Психология и социология/7. Общая психология
Терновська Д.Ю.
Дніпропетровський
національний університет ім. О. Гончара, Україна
Імпліцитний
підхід до діагностики психологічних наслідків індивідуальної релігійності
особистості
Вивчення психологічних наслідків індивідуальної
релігійності є відносно новим напрямом досліджень світової психологічної науки. Це не дивно, адже як зарубіжна, так і вітчизняна
культура протягом довгого часу була матеріалістично зорієнтованою – від кінця
ХІХ сторіччя, коли психологія отримала статус автономної науки і до початку
1990х років ХХ сторіччя, після того, як на території колишнього Радянського
Союзу було припинено пропагування атеїзму та переслідування релігійних віруючих
[1,2,5].
За даними сучасних дослідників, як вітчизняних
(О.О.Войнівська, 2007, Р.М. Грановская 2004, М.П.Мчедлов 2005, С.А.Черняева
2006, Ю.В.Щербатых, 1996), так і зарубіжних (М.Аргайл 2005, Г.Олпорт 1998, Fritz K.Oser,
Helmut 1996, Pawel M.Socha 2004, Pehr
Granquist 2001, T.Schnell 2005 та ін.) індивідуальна
релігійність
розглядається як інтегративне ціннісно-орієнтаційне утворення, яке відображує
певний ступінь прихильності індивіду до релігії і виявляється у прийнятті
особистістю певних релігійних правил та норм та побудуванні власного життя
згідно з цими нормами [1,2,5].
Релігійна
особистість має специфічний тип світогляду, у якому домінуюча роль належить
релігійним переконанням та ціннісним настановам, що суттєво позначається на
усіх сферах її життя, перш за все, на особливостях побудови її
ціннісно-мотиваційної сфери [1,2].
Новий
напрям психологічної думки у галузі психології особистості – позитивна психологія, становлення якого відбулося наприкінці ХХ –
на початку ХХІ сторіччя на території США, започаткував нові перспективи дослідження
психологічних особливостей особистості, зокрема її психологічного здоров’я. На
терені позитивної психології створено новий
інструментарій для дослідження цінностей “Цінності у дії” – Values in action
(VIA), перекладений українською у Дніпропетровському національному університеті
(Е.Л.Носенко та Л.І.Байсарою) [3]. Він має ряд принципових відмінностей від
попередніх методичних засобів дослідження цінностей людини (М.Рокіч, Ш.Шварц,
та ін.) тим, що усі запропоновані досліджуваному для самоідентифікації
цінності є позитивними, що відображає головну ідею імпліцитного
(опосередкованого) підходу до діагностики особистісних властивостей [4,6,7].
Досліджуваний не відчуває загрози своєму образу Я, характеризуючи себе у
просторі виключно позитивних цінностей, сформульованих таким чином, щоб
виключити найменшу можливість спричинення образи чи інших негативних
переживань. Людині не пропонується також самостійно ранжувати цінності, тобто експліцитно надавати перевагу тим чи
іншим з них. Людина лише аналізує кожне із запропонованих описань цінностей і
особистісних властивостей окремо, визначаючи, в якій мірі воно співпадає із
характеристиками її цінностей і особистісних властивостей як суб’єкту
життєдіяльності у тій чи іншій ситуації. Процедура ієрархізації цінностей є
результуючим етапом обробки даних, яка здійснюється без участі досліджуваного
(автоматизовано). За допомогою опитувальника для кожного досліджуваного
виокремлюється по п’ять “сильних” властивостей особистості, які формують
вершину індивідуальної ієрархії цінностей і відбивають найбільш “визначальні”
особистісні властивості (signature character strengths) – своєрідну візитну
картку особистості. Сам опитувальник проводиться у формі аналізу
досліджуваним 240 запропонованих йому міні-ситуацій (тверджень) відносно
наявності в нього тенденції дотримуватися у своїй поведінці тих чи інших
позитивних цінностей. Як стверджують автори цього опитувальника, дотримування
відбитих у ньому цінностей забезпечує людину відчуттям задоволення життям та
психологічним і соціальним благополуччям, за допомогою даного опитувальника
можна вирішувати різноманітні важливі дослідницькі й практичні задачі
психологічної науки. Зокрема, дослідники Носенко Е.Л. та Грисенко Н.В. [2010]
провели емпіричне дослідження ролі позитивних цінностей і відповідних їм
властивостей особистості у попередженні емоційного вигорання педагога [3].
