Педагогічні науки/3. Методичні основи виховного процесу
завідувач
центру національного виховання Ломакіна Г.І.
Донецький обласний інститут
післядипломної педагогічної освіти
Громадянськість як
якість суб’єкта громадянського суспільства
У старшому підлітковому віці відбувається потужна соціалізація особистості,
визначення цінностей, формування планів на майбутнє, тому особливо важливо
прищепити молодій людині громадянськість, у той час, коли вона ще вчиться у
школі. Основними елементами громадянськості є моральна і правова культура, а
проявами – почуття власної гідності, внутрішньої свободи особистості,
дисциплінованості, повага та довіра до інших громадян і до державної влади,
гармонійне поєднання патріотичних, національних та інтернаціональних почуттів.
Проблема громадянськості була й залишається актуальною незалежно від
просторово-часових вимірів, але зміст понять, в яких фіксуються проблеми
становлення громадянськості, необхідно істотно уточнити. Це викликано тим, що
традиційні уявлення про громадянськість відбивають поки один, хоча й істотний
бік поняття, – взаємовідносини громадян на вертикальному рівні (з державою), і
вони не можуть адекватно впливати на структуру і зміст відносин на
горизонтальному рівні (між людьми).
Головна
складність процесу становлення громадянськості – це відсутність єдиного
трактування й наукового обґрунтування терміну «громадянськість», який на
повсякденному рівні всім зрозумілий. Складність цього процесу вимагає
дослідження на трьох рівнях: історичному (розкриття змісту громадянськості в
історії філософії); науково-пізнавальному (аналіз сутнісного й ціннісного сенсу
громадянськості); теоретико-прикладному (вивчення актуальних соціокультурних
проблем і можливостей їх вирішення).
Проблемою виховання громадянськості займались такі видатні педагоги як
А. Макаренко, Г. Кершенштейнер, В. Бейлінсон, Я. Соколов.
Справжній прояв сутності громадянина А. Макаренко бачив у єдності
свідомості та поведінки. Витоки громадянського виховання, на його глибоке
переконання, полягають в організації єдиного дитячого трудового колективу,
прообразу єдиного колективу трудівників суспільства. Але при цьому громадянин
повинен бути творчою індивідуальністю, щоб повною мірою реалізувати всі свої
можливості і здібності [6, с. 256].
У «Тлумачному словнику великоруської мови» В. Даля «громадянськість»
розглядається як «стан цивільної громади; поняття і ступінь освіти, необхідні
для створення громадянського суспільства» [5].
Чимало різних
підходів до розуміння категорії громадянськості існує у західній літературі.
Наприклад, Ентоні Гідденс визначив громадянськість як «сукупність правил і
ресурсів, що сприяють виробництву та відтворенню соціальних інститутів,
«зафіксованих» у часі і просторі» [2,
с. 68]. Американський дослідник
Дж. Зевін, розмірковуючи про зв’язок патріотизму і критичного мислення,
дійшов висновку, що громадянськість – це здатність людини критично
оцінювати як ситуацію в суспільстві, так і рішення уряду. Такий підхід
передбачає можливість для особи робити свій вибір, заснований на знанні,
освіченості, освіті. На докорінну відмінність розуміння даного слова західними
та російськими науковцями звертають увагу Ю. Нікіфоров і А. Скаліна в
роботі «Про поняття громадянськість». У їх розумінні акцент робиться на
духовно-моральні об’єднуючі засади, у західному ж контексті громадянськість
трактується як «освічений патріотизм», тобто пріоритет віддається знанням
юридичних, політичних, моральних норм і їх застосуванню. Вище згадані вчені
вважають одним із головних проявів громадянськості внутрішню готовність людини
служити вищим цілям, бути джерелом і рушійною силою морального вдосконалення
суспільства [7, с. 249].
Актуальність
формування громадянськості школярів у сучасному суспільстві є предметом
дослідження Л. Кузнєцової, А. Іоффе, Є. Симонової. Роботи вчених
висвітлюють пошук оптимальних умов формування громадянськості школярів, які
дозволять учневі відчувати себе юридично, соціально, морально й політично
дієздатною особою.
