Педагогические науки./ 5.Современные
методы преподавания.
Кулик О.Є.
Хмельницький національний університет
Місце вебквесту як методу навчання творчому способу дії
Науково-технічний прогресс стимулює появу нових
методів викладання і навчання. Особливо
актуальним є питання про
медіа-освітнє та
дидактичне значення використання
Інтернету під час занять або
питання про конкретні методи навчання з використанням Інтернету. Вебквест-метод розглядається в цьому контексті як інноваційна методика викладання моделей, за допомогою яких створюються такі умови
навчання, в яких аспекти самостійного навчання і роботи осмислено в поєднанні з Інтернет середовищем. По суті, вебквест є
одним з видів проектного навчання з використанням Інтернету та інших
мультимедійних засобів, який передбачає самостійне самокероване вивчення
завдання або проблеми індивідуально чи корпоративно. Важливим є те що
інформаційні ресурси є підібраними, тобто, такими, які виключають з цього
процесу безцільне бродіння по вебсторінках, і мають конкретне спрямування.
Визначення вебквест-методу дуже різноманітні: можна просто
довільно перекласти як „пригодницькі розслідування„ в Інтернеті. Деякі автори говорять про полювання за «дичиною» у
всесвітній павутині, інші визначають як дороговказ або навіть вебвказівник для
учнів в Інтернеті. Більш науковим є визначення способу навчання, який
ґрунтується на використанні ресурсів Інтернету для отримання інформації. У всіх визначеннях спільним є те, що учні і студенти розглядають
інтернетджерела як вихідний пункт для опрацювання поставленого завдання чи
проблеми. Винахідники методу вебквесту Том Maрч i Берні
Додж вважають що все полягає в тому, що
самостійна робота студентів виступає на передній план, що повинно вести до
самостійного конструювання знань та до
некерованих дій, які допоможуть у репродукції
фактів та знань.[1] Як правило, вебквести мають в
основному одноманітну структуру: відштовхуючись від якоїсь по можливості
аутентичної ситуації (вступ), студенти отримують завдання,
які вони можуть виконати за допомогою запропонованих інтернетпосилань, а також
інших джерел, наприклад: книг, журналів. Бажаним є пошук
нових інформаційних джерел за темою та їх опрацювання. Типовим для вебквеста є
пропозиція конкретних вказівок по спрямуванню процесу. На передній план виступає
також кооперація і спілкування в утворених
робочих групах і сама презентація результатів роботи перед іншими. Часто
присутня система оцінювання, яка підготовлена попередньо представленими
критеріями оцінювання. В кінці вебквесту самокритичний самоаналіз загального
робочого процесу (підсумки).
Впевнене
поводження з новими засобами інформації та комунікації і передусім з Інтернетом,
оволодіння технічними навичками та певними методами, якого можна очікувати
майже від кожного, коли питання встає про отримання інформації, є важливою
передумовою успішного виконання поставленого навчального, а в майбутньому і
професійного завдання. Все-таки використання інтернетресурсів на заняттях між
тим розглядають критично. Підставою для виникнення такої точки зору є довготривалі
пошуки в Інтернеті; одночасне неконтрольоване відкриття джерел, яке ускладнює
аналіз, оцінювання та об’єктивний відбір знайденої інформації (визначення того,
що ж врешті-решт головне); власне оцінка та опрацювання інформації під час
заняття вимагає великої затрати часу.
Вебквест з точки зору запропонованих посилань
та чіткої дидактичної структури є надійним вихідним пунктом для подальших
пошуків і самостійного творчого опрацьовування поставленої проблеми. Так як
запропонований матеріал був попередньо відібраний за темою, то у розпорядженні виконавця
залишається більше часу для власної творчої оцінки, формування своєї думки,
особливо, коли матеріал суперечливий або стан речей освітлений з різних точок
зору та ракурсів. Поряд з цим через дидактичну
структуру студентам пропонується чіткий вихідний пункт для власного
способу дії і уникнення при цьому простого бродіння по Інтернету без мети і
будь якого плану.