У даній статті ми наводимо деякі
результати емпіричного дослідження
психологічних наслідків індивідуальної релігійності особистості, а саме
– дані відносно характеру зв’язку індивідуальної релігійності з особливостями
виявлення певних позитивних цінностей (чеснот) особистості, шляхом визначення
за допомогою нового опитувальника “Цінності у дії” тих позитивних цінностей,
які притаманні представникам сучасної української релігійної молоді.
Методичний
інструментарій, використаний у емпіричному дослідженні психологічних наслідків
індивідуальної релігійності особистості, на який ми посилалися вище (“Цінності
у дії”), був розроблений з урахуванням загальнолюдських чеснот та
особистісних властивостей, які, на
думку авторів даної концепції формуються завдяки дотримуванню людиною
цих чеснот у життєдіяльності. При розробці цього інструментарію дослідники
змоделювали перелік так званих “здорових позитивних рис” особистості, у
протиставлення описам симптомів психологічних відхилень, що містяться у
Діагностичному і Статистичному Довіднику Ментальних розладів, розробленому у
США (DSM IV/DR). На основі цього було виокремлено 24
особистісні властивості, сформульовані у вигляді рис характеру. Відібрані
“позитивні” (здорові) риси за змістом були співвіднесені із шістьма
чеснотами, які, у свою чергу, були ідентифіковані завдяки масштабному
аналізу основних філософських традицій визначення чеснот у різних культурах,
філософіях і релігіях світу. Усі шість відібраних основних чеснот (див. рис. 1)
співпадають в усіх культурах Світу, завдяки чому вони були виокремлені як загальнолюдські
цінності, якими керується оптимально функціонуюча особистість. Відповідно з
тлумаченнями, запропонованими авторами класифікації, цінність мудрості дає
уявлення про когнітивні можливості людини, які виявляються у її активному
прагненні до здобування знань і їх застосування у житті; забезпечення активних
зусиль людини, спрямованих на досягнення мети при виявленні цінності «сміливість»
передбачає прояв стійкості і життєвої енергії, необхідних для
подолання різноманітних труднощів і
перешкод, що виникають у життєдіяльності людини майже на кожному її кроці; гуманність
надає можливість формувати і підтримувати доброзичливі соціальні зв’язки з
оточуючими людьми; справедливість виявляється у громадянськості та
сприянні суспільному благополуччю, у прагненні зробити свій внесок у спільну
справу; поміркованість – у стриманому способі життя, розвиненій саморегуляції
та скромності; трансцендентність – у наявності уявлень про зміст
життя і відчуття власного зв’язку із навколишнім світом [3,4,6,7].
Мудрість |
Креативність, допитливість, відкритість досвіду,
любов до пізнання, відчуття перспективи. |
Сміливість |
Хоробрість, наполегливість, чесність,
ентузіазм |
Гуманність |
Любов, доброта, соціальний інтелект |
Справедливість |
Громадянськість, справедливе ставлення до оточуючих,
лідерство |
Поміркованість |
Вибачливість, скромність, стриманість, саморегуляція |
Трансцендентність |
Цінування красоти і видатних досягнень; вдячність,
надія, гумор, духовність |
Рисунок 1. Позитивні цінності і властивості особистості за
класифікацією “Цінності-у-дії”
Навколо цих цінностей згруповано по 5 – 6 властивостей
особистості, які формуються при дотримуванні зазначених цінностей у життєдіяльності [4,6,7].