Для
дослідження проблеми виховання громадянськості учнів велике значення мають
загальнотеоретичні роботи педагогів Н. Гончарова, Р. Гурової,
Л. Кузнєцової, Б. Лихачова, в яких сформульовані цілі й завдання,
принципи й методи, шляхи й засоби виховання необхідних особистісних якостей
громадянина.
Обґрунтуванню
філософського та юридичного аспектів громадянськості (цивільних і правових
функцій особистості) присвячені роботи таких філософів і соціологів, як
Л. Архангельського, Л. Буїв, І. Кона, Г. Смирнова,
А. Харчева. У працях Л. Божович, А. Ковальова,
О. Леонтьєва, А. Петровського, С. Рубінштейна запропоновано
психологічне обґрунтування проблем виховання громадянина суспільства. Карпова Н.
у роботі «Политическая культура в процессе
становления гражданского общества» акцентує увагу на ідентичності понять «громадянськість»
та «політична культура» [3, с. 42]. Обидва поняття визнаються політологами
близькими за значенням, ідентичними, але в деяких випадках громадянськість
розуміється як практична сторона політичної культури, або це поняття тлумачать
як духовно-моральні якості людей.
У результаті теоретичного аналізу наукової літератури, можна зробити
висновок, що процес виховання громадянськості складний, та його має пройти, і
проходить кожна поважаюча себе людина, тому що громадянськість дозволяє особі
бути політично, морально, юридично, соціально дієздатною. Процес виховання
громадянськості включає в себе безліч методів і способів. Під час формування
громадянськості необхідно виховати такі якості особистості: колективізм,
дисциплінованість, відповідальність, цілеспрямованість, трудову активність,
розвинуте почуття обов’язку.
Виявлення
сутності та особливостей процесу виховання громадянськості залежить від аналізу
наступних важливих елементів – громадянин і громадянськість. Поняття
«громадянин» є предметом дослідження юридичних наук і являє собою юридичну
категорію. Філософією й соціологією громадянська позиція розглядається у
загальносоціальному плані. Психологія аналізує психічні процеси й якості,
притаманні особистості громадянина на різних вікових етапах її розвитку.
Педагогіка розглядає процес виховання й формування школяра як громадянина,
вивчає необхідні для цього можливості шляхів і засобів. При цьому педагогіка
враховує досягнення вищезгаданих областей знань, спирається на їх положення й
рекомендації.
На основі
розглянутих робіт західних та російських учених можна сформулювати таке
визначення громадянськості – це сукупність переконань і поглядів, що припускає,
з одного боку, високу ступінь незалежності й самостійності індивідуальних
суджень про суспільство, з іншого – непорушну соціальну солідарність,
виражається в участі людини у житті соціуму. У визначенні поняття
«громадянськість», необхідно враховувати й те, що громадянськість
опосередковується соціокультурною обстановкою, виявляється вона у вигляді
індивідуальної поведінки, отже, може бути розвинена відповідно до зовнішньої
волі.
Наше
суспільство у своєму розвитку пройшло кілька етапів і на різних етапах
громадянськість розумілася як:
-
суспільно-державний патріотизм, що включає в себе повагу до держави,
Конституції, законів, державних символів, готовність захищати державний лад;
-
класова, пролетарська солідарність, самовідданість, свідомість та
організованість у боротьбі за наближення комунізму;
-
інтегративна якість, що дозволяє людині відчувати себе юридично, соціально,
морально й політично дієздатною [5, с. 18].
Сьогодні
поняття громадянськості поєднує в собі:
-
розуміння своїх прав і свобод та вміння користуватися ними на практиці.
Реалізація особистістю своїх прав і свобод відбувається в межах поваги прав і
свобод інших громадян;
-
особисту відповідальність за свій вибір і свою поведінку. Це у свою чергу
вимагає від індивіда усвідомлення необхідних юридичних і моральних зобов’язань
перед суспільством та державою, а не тільки стосовно нього;
-
критичне ставлення до соціальної реальності на основі вільного вибору,
моральних переконань і спонукань;
-
здатність вести позитивний діалог з владою, іншими громадянами та
громадськими об’єднаннями;
-
усвідомлення своєї громадянської ідентичності. Самоідентифікація
особистості, яка має кілька етапів; розуміння приналежності до країни,
суспільства й держави, їх правового, культурного й мовного простору, сприяє
становленню молодої людини як громадянина-патріота своєї держави і світа в
цілому.
