І.І.Кондратюк
Луганський
Національний Університет ім. Тараса Шевченка
ВИХОВАННЯ ПОЧУТТЯ
СОВІСТІ У ШКОЛЯРІВ (ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ)
В умовах
національно-культурного відродження в Україні, розбудови системи загальної
освіти принципово важливого значення набуває моральне виховання школярів.
Пошуки ціннісних орієнтацій, життєтворчих смислів та ідеалів, окреслення шляхів
і стратегій самотворення особистості є характерними для практики духовного
оновлення в контексті національного відродження.
Своїм
корінням символ совісті сягає духовного досвіду народу, його релігії й
культури. „На рівні індивідуальної свідомості совість є найвищою духовною
якістю особистості, яка безпосередньо впливає на її розвиток” [1, 1].
Одним із
головних завдань сучасної школи стає вдосконалення морального виховання
школярів, розвиток совісті, формування обов’язку, відповідальності. „Освіта у
відриві від духу, совісті, віри й характеру не формує людину, а розгнуздує й
псує її, оскільки вона дає в її розпорядження життєво вигідні можливості, технічні
вміння, якими вона, бездуховна й безсовісна, безвірна й безхарактерна, починає
зловживати” [2, 21].
Виходячи з
того, що в педагогічній науці мета виховання завжди передбачала моральне й
духовне самовдосконалення особи як найвище покликання людини, ми вважаємо, що
почуття совісті має велике значення в системі морального виховання школярів і
заслуговує на особливу увагу наукових дослідників.
Негативні
зміни в галузі ціннісних орієнтацій школярів – показник різкого зниження
ефективності виховного впливу школи й сім’ї. Сучасні вчені-педагоги із
занепокоєнням пишуть про те, що в частини підростаючого покоління наявне
звуження об’єктивно-духовного простору, переживання стану моральної кризи,
виникнення протиріч із зовнішнім світом.
Усе це
потребує переоцінки форм і методів морального виховання, зокрема виховання
почуття совісті як стрижня морального становлення особистості.
Місце совісті
в психологічній структурі особистості розглядається психологами в процесі її
морального розвитку в різноманітних видах діяльності й відносин. Цьому
присвячено роботи Б.Г.Ананьєва, І.Д.Беха, А.О.Бодалєва, Л.І.Божович,
П.П.Блонського, Л.С.Виготського, А.М.Леонтьєва, В.С.Мухіної, А.В.Петровського,
К.К.Платонова, С.Л.Рубінштейна, Л.І.Рувінського, Д.Б.Ельконіна.
Загальнопедагогічні
основи процесу регуляції моральної поведінки школярів відображено в працях
О.С.Богданової, Н.І.Бодалєва, Н.І.Болдирєва, Е.В.Бондаревської, З.І.Васильєвої,
Д.М.Гришина, А.І.Капрова, Т.Е.Коннікової, Б.Г.Лихачова, І.С.Маренко,
Н.І.Монахова, Р.М.Рогової, І.Ф.Сватковського, І.Ф.Харламова, С.В.Черенкової,
А.І.Шемшуріної, Н.Е.Щуркової. У цих дослідженнях зазначається, що формування
моральних якостей особистості відбувається в діяльності в зазвичай
організованій системі морального виховання.
В.О.Сухомлинський
писав: „Виховання совісті – одна з найтонших галузей процесу формування
духовного світу людини, оскільки тут ми маємо справу з внутрішнім світом
особистості, почуттями, мотивами поведінки. Першоджерелом, спонукальним
поштовхом кожного вчинку людини є внутрішні духовні сили – переконання, емоції.
Нам, педагогам, треба глибоко осмислити ту істину, що без совісті немає
морального виховання людини” [3, 49].
Видатні
педагоги й психологи К.Д.Ушинський, Я.Корчак, В.О.Сухомлинський,
А.Ф.Лазурський, В.Н.М’ясищев, С.Л.Рубінштейн найважливішим об’єктом виховання
особистості вважали почуття. „Почуття – вірний страж совісті”, – образно
зауважив В.О.Сухомлинський. Залежно від того, як складається почуття,
проявляються ті чи інші емоції. Психологи твердять, що змістовні сторони
емоційності мають пряме відношення до стрижневих потреб особистості:
направленості, мотиваційної сфери, ціннісних орієнтацій, світогляду. Емоції
належать до процесів внутрішньої регуляції поведінки.
