Дмитрієнко
Ю.М., член-кореспондент Міжнародної академії наук
екології та безпеки життєдіяльності, канд. філос. наук, доцент, здобувач
наукового ступеня доктора юридичних наук Київського національного університету
ім. Т. Шевченка
УКРАЇНСЬКА ПРАВОВА ТА ЗАКОНОДАВЧА СВІДОМІСТЬ (У КОНТЕКСТІ
ТІЛЕСНОЇ ПРАВОВОЇ СВІДОМОСТІ ТА ЇЇ
БОДИНАМІКИ)
За проведеними дослідженням [1-14] ми можемо констатувати, що за періодів
розвитку українська правова свідомість, формуючись як цілісна
ідейно-світоглядна одиниця рефлексивного і не рефлексивного право
пізнання,азгачає численних девіацій та загалом українську правову свідомість
під час періодів її розвитку можемо ідентифікувати типово девіантною правовою
свідомістю з типово девіантною українською правовою культурою,
духовно-матеральними артефактами та архетипами. За часів максимального
наближення кожного разу конкретно-історичної «робочої» української правової
ідеї до її ідеального правового стану, омріяного та описано у відомих
українських філософсько-правових (методологічно-правових) творах відбувається
формування сталої форми державно-правової свідомості, котра розвиваючись далі,
перетворюється у конституційну. Як ми зазначали раніше, зі створенням нової (за
умов типово якісного розвитку будь-якої правосвідомості як типово національної
- єдиної для всіх часів у певному просторі) Конституції як типового
найголовнішого нормативно-правового акту
(з правовою ідеєю – найголовнішим її системним елементом та лементом
правової свідомості теж), що визначає основні внутрішні та зовнішні засади
подальшого становлення та розвитку як конституційної,так й суспільної правової
свідомості, суспільства, держави та різних соціумів, період розвитку
української, як й будь-якої іншої як типово національної, кожного разу
конкретно-історичний, закінчується та починається період становлення
української правової свідомості та культури, котрий, як й попередні періоди,
може відбуватися на природній, або неприродній основі [4+13]. Слід зазначити,
що за періодів розвитку, як правило, але не завжди, типово маргінально
трансгресивно формується вся система ідейно-світоглядного вимірювання старої
правової дійсності новими правовими ідеями, що народились у правової свідомості
та культурі, а отже за нього домінують структурні розвиткові правові процеси
будь-коли та будь-де у суспільстві та державі будь-якого часу та простору. За періодів розвитку правової свідомості
остання самостійно виконує всі функції механізму правового регулювання, як
правило без фізичної наявності нормативно-правових актів (за давніх часів) або
не враховуючи їх присутність (за писемних часів людства). За неприродних шляхів
розвитку правової свідомості є типово характерним зрозуміло
несанкціоноване дроблення періодів
розвитку правової свідомості владною елітою та відбувається підміна понять, як
правило, типово юридичних, іншими,
наприклад, ідеологічними, політичними, іншими корпоративними поняттями, що мало
нагадують правові. Періодам розвитку типово характерний термін «правова
свідомість» (з домінантою правової моралі, що походять з норм колішнього і
сучасного українського звичаєвого права) – для , для періодів її розвитку – найбільш типовим є термін «законодавча
свідомість (законосвідомість або позитивна правова свідомість)» (з домінаною
норм чинних законів, що походять з норм конституційної правової свідомості,
культури та самої Конституції безпосередньо),
котра ідентифікує собою повну сукупність
ідейно-світоглядних і нормативно-правових поглядів, ідей та владних символів законодавця стосовно всіх
питань внутрішньої та зовнішньої політики
українського суспільства та української держави тощо.