Визначаючи
поняття «громадянськість», ми встановили, що поняття складається з наступних
компонентів: знання, якості, позиції, цінності, дії (тобто багато в чому
збігається з поняттям «політична культура») та включає наступні якості, що
водночас є якостями суб’єкта громадянського суспільства. До таких громадянських
якостей належать: громадянський обов’язок; громадянська відповідальність;
громадянська совість; громадянська активність; громадянська свідомість;
здатність сприймати закони й готовність до їх виконання (повага до законів
держави); почуття патріотизму та інтернаціоналізму; здатність особистості мати
переконання (почуття особистої свободи); духовно-практична діяльність людини
(політична культура); єдність громадянської свідомості та поведінки.
Але треба
звернути увагу на те, що кожна з цих якостей розглядається через характерні
ознаки. Так, громадянський обов’язок – це усвідомлена система вимог суспільства
й держави, викликаних потребами соціальної необхідності та конкретними цілями й
завданнями історичного етапу розвитку. Громадянська відповідальність
розглядається як властивість особистості, що характеризується прагненням і
вмінням оцінювати свою поведінку з точки зору користі чи шкоди для суспільства,
яка порівнює свої вчинки з вимогами суспільства, нормами, законами та
співвідносить свої потреби з реальними можливостями. Здатність особистості до
самоконтролю, що проявляється у вигляді усвідомлення, переживання особистістю
свого ставлення до норм соціального середовища, суспільства й відповідності
своїх вчинків цим нормам – це громадянська совість. Громадянська активність
розглядається як міра участі людини у вирішенні суспільно значущих завдань, що
виявляється у ставленні до суспільства, праці і власності, до інших людей, до
самого себе; повага і прийняття прав та обов’язків через призму громадянської
свідомості, що є способом ставлення до об’єктивної дійсності.
Можна
виділити декілька важливих функцій громадянськості:
·
мобілізуюча, тобто формує в людей активне ставлення до дійсності (у її
рамках і під її впливом формується громадянське суспільство);
·
спрямовуюча, пов’язана з цілепокладанням, додає стійкості діям особистості,
громадських об’єднань;
·
регулююча – визначає реакції на зовнішній вплив, на характер суспільних
зв’язків та відносин.
Громадянськість
– це стрижень особистості, навколо якого будуються всі її інші параметри. Для
становлення особистості як громадянина, молодій людині необхідно отримати
систему політичних цінностей, ідей, в які вона може вірити, й орієнтації в
політичному середовищі, які дозволять їй адаптуватися в суспільстві.
Слід
зазначити, що в сучасних умовах громадянськість виступає як синтез якостей
особистості, що включає в себе цілий комплекс ідейно-політичних і моральних якостей.
Громадянськість є інтегральною якістю особистості й виступає сукупністю
особистісних знань громадянина, його переконань, намірів і дій у згоді й на
благо суспільства, що характеризує загальний рівень громадянської вихованості
особистості.
Шкільна практика
доводить, що учень формується як громадянин не просто завдяки зовнішнім впливам
на нього, а за допомогою відносин з навколишнім світом, які зумовлюються
різнобічною реакцією школяра на навколишній світ і виявляються в діяльності
відносно зовнішнього світу. В освітньому процесі відносини визначаються
вихователем, обставинами, умовами, в яких живе й розвивається школяр.
Джерелом
активності старшокласника є його потреби, що активізуються у свідомості і
проявляються в діяльності у формі різних мотивів. Та не будь‑яка
активність представляє для суспільства цінність, а тільки та, яка суспільно
доцільна й суспільно корисна та це слід враховувати при характеристиці
соціальної активності школярів. Педагогу-вихователю необхідно пам’ятати про те,
що діяльність школярів тільки тоді матиме суспільну значимість, коли вона,
по-перше, здійснюватиметься сумлінно і свідомо, по-друге, приноситиме суспільно
корисні результати і, по-третє, поєднуватиметься з позитивно-моральними шляхами
досягнення цілей.
