Надобко Сергій
Володимирович
Національний
Університет «Юридична академія України ім. Я. Мудрого»
Походження поняття «поліархія»
Під поліархією (від грец. pολi
– багато і αρχία – правління, влада ) ще
на початку ХХ ст. автори Оксфордського словнику (1909р.) розуміли «управління
державою чи містом багатьма на противагу монархії» (вперше в широкий науковий
обіг цей термін був уведений на початку 50-х р.р. ХХ ст. американським політологом
Робертом Далем , але він вкладав широке значення в дану категорію , вважаючи
поліархію типом громадянського суспільства).
Тому поняття «поліархії» є тісно пов’язаним із сутністю громадянського
суспільства. Розглянемо, що собою являє, власне - громадянське суспільство.
У сучасній юридичній науці погляди щодо
громадянського суспільства досить різні, інколи навіть протилежні. Поняття
«громадянське суспільство» все більше викликає цікавість у науковців –
правників , а також у політологів, нерідко вживається у повсякденному житті.
Аналізуючи юридичну літературу, можна твердо зазначити, що теорія
громадянського суспільства встановлюється в нашій державі, а це дає можливість
розроблювати певні наукові узагальнення.
Найбільш узагальнені та розповсюджені підходи розуміння
громадянського суспільства:
·
це
суспільство, члени якого пов’язані між собою належними їм на правах власності
майном (іншою власністю) на засадах рівності й автономності, і які не мають над
собою іншого авторитету, окрім власної волі. Держава в цьому випадку спрямовує
свої дії лише на захист їх об’єктивних прав, підтримку потрібної рівноваги між
приватними і публічними інтересами [1];
·
це система відносин, зв’язків між людьми (а
також їх спільнотами, об’єднаннями ), котрим належать визнані державою
формально рівні юридичні можливості
бути власниками засобів і результатів своєї праці та брати участь у
політичному житті, в управлінні суспільством [2];
·
це
система самостійних і незалежних від держави суспільних інститутів та відносин,
які забезпечують умови для реалізації приватних інтересів і потреб індивідів та
колективів, життєдіяльності соціальної, культурної та духовної сфер, їхнього
відтворення й передачі з покоління в покоління [3];
·
це
система взаємодії в межах права вільних і рівноправних громадян держави, їхніх
добровільно сформованих об’єднань, що перебувають у відносинах конкуренції й
солідарності, поза безпосереднім втручанням держави, яка покликана створювати
умови для їхнього вільного розвитку [4] .
Ознаками громадянського суспільства є: головною цінністю є людина,
громадянин, права та свободи; рівноправність та недоторканність усіх форм
власності; ефективна система соціального захисту населення ; політичний
плюралізм; активна участь в управлінні державними справами громадських
організацій, політичних партій; верховенство права, розподіл державної влади на
законодавчу, виконавчу, судову.
Термін «поліархія» широкого поширення набув серед політологів,
під яким розуміють політичну систему
засновану на конкуренції різних політичних сил в боротьбі за підтримку
виборців.
В
тім науковці – правники вважають поліархію як одну із видів форм державного
правління, які вмістила у собі як ознаки монархії так і ознаки республіки, має
власну структуру та поліархічні форми
правління.
Спираючись на головні ознаки поліархічної форми правління , і на ті, що кардинально відрізняють її від
монархії та республіки, можна дійти висновку, що поліархія – це спосіб вираження сутності особливої політичної
організації громадянського суспільства, який відображається у сформованій на
основі волі громадян (народу) правової , політичної системи законодавчих та
виконавчих органів влади, організація й функціонування якої ґрунтується на
принципі поділу влади та відповідній системі стримувань і противаг.
Список використаної літератури:
1. Богінич О.Л. Громадянське суспільство як
основа функціонування правової держави // Правова держава. 1995. - №6. с.66
2. Рабінович П.М. Громадянське суспільство і
правова держава (загальнотеоретичні міркування) // Українське право. – 1996. -
№3. – с.22 – 34.
3. Тодика Ю.М. Роль Конституції України
в становленні громадянського
суспільства // Вісник Академії правових наук. – 1999. - №2. – с.3 – 12
4. Скакун О.Ф. Теория государства и права. –
Харьков: Консум, Ун-т внутр. дел, 2000. – с. 62-68