Науковець Берні Додж
розрізняє вебквести за часовими рамками, протягом яких студенти можуть
займатися ним: малий в. та великий вебквести. При виконанні малого студенти
отримують певну кількість інформації про предмет розгляду і дискутують протягом
деякого часу(кількох занять) про це. Неупорядкована інформації по суті справи
структурується за критеріями і інтегрується в область знань і презентується студентами.
Великий вебквест сприяє опрацюванню комплексно поставленого питання протягом
довгого відрізку часу (напр.: півроку). Метою є розширення та поглиблення знань
з метою вирішення проблеми. Учні аналізують і трансформують свою область знань
глибоко та всеохоплюючи. Для успішного здійснення
вебквесту студентами науковцем була розроблена чітка структура дослідницької
подорожі в інтернетмережу, а саме він розрізняє шість кроків, які складають
чітко визначену методологічну основу, яка вважається необхідною, економічно
обґрунтованою умовою прозорого процесу: введення /вступ/тема; завдання; джерела
інформації; процесс роботи; оцінка; висновок.
В цілому, вебквест починається з короткого вступу до найскладніших, реальних,
справжніх і проблемно-орієнтовані теми. Це має бути цікаво, яскраво і, образно кажучи, апетитно наскільки це можливо, наприклад, за допомогою малюнків, креслень або невеликих аудіо- чи
відеоісторій. Зв'язок поставленого завдання
з реальним життям, інтересами і знаннями учнів є ідеальною мотивацією для вирішення питання чи проблеми. Вибір теми
пов'язаний з матеріалом, який вивчається на той момент, і розширяє його або
доповнює. Завдання повинні бути сформульовані розумно, ясно, точно і
конкретизувати тему вступу, можуть бути розділені в залежності від проблеми або
мети роботи в ряд різних завдань і проблем. У цьому етапі беруть участь студенти тому завдання та доручення, слід обговорити з ними, а відповідно доповнити або змінити. Загалом, в рамках вебквесту передбачається робота в групах, і, виходячи зі
складності завдання, спільні дії вважаються розумними й необхідними. Складність завдання в великій
мірі залежить від предмету, мети і рівня знань членів групи. Завдання можуть
мати самі різні цілі і орієнтації пов'язані між собою. Берні Додж розрізняє такі
типи завдань: завдання–переказ, відображення
інформації; збір інформації; завдання-таємниця : вирішування головоломки; журналістське завдання; дизайнерське завдання:
планування та проектування продукту,
створення творчого продукту; завдання досягнення консенсусу: розробка пропозицій щодо врегулювання;
завдання переконати інших; завдання
самопізнання; аналітичні
завдання : проаналізувати
питання; рішення задач; науково-дослідні завдання.[2]
З урахуванням різних
типів завдань при проектуванні веб-квесту, необхідно розглянути розумові
процеси з точки зору навичок мислення,
які можуть бути активовані при роботі з вебквестом [1]: порівняння подібностей та відмінностей між речами; класифікація та критерії поділу; висновки, отриманні на основі
спостережень і аналізу принципів і критеріїв; міркування з приводу даних фактів / принципів, узагальнення
наслідків і виведення умов; аналіз
помилок; побудова аргументів,
міркувань, створення доказів на підтримку певної позиції або доведення позиції чи
висловлення припущення; абстракція;
аналіз перспективи.
Отже,
вебквест є важливою складовою особистісно орієнтованого проектного навчання,
яке відкриває перед учнем або студентом можливість самостійно і творчо
досліджувати і навчатися. Під час виконання завдань студенти потрапляють в такі
автентичні ситуації і зустрічаються з такими проблемами, які спонукають їх до
дослідницької діяльності, вчать вмінню обґрунтувати і проаналізувати положення
речей і презентувати результати досліджень перед іншими, а не зосереджуватися
лише на репродукції знань і фактів.
Литература:
1.
Dodge B. Some thoughts about webquests. [Електронний ресур]/
Bernie Dodge http://webquest.sdsu.edu/about_webquests.html
2.
Dodge B. WebQuest: A Taxonomy of Tasks.[Електронний ресурс]/ Bernie Dodge http://webquest.sdsu.edu/taskonomy.html