З моменту з'явлення Конституції за природних шляхів
починається становлення правової свідомості та культури строго из
домінантою наукових знань, правової ідеології та правової
культури. За неприродних – становлення правової свідомості відбувається або не
на конституційних засадах (домовленостях, ідеологічних співробітництвах), або
на маргінально-конституційних засадах, або на засадах прямого порушення
Конституції, включаючи її заміну, або заміну її важливих статей, на іншу або на
стару попередню без широкого на це референдуму (як максимум) та/або широкого
обговорення відомими вітчизняними та іноземними юристами теоретиками та
практиками разом тощо (як мінімум). Виходячи з наших, особливо з останніх, та інших проведених досліджень [2-5] , для періодів
становлення правової свідомості характерна соціонічна правова свідомість, що є
притаманною, насамперед, за природних шляхів її становлення, для неприродних –
девіантна соціонічна. Соціонічна форма української правової свідомості – це така традиційна, але одна з останніх за
удосконаленій якості розвитку прогресивних її форм в світі і в Україні, одна з передових форм
інформаційно-правового,
інформаційно-законодавчого, інформаційно-суспільного і
масмедійно-комунікативного, широкого ідейно-світоглядного віддзеркалення на
рівні інформаційної психології (родова правова природа, як правило, без
трансформації в інформаційно-правову ідеологію) та інформаційної правової
ідеології (видова правова форма) буття, при якій її історичні і сучасні артефакти і архетипи спочатку формуються як
індивідуальні, побутові, інші параметри суспільно-правових форм тій або іншій
законодавчо пріоритетній (як правило, корпоративного місту) інформаційній,
корпоративній мас-медійній і універсально наочній знаково-буквеній моделі, як
правило, будь-якого, але актуального конкретно-історичного і сучасного,
медіативного теле-аудіо-відеопространства, маючого пропагандистську та виховну
природу, і, відповідного часу. У буквальному розумінні – це правова свідомість маюча більшою першоджерелами норми
правового закону, що має змістовним першоджерелом телепередачі,
кино-відеоз'ємне правове інтерв'ю та ін. (у першу чергу з залу суду, з
мас-медійної консультації співробітників правоохоронних органів, у тому числі
виступи на телепередачах знанних суспільних, правових і політичних лідерів. У цьому плані, правова соціоніка або
соціоніка правової свідомості є правовім і правовідбитим у правовій свідомості
– ідейно-сввітоглядним і нормативно-правовим вченням про сприйняття суб’єктами
правової свідомості правової, правовіддзеркаленої, правоверіфікованой інформации про ту, що оточує правову реальність і інформаційно-правовій і
інформаційно-законодавчій взаємодії між людьми як первинними, і вторинними
суб'єктами правової свідомості (розвиток правової свідомості) і статичного
права (становлення правової свідомості).
У вужчому прикладному сенсі, за ідеями вчених[1], — це вчення про одну із важливих сторін
психологічної сумісності суб’єктов правової свідомості як суб’єктов права і
інших суб’єктов, ключовим поняттям якої є «тип інформаційно-правового (законодавчого)
метаболізму» суб'єктов правової свідомості як суб'єктов права (ТІМ, социотіп,
психотип суб'єктов правової свідомості як суб'єктов права). Саме соціонічна
форма української правової свідомості або соціонічна українська правова
свідомість здатна виконувати виховні, пропагандистські та інші
корректорно-модіфікаційні функції
соціально-патронажного і іншого комунікативно-партнерського впливу на
всіх і кожного суб’єкта правової
свідомості, інші правові і суспільні
суб'єкти, тобто воно продукується суб'єктами правового свідомості і права мінімум, з некризовим, максимум, з високими
і найвищими циклами соціальної активності правової свідомості і правової
культури. Фактично світова соционічна правова свідомість з'явилася разом з
соціонікою на початку 1970-х років у
наукових монографіях литовського економіста і соціолога Аушри
Аугустінавічюте [1] на основі роботи Карла Густава Юнга «Психологічні типи» і
теорії Антонія Кемпіньського про інформаційний метаболізмі. Назва «соціоніка»
відбувається від одного з термінів теорії — соціон (від латів. societas — суспільство). Інформаційно-правовим
метаболізмом у будь-якій процесуально-правовій процедурі, у пеошу чергу
формотворення соціонічної правової свідомості називаємо процес пріоритетного
ідейно-світоглядного сприйняття, селекції і обробки психікою правових і
законодавчих відомостей про навколишній світ і процеси, що протікають у ньому.