Громадянська
активність старшокласника означає готовність і вміння на ділі доводити свої
громадянські переконання, добровільно і творчо виконувати обов’язки, проявляючи
творчість, ініціативу та громадянську мужність. Виховання громадянськості у
старшокласників має відбуватися в системі, що включає в себе комплекс цілей і
функцій з урахуванням можливостей засвоєння учнями загальногромадянських і
загальнолюдських ідей. Цій системі притаманні протиріччя й «механізми» їх
дозволу, що забезпечують ефективність виховного впливу, властиві також певні
критерії громадянської вихованості. Процес виховання громадянськості поєднує
триєдину мету: освітню, що полягає в
тому, щоб розкрити учням загальногромадянські, політичні цінності суспільства,
озброїти їх уміннями політичного діалогу та культурного ведення дискусії; виховну – становлення громадянськості
відбувається через включення школярів до посильної й доступної
суспільно-громадянської діяльності, формування почуттів патріотизму й
інтернаціоналізму, морально-політичної порядності у відносинах з людьми, а
також свідомої дисциплінованості, відповідальності, здатності виправляти свої
помилки; розвивальну – функція
випливає з освітньої і виховної.
Цілі й
функції виховання громадянськості учнів досягаються та реалізуються завдяки
багатому вмісту цілісного навчально-виховного процесу. У процесі громадянського
виховання провідне місце належить освітній складовій, яка доповнюється й
розширюється вихованням у дусі громадянськості [4, с. 36]. Весь освітній
процес у закладах освіти має бути насичений різними аспектами громадянського
виховання [4, с. 43]. Саме тому вчитель-предметник у ході становлення
громадянськості відіграє важливу роль, поєднуючи свою роботу у цьому напрямку з
діяльністю інших суб’єктів виховного процесу.
На підставі
вищесказаного правомірно стверджувати, що виховання громадянськості у школі –
це процес формування та становлення учнів громадянами, який є свідомою й
цілеспрямованою діяльністю школи та виховних впливів соціальних факторів за
активної участі самих школярів, що сприяє заміні спонтанної та
експериментальної поведінки на передбачувану, яка очікується, моделюється,
регулюється. Громадянськість поєднує в собі упорядковане життя суспільства й
держави, її загальні інтереси, індивідуальну, колективну та суспільну правосвідомість
й духовні цінності. Громадянськість включає також творчість і самовираження
особистості, її моральну позицію як суб’єкта громадянського суспільства та є
цінністю громадянського суспільства. Необхідно подолати розпливчастість знань
про цінності, ціннісні орієнтації і відносини, які є складовою
інституціоналізації феномену громадянськості, що являє собою процес визначення
й закріплення соціальних норм, правил, статусів і ролей, приведення їх у
систему, що здатна діяти в напрямку задоволення певної суспільної потреби.
Література
1.
Гидденс, Э. Устроение общества: Очерк теории структурации. – 2-е изд. /
Э. Гидденс. – М.: Академический Проект, 2005. – 528 с.
2.
Даль, В. Тлумачний словник великоруської мови / В. Даль – [Електронний ресурс] –
Режим доступу: //http://slovardalya.ru/description/grazhdanin/5979.
3.
Карпова, Н.В. Политическая культура в процессе становления гражданского
общества / Н.В. Карпова // Вестник Московского университета. –
Сер. 18: Социология и политология. – 2006. – № 1. – С. 41-54.
4.
Концепція громадянського виховання особистості в умовах розвитку
української державності // Джерело педагогічної майстерності. Громадянська
освіта школярів / Науково-методичний журнал. – Випуск № 1 (33). –
Ч. 1-2. – Харків: ХОНМІБО, 2005. – С. 35-45.
5.
Кузнецова, Л.В. Развитие содержания понятий «гражданственность» и
«гражданское воспитание» в педагогике ХХ в. / Л.В. Кузнецова //
Преподавание истории и обществознания в школе. – 2006. – № 9 – С. 10‑18.
6.
Макаренко, А.С. Воспитание гражданина / Сост. Р.М. Бескина,
М.Д. Виноградова. – М.: Просвещение, 1988. – 304 с.
7.
Никифоров, Ю. О понятии гражданственности / Ю. Никифоров,
А. Скалина // Известия Алтайского государсвенного университета. – 2007. –
№ 4-3 (56). – С. 248-252.