За
результатами авторської анкети для дослідження рівня сформованості
індивідуальної релігійності та за даними тесту-опитувальника структури та
інтегрального рівня індивідуальної релігійності «ТОР» Ю.В.Щербатих, вибірку досліджуваних зі 176 молодих людей
було поділено на три групи. Перша група була представлена студентами духовного
училища (56 чоловіків віком від 18 до 35 років), друга група – студентами 3 – 5
курсів гуманітарних та технічних спеціальностей (60 чоловіків та жінок віком
від 18 до 35 років), які звернулися до релігії, подолавши певну життєву кризу і
третя група (60 чоловіків та жінок віком від 18 до 35 років) – молоді люди, які
не виявили ані за результатами анкети, а ні за результатами тесту Ю.В.Щербатих
ніякої схильності до релігії (група досліджуваних з низьким рівнем
індивідуальної релігійності або «атеїсти»). Усім 176 досліджуваним після
розподілення на групи за показником інтегрального рівня індивідуальної
релігійності була запропонована методика «Цінності у дії».
Таблиця
1
Результати кореляційного аналізу
зв’язку інтегрального рівня
індивідуальної релігійності
з виявленням позитивних цінностей
особистості
Складові
індивідуальної релігійності особистості |
Мудрість |
Сміливість |
Гуманність |
Справедливість |
Поміркованість |
Трансцендентність |
Філософсько-гносеологічні витоки
індивідуальної релігійності |
-,7723 |
-,8030 |
,4127 |
-,0378 |
,6917 |
,7132 |
p=,000 |
p=,000 |
p=,000 |
p=,618 |
p=,000 |
p=,000 |
|
Віра досліджуваних в магію |
,1355 |
,1205 |
-,2889 |
-,0987 |
-,1224 |
-,0740 |
p=,073 |
p=,096 |
p=,000 |
p=,192 |
p=,097 |
p=,300 |
|
Пошук підтримки з боку релігії |
-,7301 |
-,7487 |
,4702 |
,0260 |
,6784 |
,7311 |
p=,000 |
p=,000 |
p=,000 |
p=,732 |
p=,000 |
p=,000 |
|
Зовнішня релігійність |
-,7901 |
-,8009 |
,0849 |
-,2297 |
,5810 |
,0837 |
p=,000 |
p=,000 |
p=,402 |
p=,002 |
p=,000 |
p=,402 |
|
Віра у явища псевдонауки |
,1124 |
,1170 |
-,1411 |
-,0985 |
-,2762 |
-,1506 |
p=,138 |
p=,122 |
p=,113 |
p=,192 |
p=,000 |
p=,070 |
|
Віра у вищу силу |
-,7856 |
-,8660 |
,4384 |
-,0328 |
,6974 |
,7561 |
p=,000 |
p=,000 |
p=,000 |
p=,665 |
p=,000 |
p=,000 |
|
Релігійна самосвідомість |
-,7965 |
-,8112 |
,4507 |
-,0485 |
,7475 |
,7827 |
p=,000 |
p=,000 |
p=,000 |
p=,522 |
p=,000 |
p=,000 |
|
Ставлення до релігії як джерела моральних норм |
-,8225 |
-,8490 |
,4311 |
-,0080 |
,7736 |
,8032 |
p=,000 |
p=,000 |
p=,000 |
p=,916 |
p=,000 |
p=,000 |
|
Інтегральний рівень індивідуальної релігійності
особистості |
-,8725 |
-,8982 |
,4080 |
-,1054 |
,7390 |
,7582 |
p=,000 |
p=,000 |
p=,000 |
p=,164 |
p=,000 |
p=,000 |
У
таблиці 1 представлені результати кореляційного аналізу характеру зв’язку
індивідуальної релігійності з виявленням позитивних цінностей особистості за
опитувальником «Цінності у дії».
