБЛИВОСТІ
РОЗВИТКУ МИСЛИТЕЛЬНОЇ І ТЕХНІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНЯ НА УРОКАХ КРЕСЛЕННЯ
Сергій Тимошик,
м. Переяслав-Хмельницький
Психолого-педагогічною основою
процесу оволодіння знаннями з курсу креслення
є сприймання, тобто образне відтворення предметів і явищ дійсності, що впливають у даний момент на органи відчуттів учнів. Об’єкти можуть сприйматися різними органами людини. Основний потік інформації дають зорові і слухові
сприймання. Поряд з цим, за висновками
психологів, за допомогою слуху людина сприймає втричі
більше інформації, ніж за допомогою зору -
читання, письма і спостереження. Дослідження
показують, що ці основні види сприйняття взаємопов’язані
за допомогою складних механізмів [2]. Розвиток у
школярів обсягу зорового сприймання сприяє збільшенню обсягу слухового, тим самим комплексного сприймання. Таким
чином, можна зазначати, образне відтворення реальних предметів і процесів тісно
пов’язане з комплексом задіяних чуттєвих каналів сприймання повідомлень.
Отже, у
формуванні знань з креслення важливою є образна компонента і канали її створення за сукупністю
складових процесу образного сприймання,
мислення та усвідомлення основних ознак предметів, явищ і процесів.
Саме через образи здійсняється перетворення людиною предметного світу,
без чого неможливо засвоювати і використовувати знання, оволодівати уміннями і
навичками, формувати потреби, переконання, інтереси. Образ є «сплав інтелекту і
афекту» (Л.С. Виготський ), через нього суспільно значиме набуває особистісного
змісту (О.М. Леонтьєв ). «Світ образів - суттєвий компонент внутрішнього світу
людини, результат його індивідуального досвіду сприйняття і перетворення інформації»
(С.Л. Рубінштейн).
Образне
мислення оперує головним чином не словами, а наочними образами: образи є для
нього вихідним матеріалом, оперативною одиницею, в них же фіксуються і
результати мислительного процесу. Звісно, це не означає, що образне мислення
зовсім не має зв’язку із словесними висловлюваннями, сформульованими у вигляді
визначень, розгорнутих міркувань і висновків. Слово обов’язково приймає участь
у створенні образу, особливо тоді, коли у людини відсутні достатні образотворчі
уміння. Разом з тим кожне слово має певне значення, за допомогою якого фіксують
різні властивості навколишнього світу. Через це воно завжди «опредмечене»
деяким образним змістом.
Особливо
яскраво взаємозв’язок між образом і словом знаходить прояв у творчій
діяльності, де у різних формах співвідносяться образ і думка. Тут образи, з
одного боку, дають матеріал для думки, а з другого - можуть бути її перевіркою.
У образі можна побачити те, що буде одержано конкретно, якщо буде реалізовано
ідею. Образи співставляються, асоціюються і дисоціюються, деталі образів
змінюють властивості і ознаки.
У технічній
діяльності наочно-образні компоненти мислення несуть важливу пізнавальну
функцію, взаємодіючи з понятійними. Ідея про єдність образного і понятійного
компонентів мислення одержала теоретичне обґрунтування у працях Б.Г. Ананьєва,
О.М. Кабанової-Меллер, Г.С. Костюка, Н.О.
Менчинської, О.М. Леонтьєва, С.Л. Рубінштейна, Б.М. Теплова, Ф.М. Шемякіна.
Існують також чисельні експериментальні матеріали, які підтверджують особливе
значення проблеми співвідношення образних і понятійних компонентів мислення,
вказують на недопустимість розриву між «наочним» і «понятійним» мисленням.
Аналізуючи
характер співвідношення образних і понятійних компонентів мислительної діяльності
можна помітити, що процес засвоєння понять відображає дуже складну взаємодію
між наочним уявленням і поняттям: у одних випадках суть понять може бути
розкрита під час сприйняття фактів чи явищ, у інших - головним джерелом у
розкритті поняття стає слово-визначення, у якому суть поняття виражена в
узагальненій формі. Проаналізувавши типи співвідношень між поняттям і образом, В.М.
Володько [1] виявила, що образ при розв’язуванні технічної задачі є не
тільки опорою при засвоєнні теоретичних знань. Вони взаємодіють, доповнюють
одне одного.
Окремі дослідники намагалися встановити залежність між образним і
понятійним компонентами мислення у технічній, і, зокрема, у конструктивно-технічній
діяльності. Так, А.В.Хуторський [3] прийшов до висновку, що хоч просторова уява
і відіграє важливу роль у проектуванні і її участь необхідна, функція уяви
завжди підпорядкована понятійному (словесному) мисленню, яке визначає роль
уявлень (образів), керує ними і контролює їх. Автор заперечує можливість
проектування технічних об’єктів за принципом «чистої» асоціації уявлень, без
участі словесно-понятійного мислення. Роль творчої частки уявлення при цьому
обмежується обсягом поняття, у межах якого воно здійснюється. І далі робиться
висновок про те, що конструктивні помилки - це помилки не уяви, а мислення.
Такому поясненню заперечують Г.М. Василевська, Р.О. Пономарьова, Л.Л. Гурова,
Т.І. Данюшевська, які вказують, що помилки конструювання можуть бути викликані
не тільки недоліками мислительної діяльності, а й слабістю розвитку образного
компонента.
Зв’язок між
образним і понятійним компонентами мислення є актуальним не тільки для
технічної діяльності. Адже відомо, що у засвоєнні знань
формування уявлень є первинним, а формування понять – вторинним, а тому наявність
зв’язку між образним і понятійним мисленням повинно знаходитися у навчанні
кресленню у тісному взаємозв’язку.
ЛІТЕРАТУРА
1. Володько В.М.
Індивідуалізація навчання: понятійно-категорійний аналіз / В.М. Володько //
Педагогіка і психологія. – 1997. - № 4. – С.9-17.
2. Мадзигон В.Н.
Продуктивная педагогика / В.Н. Мадзигон. – К.: Вересень, 2004. – 324с.
3.
Хуторской А.В. Развитие одаренности школьников. Методика
продуктивного обучения: Пособие для учителя / А.В. Хуторской. – М.: Гуманит.
изд. Центр ВЛАДОС, 2000. – 320 с.