„Завдання
виховання полягає в тому, щоб підвести дитину до внутрішнього життя, до праці
над собою, до опанування даром свободи. Виховання лише відкриває його. А
головними путівниками на цьому шляху є моральні почуття – любов до ближніх,
сором, совість” [4, 42].
Аналіз стану
виховної й навчальної роботи в школах свідчить про недостатню увагу до проблем
становлення морального світу школярів. В учнів немає чітких уявлень про
совість, обов’язок, відповідальність. Таке становище зумовлене тим, що в школах
не ведеться цілеспрямована робота з виховання почуття совісті як провідного
механізму формування моральності.
Виявляється
протиріччя між потребою суспільства в совісній людині й недостатньою увагою до
виховання почуття совісті в моральному вихованні школярів.
Успішне
розв’язання цієї проблеми залежить не тільки від організації спільних зусиль
педагогів у вихованні почуття совісті, але й від ступеня їх теоретичної
підготовки.
Проблему
совісті досить повно досліджено у філософській літературі. У творах Аристотеля,
Сократа, Платона розкрито змістовну сторону совісті як внутрішнього морального
обов’язку людини перед самою собою. Пізніше, у працях Г.Гегеля, Канта,
А.Шопенгауера досліджується моральна природа совісті, форми її прояву й
сутнісні характеристики.
Простеживши,
що розуміють під совістю філософи різних напрямків, ми дійшли висновку, що в
ідеалістів (Гегель, Кант, Платон, Сенека, Цицерон та ін.) совість – це вроджене
почуття, а в матеріалістів (Аристотель, Гольбах, Демокрит, Дж.Локк, Спіноза,
Л.Фейєрбах та ін.) совість – це якість, набута в процесі виховання.
У зв’язку з
розвитком природознавства в ХІХ ст. значного поширення набули натуралістичні
теорії совісті. Згідно з цими теоріями витоки совісті лежать в інстинктах
тварин. Положення, висловлені Ч.Дарвіном, знайшли згодом відображення в працях
Е.Вестермарка, Г.Спенсера та ін. Представники пізньої філософії по-різному
підходять до розуміння категорії „совість”. Одні (Ф.Ніцше) ставляться до неї
негативно й вважають захворюванням, яке треба лікувати, інші (М.Бердяєв,
Е.Фромм, М.Хайдеггер, Ю.Шрейдер, К.Ясперс) вважають, що совість веде до щастя й
віддають їй пріоритет над всіма іншими почуттями.
Практично всі
філософи різних напрямків пов’язують почуття совісті з обов’язком,
відповідальністю, справедливістю, співчуттям.
У релігійній
літературі у святоотцівських ученнях Авви Дорофея, св. І.Богослова, св. Гната
Брянчанінова, св. Тихона Задонського совість визначається як природний
моральний закон. Святоотцівське вчення виділяє низку пагубних, викривлених
станів совісті: „злочин”, „заглушення”, „потемнення”, „усипляння”. Для того,
щоб совість була чистою, необхідно її берегти.
Питання про
почуття совісті не залишили поза увагою видатні російські письменники й мислителі
В.Бєлінський, О.Герцен, Ф.Достоєвський, О.Пушкін, Л.Толстой та багато інших. У
працях учених у святоотцівських ученнях, у творах видатних письменників
виховання почуття совісті подається як одна з головних умов морального
становлення особистості.
У вітчизняній
філософії радянського періоду активно розроблялись проблеми совісті й розвитку
особистості. Аналіз літератури цього періоду дозволяє виділити кілька основних
відносно самостійних поглядів на цю проблему. Визначення поняття совісті як
моральної відповідальності простежуємо в роботах З.А.Бербешкіної,
Г.А.Бонделадзе, Л.Б.Волченко, К.Л.Неміра, В.М.Чернокозової й І.І.Чернокозова,
О.Ф.Шишкіна та ін.
