МЕТОДИЧНІ
ПІДХОДИ ДО РЕАЛІЗАЦІЇЇ ДИДАКТИЧНИХ МОЖЛИВОСТЕЙ КУРСУ КРЕСЛЕННЯ У ШКІЛЬНИХ
УМОВАХ
Сергій Тимошик,
м. Переяслав-Хмельницький
Аналіз навчального та методичного
забезпечення дидактичного процесу школи та теоретичне обґрунтування оптимальних
можливостей і шляхів підвищення графічної грамотності і культури учнів дає
можливість забезпечувати належні психолого-педагогічні умови реалізації
можливостей графічної підготовки учнів основної школи. Найефективнішим напрямом
реалізацію цього, на нашу думку є індивідуальна та особистісно орієнтована
технологія навчання, у тому числі й з креслення. Індивідуалізація вирішується
головним чином за рахунок використання індивідуальних варіантів типових завдань
до відповідної графічної роботи.
Ми
намагались на основі аналізу теоретико-прикладних аспектів проблеми
індивідуалізації графічної підготовки учнів загальноосвітніх шкіл виявити можливості
реалізації індивідуального підходу до учнів у процесі навчання кресленню. При
цьому ми виходили з того, що на сучасному етапі розвитку людства мова графічних
зображень набуває все більшого значення як засіб спілкування у багатьох сферах
професійної діяльності. Причому вона універсальна і не знає мовних кордонів.
Графічна мова порівняно із словесною відрізняється більшою конкретністю,
виразністю та лаконічністю.
Традиційно робота з вивчення
креслення зводиться до знайомства учнів з короткими історичними фактами про
розвиток технічної графіки, основними креслярським обладнанням, з порядком
оформлення креслень, з видами конструкторських документів, тощо. Провідним при
цьому виступає здатність учня використати це практично. У процесі виконання креслення виділяються три основних
етапи. Перший - складається зі спостереження зображуваного предмета і побудови
на цій основі ескізу. Другий - вимірювання предмета і простановка розмірів.
Третій - виконання креслення за ескізом.
Аналізуючи
кроки на шляху отримання графічного зображення від сприйняття певного предмету
до виконання побудови його на аркуші необхідно виходити з позицій методичної доцільності
та особливостей такої діяльності. Практика доводить, що методично виправданими
є п’ять кроків.
При першому
здійснюється лише грубе виділення обрисів предмету, його загальних пропорцій і
положення в просторі. Далі наступає другий – «мерехтіння» форми предмета, коли
вона здається дитині нестійкою, мінливою. На третьому виділяються різкі особливості
контуру предмета і його найбільш виразні деталі, причому якщо вони порівняно
спів ставні за величиною, то в першу чергу сприймаються ті з них, які
розташовані зверху і праворуч, важче розрізняються деталі розташовані внизу.
Для четвертого характерне глобально адекватне сприйняття форми предмета, однак
його дрібні деталі розрізняються нечітко. Для п’ятого властиве адекватне й
диференційоване сприйняття предмета, який відображається у всій повноті його конструктивних
особливостей.
У звичайних умовах процес сприйняття протікає в мікроінтервалах
часу; тривалість кожної фази становить кілька десятків мілісекунд. Основними
характеристиками перцептивного зорового образу є предметність, цілісність,
структурність і константність. У цьому зв’язку ми повинні звернутися до
накопиченого в психології досвіду про просторове сприйняття, просторову уяву,
про уявне оперування просторовими образами.
Рівень
сформованості графічних знань і умінь повинен виступати засобом пізнання
навколишнього світу. Графічна культура повинна відображати здатність людини
прогнозувати і планувати процес своєї діяльності в образах, а в перспективі
втілювати його в реальні дії чи процеси. Поняття графічної культури охоплює
цілий ряд важливих якостей особистості: уважність, спостережливість, здатність
до логічного міркування, просторова уява, чіткість виконання завдання тощо.
Якісні зміни
у вимогах до графічної підготовки людини викликають потребу суттєво переглянути
позицію щодо ролі і місця курсу креслення в системі загальноосвітньої
підготовки кожної молодої людини, а отже необхідно вести мову про мету навчання
кресленню не тільки як про формування певного обсягу інструментальних умінь
виконувати графічні побудови, а дивитись на це більш глибоко і широко. Курс
креслення повинен стати важливою передумовою формування графічної культури
учнів та розвитку їх інтелекту. Ігнорування цих дидактичних особливостей призводить
до втрати навчальним предметом своїх можливостей і до намагань вилучити його з
навчального плану загальноосвітньої школи. Місце і роль навчання креслення в
системі освіти визначаються з огляду на місце самої освіти в задоволенні
суспільних, виробничих, творчих і побутових потреб людини ХХІ століття.