К.філол.н., доц. Кузенко Г.М.
ЧДУ ім.. Петра Могили, Україна
З історії українського перекладу
Український переклад має свої початки в середньовічних перекладах Святого Письма старослов'янською мовою. У IX столітті
слов'янські просвітителі Костянтин (Кирило)
і Мефодій
переклали Святе Письмо старослов'янською (староболгарською) мовою. Звідси
започатковується переклад в Україні та інших слов'янських народів, які прийняли
кириличну абетку. В наступних найближчих століттях з
давньогрецької на старослов'янську витлумачували наукові і художні твори.
Зокрема, було перекладено книги «Олександрія» про Олександра Македонського,
«Повість про Варлаама і Йоасафа», «Сказання про Індійське царство» та інші
найпопулярніші твори середньовічної Європи.
Перша школа
слов'янського мистецтва перекладу, започаткована монументальними працями
Костянтина, Мефодія та їх учнів, характеризується багатьма рисами, які є
спільні для всього європейського Середньовіччя, а саме:
·
переклад здійснювався на
мову-посередницю (латину в Західній Європі й старослов'янську — у Східній),
·
перекладні тексти тієї
епохи (навіть хроніки чи наукові трактати) ритмізовані, для них притаманна технічна
викінченість і насиченість найскладнішими засобами поетичного перекладу,
·
імена тодішніх
перекладачів залишилися здебільша невідомі.
У XV — XVIII ст. з'явилися українські
версії поезій Овідія (Іван Максимович, Феофан Прокопович, Григорій Сковорода) і Горація (Григорій Сковорода), «Повісті про Трістана та Ізольду» (автор перекладу невідомий),
«Листи без адреси» Франческо Петрарки (переклав Клірик Острозький), епіграм відомого польського
ренесансного поета Яна Кохановського (перекладач невідомий) і англійського
письменника Джона Овена (переклав Іван Величковський), славетної поеми італійця
Торквато Тассо «Визволений
Єрусалим» (перекладач невідомий), однієї з новел Бокачівського «Декамерона» (перекладач — Кулик) та інших видатніших творів зарубіжної
літератури.
Український
переклад тих часів розвиває традиції середньовічного перекладу, зорієнтованого
на візантійські та західноєвропейські взірці. Ще зберігається ритмізованість. Вимоги до перекладу
залежали від жанру: найближчим до оригіналу мав бути, звісно, переклад Святого
Письма, а твори інших жанрів можна було вільно інтерпретувати в переспівах та
інших видах творчих переробок.
Прикладом
такого вільного пристосування тексту-оригіналу задля потреб національної
культури є й славетна Вергілієва «Енеїда», «перелицьована» Іваном
Котляревським, перше видання якої з'явилося друком 1798 р. Поема українського автора
стоїть у ряду переробок-травестій-переспівів італійця Дж.Б.Лаллі (1633), француза
П.Скаррона (1648—1653), австрійця А. Блюмавера (1783—1786), росіянина М.Осипова
(1791—1796). На початку XIX ст. частина
письменників йшла слідами І.Котляревського, вдаючись до бурлескно-травестійних
переробок, як-от: жартівлива поема «Горпинида» (1818) П.Білецького-Носенка,
побудована на античних міфах про Прозерпіну; «Жабомишодраківка» (до
1847 р.) К.Думитрашка — переробка давньогрецької пародійної поеми
«Батрахоміомахія» («Війна жаб і мишей»).
Поети-романтики відмовились від
пересміювання твору-оригіналу і передавали його, як правило, у більш-менш точному
перекладі чи вільному переспіві, намагаючись осягнути сильне емоційне враження.
