Січна О.В., Погрібна В.Я.
Донецький національний університет економіки і торгівлі
імені Михайла Туган-Барановського
Культурологічний аналіз семантики садів
і парків України
Семантика, поряд із синтактикою, що є наукою про
внутрішню структуру знакових систем і прагматикою — наукою про відношення
знакових систем до тих, хто їх використовує, є розділом загальної науки —
семіотики. Таким чином, семіотика, у свою чергу, — наука, що вивчає відношення
між вираженнями знакової системи й об’єктами, що їм відповідають. Проблеми
семантики вивчали: Жак Деліль, Д. Лихачов, І. Араухо, І. Шмельов, Ю. Лотман.
Мета статті — розглянути емоційно-образні та символіко-алегоричні системи садів,
парків та київського «Майдану Незалежності»
Велика кількість садів і парків, що збереглися, набули
статусу пам’яток архітектури, національних та природних заповідників. Необхідно
вміти «читати» сади, як деякі «іконологічні» системи. Структура саду утворюється
завдяки застосуванню в композиції великої кількості «символів» і «знаків» — храмів,
альтанок, «парнасів», хатин, лабіринтів, посадок відокремлених дерев, чи їхніх
груп та ін. [3].
Період середньовіччя характерний появою монастирських
садів закритого і регулярного типів [1]. Починаючи з ХІІ ст. стають відомими
сади при монастирях та княжих дворах у багатьох містах Київської Русі
(Чернігові, Новгороді-Сіверському, Галичі, Путивлі). Таким чином, монастирські
сади України були значним поштовхом до емоційно-образної системи, яка наблизила
їх історичну можливість стати на шлях художнього садівництва. Із символікою
«закритого саду» пов’язувалися і світські уявлення про «сади любові», «сади
насолод». Сади асоціювалися з порятунком, ізоляцією від гріха. Палацові сади
Західної Європи призначалися для відпочинку, танців, ігор. У них огородження —
це символ непорочності Діви Марії, як і білі лінії. Вишні означають небесну
радість; суниця — справедливість, її потрійні листи — Трійцю; виноград — древо
пізнання; яблука — гріхопадіння перших людей і їхній порятунок Христом; вода в
колодязі є «живою водою» та ін. Антична міфологія в садах середньовіччя
подавалася з новим емблематичним значенням.
На зміну садам Середньовіччя прийшли «яскраві» зразки
садів Ренесансу. У садах Ренесансу втілилася видозмінена природа з перетвореною
в ній і звільненою людиною. У них головною стає людина. Сади вважалися джерелом
радості. Сади Бароко прагнуть розкрити багатство світу підкресленням «таємниці
світобудови» видовищності театральних ефектів, викликати подив розкішшю природи
речей, — їх фантастичністю і гротеском. Семантика скульптури пов’язана з
елементом гри, відпочинку від серйозних міркувань, відтінком іронії і жарту [5].
На зміну барвистості і розмаїттю природи прийшли суворі
та регулярні сади Класицизму. У парках Класицизму з’являється велика
розмаїтість таких символів та знаків — як храмів, альтанок, хатин, лабіринтів у
вигляді «парнасів» (спіральних алей), самотніх дерев, «вівтарів Дружби й
Любові».
В останній третині XVIII ст., головним чином, у зв’язку
зі скасуванням кріпосного права, темпи будівництва великих садово-паркових
об’єктів значно уповільнюються. Формуються більшою мірою невеликі присадибні
території любителів садівництва та квітництва, при цьому посилюється інтерес до
екзотичних рослин. Розширюється будівництво державних ботанічних садів у
Харкові, Києві, Одесі й інших містах. Проектуються і будуються дендропарки та
заповідники: Веселі Боковеньки, Асканія Нова. У цей же час виникли міські сади,
бульвари, набережні.
Садово-паркові ансамблі України ХVІІІ-ХІХ
ст. посідають помітне місце в її культурній спадщині як пам’ятка історичної
епохи, як виразник стильових особливостей вітчизняного мистецтва означеного
періоду.
Дуже доречним було б розглянути також і семантику
такого архутектурного твору, як «Майдан Незалежності». Він закріплює єдність культурної спільноти і
виражає архетип мудрості, до складу якого входять взаємопов’язані мотиви
заступництва, материнства та цнотливої жіночості, уособленої в образі Великої
Богині (Батьківщини) та візуалізованої в архаїчних дівочих статуях (або їх
комерційних симулякрах).
Одночасно «Майдан» є середовищем
боротьби Центру і Периферії, яка, прагнучи замістити Центр, обирає «Майдан» у
якості священного топосу інноваційних (маргінальних, революційних). Звідси – трансформація
просторового образу головної площі міста у чисто духовний топос, набуття
«Майданом» характеру мандрівної істини (Третього) у діалозі-конфлікті Я
(Центру) та Іншого (Периферії).
Символ є універсальною формою вираження людського буття;
він утілює визначений сенс життя людини з усією різноманітністю людських
взаємин; він формує в мистецтві сутність людського образу як форми пізнання
навколишнього світу. «Символ» у мистецтві — універсальна естетична категорія,
що розкривається через зіставлення із суміжними категоріями художнього образу,
з одного боку, і знакових систем — з іншого.
Література:
1. Рубцов Л. И. Проектирование садов и парков / Л. И. Рубцов. — М.;2004.
2. Аверинцев С.С. К уяснению смысла
надписи над конхой центральной апсиды Софии Киевской / Сергей Сергеевич
Аверинцев // Аверинцев С.С. София-Логос. Словарь. – К.: Дух і література, 2001.
– с. 221-250.
3. Лотман Ю.М. Проблема византийского
влияния на русскую культуру в типологическом освещении / Юрий Михайлович Лотман
// Византия и Русь. – М.: Наука, 1989. – С. 229-231.
4. Більченко
Є. Культурологічний аналіз семантики київського «Майдану» http://kulturolog.org.ua/index.php/Statt%D1%96/bilchen.html
5.В. М. Дударець – Семантика садів і
парків України / Культура України, 2010
- випуск 31, С.118-129