Встановлено значущий негативний зв'язок інтегрального рівня індивідуальної
релігійності з цінностями «Мудрість» (r = -0,87 при р =
0,000) та «Сміливість» (r = -0,8982, при р =
0,000). Також було встановлено значущий позитивний кореляційний зв'язок
індивідуальної релігійності з цінностями «Гуманність» (r = -0,4080, при
р = 0,000), «Поміркованість» (r = 0,7390, при р =
0,000) та «Трансцендентність» ( r = 0,7582, при р =
0,000).
Таблиця 2
Результати ранжування сильних рис
особистості у групах з високим, середнім та низьким рівнем індивідуальної
релігійності
1 група (56 осіб з високим рівнем індивідуальної
релігійності) |
2 група (60 осіб з середнім рівнем індивідуальної
релігійності) |
3 група (60 осіб з низьким рівнем індивідуальної
релігійності) |
|||
1 |
Надія (Hope) |
1 |
Вибачливість (Forgiveness & Mercy) |
1 |
Відчуття перспективи (Perspective) |
2 |
Духовність (Religiousness &
Spirituality) |
2 |
Гумор (Humor) |
2 |
Чесність (Authenticity) |
3 |
Вибачливість (Forgiveness & Mercy) |
3 |
Любов (Love) |
3 |
Любов до пізнання (Love Of Learning) |
4 |
Вдячність (Gratitude) |
4 |
Скромність Modesty & Humility) |
4 |
Наполегливість (Persistence) |
5 |
Справедливе ставлення до оточуючих (Fairness) |
5 |
Допитливість (Curiosity) |
5 |
Відкритість досвіду (Open-mindedness) |
6 |
Стриманість (Prudence) |
6 |
Справедливе ставлення до оточуючих (Fairness) |
6 |
Ентузіазм (Zest) |
7 |
Саморегуляція (Self-regulation) |
7 |
Доброта (Kindness) |
7 |
Хоробрість (Bravery) |
8 |
Доброта (Kindness) |
8 |
Любов до пізнання (Love Of Learning) |
8 |
Допитливість (Curiosity) |
9 |
Скромність Modesty & Humility) |
9 |
Лідерство (Leadership) |
9 |
Креативність (Creativity) |
10 |
Цінування краси і видатних
досягнень (Appreciation
Of Beauty & Excellence) |
10 |
Соціальний інтелект (Social Intelligence) |
10 |
Лідерство (Leadership) |
11 |
Гумор (Humor) |
11 |
Відчуття перспективи (Perspective) |
11 |
Гумор (Humor) |
12 |
Любов (Love) |
12 |
Стриманість (Prudence) |
12 |
Вибачливість (Forgiveness & Mercy) |
13 |
Соціальний інтелект (Social Intelligence) |
13 |
Чесність (Authenticity) |
13 |
Доброта (Kindness) |
14 |
Громадянськість (Teamwork) |
14 |
Ентузіазм (Zest) |
14 |
Соціальний інтелект (Social Intelligence) |
15 |
Допитливість (Curiosity) |
15 |
Хоробрість (Bravery) |
15 |
Любов |
16 |
Відчуття перспективи (Perspective) |
16 |
Громадянськість (Teamwork) |
16 |
Громадянськість (Teamwork) |
17 |
Відкритість досвіду (Open-mindedness) |
17 |
Креативність (Creativity) |
17 |
Справедливе ставлення до
оточуючих (Fairness) |
18 |
Любов до пізнання (Love Of Learning) |
18 |
Цінування краси і видатних
досягнень (Appreciation
Of Beauty & Excellence) |
18 |
Саморегуляція (Self-regulation) |
19 |
Креативність (Creativity) |
19 |
Духовність (Religiousness & Spirituality) |
19 |
Цінування краси і видатних
досягнень (Appreciation
Of Beauty & Excellence) |
20 |
Лідерство (Leadership) |
20 |
Наполегливість (Persistence) |
20 |
Стриманість (Prudence) |
21 |
Хоробрість (Bravery) |
21 |
Відкритість досвіду (Open-mindedness) |
21 |
Скромність Modesty & Humility) |
22 |
Чесність (Authenticity) |
22 |
Надія (Hope) |
22 |
Вдячність (Gratitude) |
23 |
Наполегливість (Persistence) |
23 |
Саморегуляція (Self-regulation) |
23 |
Надія (Hope) |
24 |
Ентузіазм (Zest) |
24 |
Вдячність (Gratitude) |
24 |
Духовність (Religiousness & Spirituality) |
Дослідження
психологічних наслідків індивідуальної релігійності особистості за допомогою
нового психодіагностичного інструментарію «Цінності у дії» дозволило певною
мірою реалізувати імпліцитний підхід до дослідження особистості, попри те, що
досліджуваний своїм власним ставленням експліцитно оцінює запропоновані
ситуації, адже наявність в людини специфічної системи переваг оцінюється
значною мірою підсвідомо, що забезпечується позитивністю усіх цінностей. Тим
більшої актуальності це набуває у контексті дослідження особистісних
властивостей релігійних віруючих, адже це являє собою особливо делікатну сферу
життя особистості.