Прикладами можуть бути переспіви балад Й.В.Ґете
(«Рибалка») і А.Міцкевича («Твардовський»), що їх опублікував
1827 р. П.Гулак-Артемовський,
переклади «Полтави» О.Пушкіна, які здійснили в 1830-х роках Євген Гребінка і
О.Шпигоцький, наслідування і переспіви Левка Боровиковського творів Горація,
А.Міцкевича, О.Пушкіна, переклади з польської, чеської, сербської та інших слов'янських мов, що їх здійснили учасники «Руської Трійці» і Кирило-Мефодіївського братства, зокрема,
поетичні інтерпретації біблійних текстів (псалмів Давидових) і «Слова о полку Ігоревім» (Маркіян Шашкевич, Тарас Шевченко, Пантелеймон
Куліш).
Новочасну
школу українського перекладу розвинули Пантелеймон Куліш (переклад Біблії,
тринадцяти драм Шекспіра, творів Ґете, Шіллера, Байрона та ін.), Іван Франко
(твори античної, середньовічної і новочасних європейських та східних
літератур), неоромантики Володимир Самійленко («Тартюф» Ж.-Б. Мольєра,
«Одруження Фігаро» П. Бомарше), Василь Щурат («Пісня про Роланда»), неокласики Микола Зеров (антична, класицистична,
романтична і символістична поезія), Максим Рильський («Сід» П. Корнеля,
«Федра» Ж. Расіна, «Орлеанська діва» Вольтера, «Пан Тадеуш» А. Міцкевича).
З
давньогрецької і латини перекладали Петро Ніщинський («Одіссея»), Борис Тен («Іліада», «Одіссея», драми Есхіла, Софокла,
Арістофана), Михайло Білик («Енеїда» Верґілія), Андрій Содомора («Про природу речей» Лукреція, «Метаморфози» Овідія, повний Горацій).
Зі східних мов — Агатангел Кримський, Павло Ріттер, Василь Мисик, Ярема Полотнюк, Іван Чирко, Іван Дзюб, Іван Бондаренко та ін.
Українську
культуру збагатили перекладацькі шедеври Євгена Дроб'язка («Божественна комедія» Данте), Миколи Бажана («Витязь у тигровій
шкурі» Шота Руставелі), Григорія Кочура (європейська поезія від епохи
античності до модерну), Миколи Лукаша («Декамерон» Боккаччо,
«Фауст» Ґете, «Дон Кіхот» Сервантеса).
Підсумком
130-річної історії українського перекладу В. Шекспіра стало повне зібрання його
творів у шістьох томах (Київ, 1984—1986).
У сучасних дослідженнях сформувалося
бачення двох течій в історії українського перекладу.
Перша,
«класична», походить від Старицького і Франка і, сягнувши вершин у неокласиків, виявляється сьогодні у
практиці більшості провідних майстрів — від Г. Кочура до М. Москаленка. Її представникам притаманне тяжіння до вироблених літературних норм,
орієнтація на новітню європейську й національну традицію, обережне ставлення до
експерименту в галузі форми й лексики, прагнення відтворювати стильові риси
оригіналу переважно засобами нормативної мови.
Другу, «фольклорну», течію, що спирається
на усну творчість і традиції бароко, репрезентують П. Куліш, І. Костецький, Василь Барка,
М. Лукаш. Представникам цієї течії властива
схильність до експериментів, використання фольклорного й діалектного матеріалу
для відтворення стильових особливостей першотвору.
Міжнародна
федерація перекладачів (фр. FIT) проголосила у 1991 році 30 вересня
(День Святого Ієроніма, що традиційно вважається святим оборонцем
перекладачів) Міжнародним днем перекладача.
Література:
1.
Россельс В. Переклад та
національна своєрідність оригіналу/
Питання художнього перекладу/В. Россельс – М., 1955. – 214с.
2.
Солодуб Ю. П. Альбрехт
Ф. Б. Кузнєцов О.Ю. "Теорія і практика художнього перекладу"/ Ю.П. Солодуб - Академія, 2005. – 353с.
3. Ткач Ю.В. Переклад в системі порівняльного літературознавства/Ю.В. Ткач. –
М.: Наука, 2000. – 253с.