Наш підхід до аналізу соціонічної української правової свідомості презентуємо в побудові моделі
інформаційно-правового метаболізму української правової свідомості, у свою
чергу створеному на аналізі властивостей 16 можливих, зумовлених соціально
адаптованою моделлю правового усвідомлення дійсності і правової дійсності,
усталених світових типів інформаційно-правового (законодавчого) метаболізму
правової свідомості і зіставлення цих разноджерельних властивостей з проявами
правової психіки людини як того або іншого історичного і сучасного суб'єкта
правової свідомості. Важливою частиною
соціоніки правової свідомості (соцонічної форми правової свідомості) є
дослідження впливу ТІМ правової свідомості на взаємодії між людьми як масовими
первинними його суб'єктами. У дослідженнях на Заході термін «socionics» також уживається до міждисциплінарної області вивчення складних
інформаційних систем штучного інтелекту та їх застосуванням в соціології [2],
[3]. Згідно історії, за ідеями Карла
Густава Юнга вводимо правове поняття психічних его-установок
(екстраверсия/інтроверсия) правової свідомості і правової культури, а також і
функцій правової свідомості як нормативного результату її істотної якості та
функціональної діяльності (правове мислення, відчуття, відчуття, правова
інтуїція, правова дія) на основі яких Юнг побудував 8 типів. Слід проте
відзначити, що сама суть соціоніки, правової соціоніки та соціонічної правової
свідомості (природжені постійні типи
ідейно-світоглядного та нормативно-правового розуміння, природжені правові
рефлекси, що мають першоджерелами істотні властивості часто повторювальних форм
правового відбиття дійсності), суспільної правової свідомості за усталених
періодів її становлення певною мірою
протирічить його теорії особи в якій передбачається безперервна правова
і право усвідомлена індівідуалізація до досягнення морального максимуму
самозвеличування суб’єктів правової свідомості за закономірностями трансцендуючої її функції. За ідеями Юнга формуємо базові основи нової
теорії психологічних типів суб'єктів правової свідомості, яка потребує широких
основних і додаткових досліджень. Раніше за класичними ідеями в когнітивній психології з 1955 року (ще до
появи соціонічного вчення), переважно, за ідеями правової свідомості Джорджа
Келлі, існувала у вузьких наукових колах теорія особових (особистісних)
конструктов правової свідомості і правової культури, в якій постулювалось, що
люди, в першу чергу, первинні суб'єкті правової свідомості і культури, оцінюють
всі, у тому числі і на правовому світі, більшою мірою біполярними категоріями. Згідно ідей Келлі також формуємо нове
правове поняття і правову категорію «система конструктов правової
свідомості». Згідно ідей Келлі
формований нове правове поняття і правову категорію «система конструктов
правової свідомості», яка більшою мірою властива періодам природного розвитку
правової свідомості або природним шляхам її формування, коли
конструкти правової свідомості, нами ідентифіковані як складові пропорції
формули української правової ідіоми-норми
права-правової свідомості, презентований за
Келлі системою
змінних конструктов, тобто може постійно, у тому числі непрогнозірованно мінятися за змінами ідейно-світового компонента
правової свідомості – центру правової психології - правової свідомості, до
тих пір, поки не сформується чітка правова ідея як центр системних
нормативних трансформацій правосвідомість і права. «Система конструктов
правової свідомості» також може бути
тіповою й для періодів
становлення правової свідомості, але згідно з проведеними дослідженнями
- під час неприродних шляхів її становлення. Це виходить з того, що
згідно нашому
підходу,
чим
менше складових пропорцій є у формулі
української
правової
ідіоми-норми
права-правової свідомості, або «конструктов правової свідомості»,
тим більше стійкою є статична позитивна
правова система, тому збільшення систем різних конструктов правової свідомості,
перш за все ідеологічних, політичних та інших складових
пропорцій української правової ідіоми-норми права - правової свідомості послаблює
державно-правову та конституційну правову свідомість як процесуальну форму
здійснення державно-правових функцій, так і функцій актуальних, але додаткових
форм правових свідомостей як додаткових «зон непрозорого правового, а
реально типово неправового регулювання», фактично зайвих «делінквентних»
механізмів регулювання суспільних стосунків вже не девіантною, а
делінквентною
правовою свідомістю, які дублюють право, інколи часто, роблячи закони
неправовими. Чому так? Тому, що вторинні суб'єкті правової свідомості
інколи дуже часто порушують закони, маючи, наприклад,
депутатську та вищі службові посадовці - службову недоторканість. Це пояснюється
також тим, що кожна людина як суб'єкт правової свідомості живе в специфічних
правових умовах і формує різні і подібні
конструкти індивідуальної, особистої правової свідомості. виражені
різними правовими і законодавчими термінами, 2) суб'єкті правової
свідомості з подібною конструктной
системою правової свідомості розуміють один одного і до цих пір залишаються
друзями. З точки зору даної теорії відбувається примусова заміна базових
конструктов правової свідомості на стабільні чотири шкали, що з одного боку
веде до певної спільності і розуміння усередині правового (законодавчого)
співтовариства, а з іншого боку стирається унікальність і зменшується гнучкість
правового мислення членів певного правового співтовариства. З моменту своєї
появи соціонічну форму української правової свідомості розглядаємо в двох
різних контекстах: як нову методологічну типологію правової свідомості з
некризисними, високими і найвищими
циклами соціальної активності, що ставить своєю за мету принципове визнання й
вивчення правової психіки, і як соціопрактику правової свідомості або наукову правову ідеологію, що призначені для
регулювання суто правових (законодавчих) правових стосунків за некризисних
циклів соціальної активності правової свідомості і культури. З самого початку Аушра Аугустінавічюте вважала обидва цих
контексту однаково важливими. Деякі прибічники соціоніки розділяють її точку
зору, інші сосредотачиваются переважно на одному з цих напрямів. Дані
контексти, по суті, незалежні: для психологічної типології правової свідомості
неістотна широта практичного використання соціоніки, а для її використання як
социопрактіки неістотна міра її достовірності. Цікавими є правові роздуми та ідеї психолога
Т. Груші про те, що всі наші правові переживання
- погані і хороші - відкладаються в тілі, буквально «записуються» в
м'язах. Саме тому багато емоційно-правових проблеми можна вирішити через роботу з
тілом. Коли
нам
сумно і самотньо, хочеться згорнутися калачиком, як ембріон. А від
раптового переляку тіло немов кам'яніє, і голова втискається в плечі.
