Політологія/4. Політичне лідерство
Розборська В., студентка гр. 42-ТВППТ,
доцент, к. і. н. Богатчук С.С.
Вінницький
національний аграрний університет
Політичні погляди М.Драгоманова
М.Драгоманов — видатний український
мислитель і громадський діяч. Політичні погляди М.Драгоманова формувалися під
значним впливом ліберальних і соціалістичних ідей, поширених у Європі ХІХ ст.
Його вважають продовжувачем демократичних традицій Кирило-Мефодіївського
товариства.
За поглядами
М.Драгоманова головним критерієм оцінки діяльності держави є служіння
суспільному благу. І основною ланкою має бути громада. Відносини між громадами
мають будуватися на федеративній основі. Громади як вільні й самостійні
утворення будують федерацію знизу до гори. А в наступному це призведе до
децентралізації тогочасної Росії. Сама ж децентралізація, на думку, вченого,
повинна стати основою для утвердження самоврядування. Вчений продовжив та
розвинув концепцію федералізму М.Костомарова, запропонувавши самостійність
сильних обласних органів влади [1].
Для реалізації місцевими
громадами своїх повноважень, необхідно приділити значну увагу процесу
формування місцевих органів управління. Таке формування має відбуватись
виключно на основі загального та рівного виборчого права. Це у свою чергу
сприятиме позбавленню можливості вручання Центральної державної влади до
питань, які належать до компетенції виключно місцевих громад [2].
М.Драгоманов вважав,
що державність дає кожному народу суттєві переваги, головна з яких - можливість самостійно вирішувати власні проблеми. На
жаль, сама по собі вона не дає простим людям суттєвих переваг у забезпеченні
їх прав і свобод.
Громадянське
суспільство, за поглядами Михайла Драгоманова, утворюється внаслідок еволюції
людського розвитку в первісному періоді та закінчується утворенням політичної
форми общини. Даний процес відбувся під впливом матеріального виробництва, яке
в свою чергу зумовлене розумом сім'ї. Таким чином, вчений обґрунтовував
можливість побудови громадянського суспільства тільки шляхом поступових перетворень.
Тому, він вбачав основним завданням, яке стоїть перед українським народом, програмну
перебудову політичного ладу тогочасної України.
М.Драгоманов
сформулював ідею формування держави на засадах політичної свободи, як цілісної
системи визначальних положень: права людини і громадянина, недоторканність
особи, життя, приватного листування, національності (мови); свобода совісті,
друку, об'єднань, носіння зброї, вибору житла і занять; право пред'явлення
позову до посадових осіб, відомств, чиновників у разі вчинення ними незаконних
дій [3].
Усі
зазначені положення зайшли своє відображення у конституційному проекті М.
Драгоманова «Вольний Союз - Вільна Спілка.
Проект заснування Статуту українського суспільства».
Окремої уваги заслуговують питання моральності та співвідношення мети і засобів
її досягнення. Необхідно зазначити, що представники західної ліберальної думки
не приділяли достатньої уваги методам боротьби за ліберальні цінності, здійснюваної
на засадах непорушності їх принципів, недоторканності прав і свобод. Саме
М.Драгоманов зробив значний внесок у популяризацію етичних засад політичної
діяльності. Його думка про те, що політика вимагає чистих рук, була палко
підтримана значною частиною представників ліберального руху[4].
Залучення української
інтелігенції до справи визволення народних мас Драгоманов вважав однією з головних завдань свого життя.
Безелітність нації імпонувала ученому тим, що внаслідок такого становища вона
була більш прийнятною до ідей побудови майбутнього суспільства на принципах
соціальної справедливості, вільного розвитку особистості, гарантування ії прав
і свобод. Однак, він прекрасно розумів, що без провідної верстви, освічених
провідників, маси самі- по собі добитись реалізації омріяного ним суспільного
ідеалу не зможуть.
Саме тому він висуває досить жорсткі вимоги до української інтелігенції,
вимагаючи від неї навіть певного самозречення в ім'я майбутнього народу [5].
Для
М.Драгоманова пропаганда національної виключності, формування в українській
свідомості ідеї ненависті до інших людей за етнічною ознакою, навіть до тих, що
належали до пануючих над українцями народів, були неприйнятним способом
відродження України.
Ворогами українців,
вважав учений, с не росіяни, не поляки
чи представники інших національностей, а державно-бюрократичний апарат імперії,
власники фабрик і заводів, великих маєтків, що гноблять усіх трудящих,
незалежно від їх національної приналежності.
М.Драгоманов відзначив головну причину поділу суспільства на бідних і багатих
- наявність приватної власності. Позбутися
злиднів – організувати колективну працю за умови колективної власності громади
на землю і знаряддя праці. Здійснити це можливо тільки еволюційним шляхом, був противником
революцій та революційних перетворень, що несуть насильство.
Література
1. Шляхтун
П.П.Політологія. (теорія та історія політичної науки). – К., 2002. – С.116.
2. Горленко
В.В. Погляди Михайла Драгоманова на реформування українського
суспільства//Часопис Київського університету права. – 2010. - №4. – С.52.
3. Магновський
І. Відображення гарантій прав і свобод людини та громадянина у поглядах
М.Драгоманова і М.Ковалевського//Право України. – 2002.- №5. – С.137.
4. Томенко
М. Політичні погляди М.Драгоманова та Д.Донцова в контексті формування
сучасної української державності // Слово. — 1991. — № 2. — С.
25.
5. Салтовський О.І. Проблема
нації в політичній концепції М.Драгоманова //Вісник КНУ Шевченка: Сер.
Філософія. Політологія. – 2002. Вип.42/45. – С.42.