Психологічні науки
Бойчук І.І.
Кандидат психологічних наук, доцент
кафедри музики Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича
ПСИХОЛОГІЧНА ГОТОВНІСТЬ
МАЙБУТНЬОГО УЧИТЕЛЯ МУЗИКИ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Важливу
роль у процесі професійної підготовки майбутнього музиканта відіграє
психологічна підготовка, ким би він не був по своїй «вузькій» спеціальності –
виконавцем, педагогом, мистецтвознавцем – дослідником і т.і.. В цілісній
структурі музичної освіти психологічна складова впливає на мету та завдання
навчально-освітнього процесу: формування загальних і спеціальних здібностей,
розвиток художньо- образного мислення, відпрацювання технічних умінь і навиків.
Психологічний
фактор у процесі професійної підготовки педагога-музиканта має подвійну
обумовленість. З одного боку значимість цього фактору диктується специфікою
педагогічної, викладацької роботи, яка по своїй суті психологічна. Це робота
людини з людиною, взаємодія однієї психіки з іншою, це взаємодія особистостей
як суб’єктів освітнього процесу. З іншого боку, музика як явище, як навчальний
предмет несе в собі унікальний і всемогутній психологічний зміст, має глибоко
специфічну мову. Музику створює, виконує і сприймає завжди конкретна людська
психіка, яка вступає у взаємозв’язок з музикою, від чого якісно видозмінюється,
запасаючись музичними засобами.
Тому,
головним та завжди актуальним питанням як для практики викладання так і для
професійної підготовки учителя музики є забезпечення розумної зваженості
загального і особистого, педагогічного і музичного. Психологія сама по собі не
може вирішити всі проблеми, але здатна допомогти грамотному усвідомленню та
розумінню людської особистісної їх сутності, адже першочергово орієнтована в
своєму предметі на живу, діяльну людину, а не на ті чи інші «людські фактори»,
що заважають «об'єктивному» аналізу.
Як слушно
зауважує Б.А.Сосновський, багато наукових конструкцій перестають працювати саме
тому, що на початку виключають з
розгляду феномен людини, сприймаючи її як «сталу величину», але в міру свого
розвитку, накопичення фактів і артефактів зіштовхується з потужним впливом
життєвої, власне людської, суб'єктивної реальності.
Розглядаючи
освіту з психологічної точки зору зазначимо, що це не механічне накопичення
знань, навиків, умінь, а деяке принципово якісне перетворення, освіченість
людини, сприяння його створенню і розвитку як суб'єкта учіння, виховання,
професійної діяльності. Це побудова зразків і моделей професійної і соціальної
поведінки, формування уяви про бажане майбутнє, зміна образу світу в цілому. Це
цілеспрямоване забезпечення самозмінювання людини.
Саме
засвоєння знань змінює свідомість людини, його відношення до світу, а не тільки
мислення як набір деяких понять і мислительних операцій. Це становлення
професійної свідомості, нового погляду на світ. Подібно до того як професійний
музикант «чує» в музиці інше, ніж делітант - любитель, професійний педагог,
учитель повинен «бачити» і розуміти в учнях більше ніж побутовий аналіз
чуттєвого і поведінкового досвіду.
Отже,
прагматичною кінцевою метою музично-педагогічної освіти є створення особистої,
психологічної готовності випускника до роботи учителем музики. Така готовність
є системне самопідпорядковане особистісне утворення, що не можливе без
сформованості самоорганізованого набору відповідних професійних знань, умінь,
навиків, але вирішальне місце в цій готовності належить потребам і мотивам
людини, системі її життєвих цінностей і змістів, тобто мотиваційній готовності
(працювати в школі).
Згідно
положенням психології праці, вибір напрямку професійної діяльності потрібно
проводити на основі діагностики і оцінки професійно важливих якостей
особистості, визначення яких проводиться за допомогою побудови відповідних
професіограм та життєво значимих психодіагностичних методів і методик. При всій
важливості та значимості даної професії виділення в ній надійних психологічно
важливих якостей досить проблематично, оскільки серйозна орієнтація на величину
«емпатії» , «любов до дітей» чи тип темпераменту, показник
«екстраверсії-інтраверсії» є помилковою.
Проблема
психологічної готовності до майбутньої професійної діяльності є предметом
багатьох наукових досліджень у найрізноманітніших галузях психології. І чим
багатша, важча діяльність, що вивчається, тим складніше забезпечити готовність
до неї.
За
останні десятиліття якісно за змістом змінилося все суспільство: цінності,
поведінка, державні структури, навчальні заклади, самі люди. Тому багато
звичних психолого-педагогічних проблем і питань набули якісно інший предметний,
соціально-психологічний і особистісний зміст.
Професія
вчителя музики за визначенням є творчою, тому що будь-яка людина унікальна,
кожен ефективний крок в роботі з учнями пов'язаний з відкриттям нового в музиці,
в методиці, в школі, в самому собі. Важливим для психології є наявність
відкриття для себе, для власного існування. Саме такі відкриття є розвитком
особистого і професійного рівня майбутнього музиканта, формування психологічної
готовності до майбутньої музично-педагогічної діяльності. Тому не буває
готовності без відповідної планомірної та тривалої підготовки як особливого
процесу. Для того щоб творчо працювати, студенти повинні творчо вчитися.
Одним з
надійних напрямків оптимізації і вдосконалення якості навчально-виховного
процесу є розвиток і поглиблення взаємодії, взаємовідношення спілкування
викладача і студента. Якщо зводити освітній процес до передачі знань, його
результат стає ненадійним, некерованим, а головне не гуманним. Людина як
суб'єкт навчання може взяти знання тільки сама, або ж тільки запам'ятати,
донести до викладача і «здати» з наступним іспитом чи заліком. Тому рівень
навченості суб'єкта, ефективність засвоєння матеріалу залежить від якості
викладання і якості учіння, тобто від успішної взаємодії викладача та студента.
Освітній
процес в умовах сьогодення все більше вимагає професійного психологічного
супроводу і підтримки. Тоді навчання якісно видозміниться, стане більш гуманним
і по змісту сенергізується з вихованням, що забезпечить реалізацію основної
освітянської функції.
Література:
1. Кирнарская Д.К. Киященко Н.И. Тарасова
К.В./ Музыкальная психология и
психология музыкального образования : Теория и практика: учебник для студ. муз.
фак. учреждений высш. пед. проф. образования / [Д.К.Кирнарская, Н.И.Киященко, К.В.Тарасова
и др.]; под ред. Г.М.Цыпина. – 2-е изд., перераб. и доп. – М. :
Издательский центр «Академия», 2011. С. 314-320.
2. Гайдамака О. Інтегративна мистецька освіта – крок у
майбутнє /О.Гайдамака // Мистецька освіта. – 2006. -№4. – С. 2-4.