Так, дійсно: все, що ми відчуваємо, відбивається на нашому тілі. Данський
психотерапевт Лізбет Марчер теж помітила цю закономірність. Спостерігаючи
за своїми пацієнтами, вона зрозуміла, що за одних і тих же психоемоційних проблем
у людей є схожі фізичні та правові прояви. Іншими словами,
якщо людина боїться, у неї буде напружена одна м'язова група, якщо
гнівається - інша. Свій метод Лізбет Марчер (у 70-х роках минулого
століття) назвала бодинамікою (від
англ. body - тіло, dynamic - динаміка). У ході бодинамічної роботи надмірно
затиснуті м'язи отримують розслаблення, і навпаки, обм'яклі,
«капітулюючі» перед життям - приходять у тонус. Ми
пов’язуємо м’язову активність тіла суб’єктів правової свідомості безпосередньо з їх
мозогом та ідентифікуємо їх «тілом» правової свідомості. Виходить зворотна
реакція: коли наші м'язи приходять у норму, гармонізується і душевний
стан. За ідеями вчених презентуємо особливо для аналізу
девіантних форм правової свідомості як пріоритетний - метод правової та
правоусвідомленої бодинаміки або
бодинаміки української правової свідомості. Думаємо, що пріоритетно тілесну правову свідомість
доцільно вивчати у суб’єктів правової свідомості, що мають постійну девіантну
правову свідомість, поведінку чи схильність або налаштованість до неї з метою
завчасного попередження та виявлення делінквентної (типово злочинної) правової
свідомості та культури. Тілесна правова свідомість – це звичайна правова
свідомість, що ідентифікується переважно у медичних аспектах звичайної
правосвідомості та виявляється через фізичну, фізіогномічну, хіромантологічну
та м’язову активність (пасивність) суб’єктів правової свідомості та культури. У цьому відношенні соціальна активність
правової свідомості – це її ідейно-світоглядна та нормативно-правова динаміка
(зміна, трансформація, прогрес, регрес, формування або знищення циклу, форми
(типу) у даному конкретно-історичному періоді її становлення та/або розвитку,
невід’ємно безпосередньо пов’язана з
формуванням різних формул української правової та національної ідіоми.
Соціальна активність тілесної правової свідомості – це її ідейно-світоглядна та
нормативно-правова динаміка (зміна, трансформація, прогрес, регрес, формування
або знищення циклу, форми (типу), ідентифікована у тілесній активності,
фізичній, фізіономічній активності різних органів тіла у даному
конкретно-історичному періоді її становлення та/або розвитку, та опосередковано
невід’ємно пов’язана з формуванням різних формул української правової та
національної ідіоми.