Совість як
самооцінка й самоконтроль власної поведінки розглядається в дослідженнях
Н.А.Головко, Т.В.Загорулько, А.А.Сєдова, М.П.Соколова, О.Т.Целікова,
Е.Г.Федоренко та ін. Моральне почуття аналізують Л.Б.Коновалова,
А.Я.Лільнер-Іринін та ін. Моральну самосвідомість досліджують Г.А.Гумницький,
Ф.А.Селеванов, С.І.Уткін та ін. Ідеї саморегуляції власної поведінки присвячено
праці О.Г.Дробницького Г.Г.Матюшина, І.І.Розвицького.
Великим
внеском у постановку проблеми совісті й розвитку особистості є роботи
К.А.Абдульханової-Славської, Б.Г.Ананьєва, А.Апресяна Г.М.Архангельського,
Л.І.Божовича, Б.С.Братуся, А.А.Гусейнова, Н.Н.Міхеєвої, С.П.Парамонової,
Л.А.Попова, А.Г.Потапова, А.В.Петровського, К.К.Платонова, А.А.Разіна,
Н.В.Рибакова, В.М.Соколова, А.І.Титаренко.
У зазначених
працях містяться глибокі соціально-філософські й етичні ідеї, які виступають
підґрунтям для комплексного аналізу проблеми совісті. Водночас для них є
характерним виділення тільки окремих сторін цього об’ємного поняття. По-перше:
формування, способу існування чи якоїсь функції совісті; по-друге, у зв’язку з
абсолютизацією лише одного виду детермінації – соціальної одної світоглядної
позиції – діалектично-матеріалістичної, невиправдане звуження поняття
„совість”, однобічність її трактування. Як наслідок відкидались поняття і
явища, які не вкладаються в жорсткі рамки діаматівського й істматівського підходів:
поняття душі (якщо воно не вживалось як синонім психіки), Бога (Абсолюту) та
інші. Тим самим виключався релігійний компонент, який був і залишається
суттєвим і органічним елементом духовної культури, на жаль, маловивченим.
Питанню
виникнення почуття совісті присвячено праці деяких учених-педагогів і
психологів. Релігійно-виховної концепції дотримується А.Ц.Гармаєв;
генетично-виховної – А.М.Леонтьєв, В.С.Мухіна, С.Л.Рубінштейн, Л.І.Рувінський,
Д.І.Фельдштейн, Р.Штейнер; соціально-виховної – М.С.Бріман, С.Л.Соловейчик,
В.О.Сухомлинський, Д.Б.Ельконін; генетично-соціально-виховної – Б.Г.Лихачов.
У нашому
дослідженні ми дотримуємось генетико-виховно-соціальної гіпотези виникнення
почуття совісті, оскільки визнаємо роль спадкового чинника, соціального середовища
й виховання.
Розкриваючи
поняття почуття совісті як механізм регуляції поведінки людини в певних
життєвих ситуаціях, як здатність особистості здійснювати моральний
самоконтроль, самостійно формувати моральні обов’язки, вимагати від себе їх
виконання, ми вважаємо, що виховання почуття совісті в школярів відбудеться,
якщо воно:
-
спирається на знання сутності поняття почуття совісті й практичних
механізмів його реалізації;
-
ґрунтується на єдності педагогічної діяльності з виховання почуття совісті
й самопізнання школярів;
-
пронизує весь навчально-виховний процес і проходить в умовах
багатоманітності технологічних підходів до цього процесу;
-
спирається на активні міжособистісні стосунки педагогів з дітьми та їхніми
батьками, що ґрунтуються на довірі й взаєморозумінні;
-
залежить від відповідної психолого-педагогічної підготовки педагогів й
учнів до процесу виховання почуття совісті.
Аналіз
педагогічної літератури, дисертаційних досліджень показав, що необхідно
конкретизувати визначення почуття совісті як механізму морального становлення
особистості, розробити систему морального виховання в навчальній і
позанавчальній діяльності з виховання почуття совісті, визначити шляхи, форми й
методи, а також педагогічні умови ефективності виховання почуття совісті в школярів.
Література
1. Кирилина Т Ю.
Совесть и её роль в развитии личности: Автореф. дисс. ... канд. филос. наук:
09.00.11. – М., 1999. 2. Ильин И.А. Путь к очевидности. – М., 1993. 3. Сухомлинский В.А. О воспитании совести // Педагогика. – 1995. – № 4. – С. 49 – 51. 4. Іванчук М.Г.
Виховання працею душі // Педагогіка і психологія. – 2004. – № 1. – С. 41 – 47.