Головним
висновком нашого емпіричного дослідження ми вважаємо те, що індивідуальна
релігійність неоднозначно проявляє себе у структурі особистості. Про це
свідчать з одного боку досить низькі показники «сильних» особистісних
властивостей з цінностей «Мудрість»
та «Сміливість» у досліджуваних з високим рівнем
індивідуальної релігійності. Можливим поясненням цього є той факт, що релігія,
разом з гуманізацією особистості та гармонізацією її внутрішнього світу, певним
чином позбавляє людину критичності мислення та прагнення пізнавати сутність
явищ навколишнього світу, адже релігія вчить людину приймати усе на віру та
покладати своє серце на Бога. Остання закономірність стосується низького
рангового рівня таких властивостей як любов
до пізнання, креативність, відчуття перспективи та допитливість у групі досліджуваних з високим рівнем індивідуальної
релігійності. Це може розглядатись як один із негативних наслідків
індивідуальної релігійності особистості. З іншого боку, дані емпіричного
дослідження свідчать про те, що індивідуальна релігійність сприяє формуванню духовності, стимулює вибачливість, вдячність та справедливе ставлення до оточуючих, що може розцінюватися як позитивний наслідок
впливу індивідуальної релігійності на особистість.
Література
1.
Грановская
Р.М. Психология веры. – СПб.: «Речь», 2004. – 576с.
2.
Мягков
И.Ф., Щербатых Ю.В., Кравцова М.С. Психологический анализ уровня индивидуальной
религиозности // Психологический журнал. – 1996. – Т.17. -№6. – С .119-122.
3. Носенко Е.Л., Грисенко Н.В. Новий
підхід до дослідження «цінностей у дії»: переваги, досвід, застосування для
вивчення чинників емоційного вигорання педагога // Збірник наукових праць К-ПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології
ім. Г.С.Костюка АПН України Проблеми сучасної психології, 2010. Випуск 10, с.
490 – 500 - http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/pspl/2010_10/490-500.pdf
4. Peterson C, Seligman M.E.P. Character Strengths and Virtues. A Handbook and
Classification. N.Y.: Oxford University Press, 2004.
5. Tatjana Schnell Implicit Religiosity and Personality: A
Clarification of the Relation Between Personality Dimensions and Subjective
Forms of Religiosity // ECP11, Jena 2002. - http://www.sinnforschung.org/wp-content/uploads/2010/10/irundpers.pdf
6. Seligman M.E.P., Park N., Peterson С.
The
Values in Action (VIA) Classification of Character Strengths // Ricerche di
Psicologia. 2004. Vol. 27. N 1. P. 63-78.
7. Seligman M.E.P, Csikszentmihalyi M. Positive Psychology: an
introduction //American Psychologist. 2000. Vol. 55. N 1. P. 5-14.
Відомості про автора:
Терновська
Дар’я Юріївна – викладач кафедри загальної та медичної психології факультету
психології Дніпропетровського національного університету ім. О. Гончара.
тел. 050 706 87 23
e-mail: daryaternovska@gmail.com