В основі методу – закономірності
ідейно-світоглядного і нормативно-правового сприйняття правових елементів,
одиниць та тенденцій дійсності за
закономірностями вікової психології, анатомії і вікової фізіології нервово-м'язової
системи. Для вирішення тих чи інших психоемоційних правових проблем бодинаміка української правової свідомості приводить
в дію тілесно-орієнтовану правову
практику або
практику правової свідомості. У даний момент Лізбет Марчер
має приватну практику, спеціалізується на роботі з підлітками, проводить семінари
по всьому світу . Як же відбувається
формування правової свідомості з дитинства та й далі за її методом? Формування дитячої правової свідомості особистості людини
починається ще до її народження і триває, відповідно до теорії Лізбет Марчер,
до 12-13 років. Саме на цьому відрізку життя відбувається потужний психомоторний
розвиток тілесної правової свідомості дитини - освоюються різні групи
м'язів, закладаються певні схеми правової поведінки, формується модель
правового характеру. У
бодинаміці правової свідомості існує 7 структур правового
характеру
- кожна з них закладається в певному віці (ці структури правової свідомості немов
нашаровуються одна на одну: попередня закінчується, і в цей же самий
час починається наступна). 1. Структура дитячої правової свідомості існування (ІІ триместр
вагітності - 3 місяці). Ключовими в цей період є такі питання: чи був малюк
бажаний, чи зраділи батьки вагітності, як протікали пологи і перші години
після народження, чи годували грудьми, чи достатньо
уваги приділяла малюкові мама? Якщо цей етап був пройдений успішно, у правової свідомості дитини
закладається базове почуття законодавчої довіри до світу, глибока
переконаність у тому, що він має право на існування. Якщо ж, наприклад,
вагітність була небажаною, то в дорослому житті така людина може
відчувати, що світ її не приймає, що вона нікому не потрібна і ніхто її не любить.
2. Структура потреб дитячої правової свідомості (1
місяць - 1,5 року). Тут формується важлива група
м'язів, що формують початкові потреби дитини як майбутньої
особистості та відповідає
за навички підняття голови, перевертання, сидіння, повзання, ходьби.
І закладається уміння приймати турботу, домагатися свого. Коли малюк
вчиться повзати, у нього також формується інстинкт правового
самозбереження,
«законозавча» здатність добиратися туди, куди потрібно.
Згадайт:
у більшості діток є період, коли вони повзають попою назад - саме тоді
чоловічок освоює уміння пригальмувати і здати назад (що в дорослому
житті часом виявляється дуже потрібним). Але буває, що деякі дітки «пропускають»
етап повзання: відразу стають на ніжки і намагаються ходити. У цьому
випадку батьки можуть надати своїй дитині
недоотриманий досвід, граючи з нею в ігри, які передбачають активне
повзання. 3. Структура
автономії дитячої правової свідомості (8 місяців - 2,5 року).
Малюк продовжує досліджувати світ і починає правоусвідомлювати
самого себе як автономну правову одиницю. У більшості діток настає період «Я
сам», коли малятко прагне все робити самостійно: шнурувати черевички,
накладати кашу в тарілку. Батькам
важливо запастися терпінням і дозволити малюку в повній мірі прожити
правовий
стан «Я сам» - інакше пізніше
можливі великі проблеми з правовою самостійністю. Також в
цей період формується у структурі правової
свідомості найголовніші ідейно-світоглядні
та нормативно-правові потреби у дійовій (згодом моральній, правовій,
законодавчій, законотворчій) допомозі та підтримки. Коли дитинка
вчиться ходити, батьки підтримують її ззаду за спинку. Так от, всі мами
і тата, не усвідомлюючи цього, кладуть долоню на одне і те ж місце: на
найширший м'яз спини. Саме він відповідає за відчуття: «якщо мені потрібна
допомога, я обов'язково знайду її». 4. Структура волі у правовій свідомості (2 - 4 роки). Дитина пробує батьків «на міцність»: не
слухається, поступає по-своєму, пустує. Дорослим важливо дотримати золоту
середину. З одного боку, не слід придушувати неправову
енергію дитини
(в іншому випадку у нього може розвинутися установка: «я все роблю
неправильно»), з іншого - не допускати «злочиної»
вседозволеності
(це загрожує стереотипом: «весь світ зобов'язаний під мене прогнутися»).
5. Структура
сексуальності у правовій свідомості (3 - 6 років). Період, коли дівчатка хочуть
вийти заміж за тата, а хлопчики - одружитися на мамі. Якщо цей етап буде
пройдений благополучно, в майбутньому у людини не буде складностей
з встановленням близьких правових відносин. Але часто
буває так, що через нестачу сексуальної правової
культури
ця структура затьмарюється почуттям сорому, комплексами, «затисненням»
чуттєвого правового початку. 6. Структура
думок та
ідей у правовій свідомості (5 - 9 років). В правовому
ідеалі, на
цьому етапі закладається установка: «Я маю право формувати власну думку,
висловлювати її і змінювати». Так відбувається, якщо правосвідомість дитини дозволяє відкрито проявляти
свої правові почуття і емоції, говорити про свої правові потреби.
