Бойчук І.І.
Кандидат психологічних наук, доцент кафедри музики
Чернівецького національного університету
імені Юрія Федьковича
ПСИХОЛОГІЧНА ГОТОВНІСТЬ МАЙБУТНЬОГО
УЧИТЕЛЯ МУЗИКИ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Важливу роль у процесі професійної
підготовки майбутнього музиканта відіграє психологічна підготовка, ким би він не був по своїй «вузькій»
спеціальності – виконавцем, педагогом, мистецтвознавцем – дослідником і т.і.. В
цілісній структурі музичної освіти психологічна складова впливає на мету та завдання навчально-освітнього процесу: формування
загальних і спеціальних здібностей, розвиток художньо- образного мислення,
відпрацювання технічних умінь і навиків.
Психологічний фактор у процесі
професійної підготовки педагога-музиканта має подвійну обумовленість. З одного боку
значимість цього фактору диктується специфікою педагогічної, викладацької
роботи, яка по своїй суті психологічна. Це робота людини з людиною, взаємодія
однієї психіки з іншою, це взаємодія особистостей як суб’єктів освітнього
процесу. З іншого боку, музика як явище, як навчальний предмет несе в собі
унікальний і всемогутній психологічний зміст, має глибоко специфічну мову.
Музику створює, виконує і сприймає завжди конкретна людська психіка, яка
вступає у взаємозв’язок з музикою, від чого якісно видозмінюється, запасаючись
музичними засобами.
Тому, головним та завжди
актуальним питанням як для практики викладання так і для професійної підготовки
учителя музики є забезпечення розумної зваженості загального і особистого,
педагогічного і музичного. Психологія сама по собі не може вирішити всі
проблеми, але здатна допомогти грамотному усвідомленню та розумінню людської
особистісної їх сутності, адже першочергово орієнтована в своєму предметі на
живу, діяльну людину, а не на ті чи інші «людські фактори», що заважають
«об'єктивному» аналізу.
Як слушно зауважує Б.А.Сосновський, багато наукових конструкцій
перестають працювати саме тому, що на початку
виключають з розгляду феномен людини, сприймаючи її як «сталу величину», але в
міру свого розвитку, накопичення фактів і артефактів зіштовхується з потужним
впливом життєвої, власне людської, суб'єктивної реальності.
Розглядаючи освіту з психологічної
точки зору зазначимо, що це не механічне накопичення знань, навиків, умінь, а
деяке принципово якісне перетворення, освіченість людини, сприяння його
створенню і розвитку як суб'єкта учіння, виховання, професійної діяльності. Це
побудова зразків і моделей професійної і соціальної поведінки, формування уяви
про бажане майбутнє, зміна образу світу в цілому. Це цілеспрямоване
забезпечення самозмінювання людини.
Саме засвоєння знань змінює
свідомість людини, його відношення до світу, а не тільки мислення як набір
деяких понять і мислительних операцій. Це становлення професійної свідомості,
нового погляду на світ. Подібно до того як професійний музикант «чує» в музиці
інше, ніж делітант - любитель, професійний педагог, учитель повинен «бачити» і
розуміти в учнях більше ніж побутовий
аналіз чуттєвого і поведінкового досвіду.
Отже, прагматичною кінцевою метою
музично-педагогічної освіти є створення особистої, психологічної готовності
випускника до роботи учителем музики. Така готовність є системне
самопідпорядковане особистісне утворення, що не можливе без сформованості
самоорганізованого набору відповідних професійних знань, умінь, навиків, але
вирішальне місце в цій готовності належить потребам і мотивам людини, системі
її життєвих цінностей і змістів, тобто мотиваційній готовності (працювати в
школі).
Згідно положенням психології праці,
вибір напрямку професійної діяльності потрібно проводити на основі діагностики
і оцінки професійно важливих якостей особистості, визначення яких проводиться
за допомогою побудови відповідних професіограм та життєво значимих
психодіагностичних методів і методик. При всій важливості та значимості даної
професії виділення в ній надійних психологічно важливих якостей досить
проблематично, оскільки серйозна орієнтація на величину «емпатії» , «любов до
дітей» чи тип темпераменту, показник «екстраверсії-інтраверсії» є помилковою.
Проблема психологічної готовності
до майбутньої професійної діяльності є предметом багатьох наукових досліджень у
найрізноманітніших галузях психології. І чим багатша, важча діяльність, що
вивчається, тим складніше забезпечити готовність до неї.
За останні десятиліття якісно за змістом змінилося все суспільство: цінності,
поведінка, державні структури, навчальні заклади, самі люди. Тому багато звичних
психолого-педагогічних проблем і питань набули якісно інший предметний,
соціально-психологічний і особистісний зміст.
Професія вчителя музики за визначенням є творчою, тому що
будь-яка людина унікальна, кожен ефективний крок в роботі з учнями пов'язаний з
відкриттям нового в музиці, в методиці, в школі, в самому собі. Важливим для
психології є наявність відкриття для себе, для власного існування. Саме такі
відкриття є розвитком особистого і професійного рівня майбутнього музиканта,
формування психологічної готовності до майбутньої музично-педагогічної
діяльності. Тому не буває готовності без відповідної планомірної та тривалої
підготовки як особливого процесу. Для того щоб творчо працювати, студенти
повинні творчо вчитися.
Одним з надійних напрямків
оптимізації і вдосконалення якості навчально-виховного процесу є розвиток і
поглиблення взаємодії, взаємовідношення спілкування викладача і студента. Якщо
зводити освітній процес до передачі знань, його результат стає ненадійним,
некерованим, а головне не гуманним. Людина як суб'єкт навчання може взяти
знання тільки сама, або ж тільки запам'ятати, донести до викладача і «здати» з
наступним іспитом чи заліком. Тому рівень навченості суб'єкта, ефективність
засвоєння матеріалу залежить від якості викладання і якості учіння, тобто від
успішної взаємодії викладача та студента.
Освітній процес в умовах
сьогодення все більше вимагає професійного психологічного супроводу і
підтримки. Тоді навчання якісно видозміниться, стане більш гуманним і по змісту
сенергізується з вихованням, що забезпечить реалізацію основної освітянської функції.
Література:
1.
Кирнарская
Д.К. Киященко Н.И. Тарасова К.В./
Музыкальная психология и психология музыкального
образования : Теория и практика: учебник для студ. муз. фак. учреждений высш.
пед. проф. образования / [Д.К.Кирнарская, Н.И.Киященко, К.В.Тарасова и др.]; под ред. Г.М.Цыпина. – 2-е изд., перераб. и доп. – М. : Издательский центр «Академия», 2011. С.
314-320.
2.
Гайдамака
О. Інтегративна мистецька освіта
– крок у майбутнє /О.Гайдамака // Мистецька освіта. – 2006. -№4. – С. 2-4.