Якщо ж малюк постійно чує: «Закрий рот!», У нього є всі шанси стати сором’язливим,
не вмітиме відстоювати свої правові інтереси. У таких людей,
як правило, навіть нижня частина обличчя (рот, губи, підборіддя) розвинена
досить слабо. 7. Структура
солідарності у правовій свідомості (7-12 років). Опиняючись
частиною великої групи (вступ до школи) кожна дитина по-своєму вчиться
з нею взає- модіяти. Хтось одразу стає лідером, хтось - аутсайдером, а
інша дитина - сірим кардиналом. Основна проблема цього віку - встановлення
балансу між своїм «Я» і потребами інших. При успішному проходженні цього
періоду людина вчиться бути частиною корпоративної
групи, не
втрачаючи при цьому власної правової (законослухняної,
законодавчої, законотворчої) індивідуальності. Підлітковий
вік - це час повторного (і більш швидкого) проходження через всі
перераховані вище структури правової свідомості та культури. Відбувається свого роду «закріплення пройденого».
У подальшому житті людина не тільки
ідейно-свівтооядно, але й законодавчо зазвичай керується тими моделями правової (законодавчої), які виробилися в неї при проходженні тієї або іншої
структури. Втім, один з принципів бодинамікі правової
свідомості говорить:
«Ніколи не пізно!». Це позначає, що в будь-якому віці є шанс отримати
новий тілесний правовий досвід, по-новому переписати м'язову правову пам'ять
- і таким чином, змінити своє життя на краще. Працюємо з тілом - результат в голові. Досвідчений фахівець з бодинаміки правової
свідомості може
зробити досить достовірні висновки про психоемоційний стан будь-якого суб’єкта правовох свідомості ще до того, як той почне розповідати про свої проблеми -
просто спостерігаючи за його поставою, ходою, жестами, мімікою, тембром
голосу. Психо терапевти, практикуючі бодинаміку правової
свідомості, зобов'язані досконало знати карту людського тіла, володіти
повною інформацією про роботу м'язів. Ось простий приклад того, як це працює. Основний
акцент у бодинаміці правової свідомості зосереджується на роботі
з тілом - на тому, щоб у м'язах «записалася» нова, позитивна правова інформація.
Для цієї правового мети використовуються самі різні практики:
групові, індивідуальні, в парі з психотерапевтом. Застосовується масаж,
дихальна гімнастика, спонтанні танці, різні рухові вправи. До речі, один з
групових бодинамічних процесів у правовій свідомості - це трансформація правового
досвіду народження.
За допомогою інших людей людина проживає відчуття, схожі з тими, через
які вона проходила під час перейм, просування по родових шляхах,
власне, появи на світ. Така робота вимагає попередньої підготовки і
внутрішньої готовності - але результати просто вражаючі! Людина абсолютно
по-новому вибудовує відносини зі світом, знаходиться рішення проблем, які
довгі роки здавалися нерозв'язними. У бодинаміці
правової свідомості є багато вправ, спрямованих на центрування
(відчуття свого «Я»), вибудовування кордонів власної правової особистості,
на заземлення (вміння перебувати тут і зараз), взаємодія, розслаблення
і т.д. Також бодинаміка української правово
свідомості ефективно
працює з наслідками травматичного шоку (як правило, мова йде про подію,
що викликала сильне емоційно-правове потрясіння: насильство,
стихійне лихо, смерть близької людини, розлучення і т.д.). У цьому випадку
дуже важливо не дати людині «застрягти» в її морально-правових
переживаннях.
Адже, якщо наслідки травматичного шоку не будуть опрацьовані протягом
6 місяців, то вона може «скачати» в посттравматичний синдром правової свідомості -
а це морально-правовий стан пов'язаний з важкими руйнівними процесами
в організмі, хворобами. Методи
бодинаміки правової свідомості здатні допомогти
людині подивитися
на правову (законодавчу) подію з нею якби з боку, вчать її не втрачати
контакт з правовою реальністю і знайти в собі сили і правову
мету жити
далі. Звичайно, це непроста і тривала робота. Але результат того вартий:
в результаті, навіть з дуже непростих випробувань людина виходить переможцем. У зв’язку з цим неабияку роль у дитячому віці належить вихованню та правовому вихованню,
особливо на індивідуальному рівні зокрема тощо. Гадаємо, що вивчення даної
тематики значно допоможе вивчити широку змістовну природу української правової
свідомості як типово національної.
Список использованных источников: