Право/
9. Гражданское право
Щегольська
М.М.
Донецький національний університет економіки і торгівлі
імені М.Туган-Барановського
Право дитини, позбавленої батьківського пілкування, на особливий захист і
допомогу держави:
міжнародно-правовий аспект.
Кожного року мільйони дітей
у всьому світі залишаються без піклування батьків. Ці діти потрапляють під
особливий захист держави. Термін «особливий захист» означає, що діти, які
тимчасово або постійно не проживають в колі сім’ї користуються додатковим
ступенем захисту з боку держави порівняно з іншими дітьми. Право на особливий
захист гарантується їм статтею 20 Конвенції ООН про права дитини 1989 року. Пункт 2 ст. 20 Конвенції ООН покладає на
державу обов'язок забезпечити альтернативні способи догляду за дітьми, що не
мають сім’ї. До них належать: передача на виховання (у прийомну родину),
«кафала» за ісламським правом, усиновлення, а також влаштування до відповідних закладів
по догляду за дітьми. Bибip форми утримання для дитини, що залишилася без піклування
батьків, є прерогативою держави, в якій вона проживає.
Мета тезісів: визначити, яка
форма влаштування дитини, що залишилася без піклування батьків, найбільше
відповідає сучасним стандартам захисту прав людини.
Найпоширенішою у світі формою утримання дітей, що не мають сім’ї,
е виховання у спеціально створюваних для цього закладах по догляду за дітьми
(дитячих будинках). За даними деяких правозахисних організацій, в Східній
Європі, країнах СНД i Балтії налічується приблизно 1,5 млн дітей-сиріт, з яких
900 тис. е жертвами інституціоналізації.[1] Попри цю обставину, міжнародне
право не захищає дитину від передачі на виховання до дитячого закладу навіть у
ситуації, коли існують інші реальні можливості її влаштування. Найчастіше головною
альтернативою інституціоналізації є міждержавне усиновлення. Апологети
інституціоналізації часто обґрунтовують свою позицію тим, що, на відміну від
міждержавного усиновлення, виховання у дитячому будинку принаймні гарантує
дитині право на збереження її етнічного походження, релігійної та культурної
приналежності, рідної мови. Однак такий аргумент не є переконливим. Як влучно
зазначила С. Діллон, «в жодному сенсі право дитини сповідувати певну культуру
не може превалювати над більш фундаментальним правом особи на любов і захист.
Право на певну індивідуальність, що спирається на сім'ю, або країну, або групу
походження навряд чи можна сприймати буквально в разі, якщо якість піклування
про дитину завдає їй психологічної шкоди, що майже неминуче трапляється за
будь-якої форми несімейного виховання». Ван Лоон з цього приводу зазначає, що
на шальках терезів знаходяться, з одного боку, — юридична визначеність
(стабільність), яку може забезпечити усиновлення (чи то національне, чи то
міжнародне), з іншого, — важливість приналежності до власного суспільства та
культури. ані Конвенція ООН, ані інші міжнародно-правові документи не пропонують
чіткої позиції щодо того, наскільки інституційний догляд (виховання у дитячому
будинку) може бути прийнятним варіантом піклування, якщо для дитини не можна
знайти іншої родини в державі її походження. Звідси неготовність фахівців у
галузі захисту прав людини прямо стверджувати, що утримання дітей в
спеціалізованих закладах є неприпустимим і порушує їх основоположні права. [2]
Каменем спотикання на шляху до
заборони чи, принаймні, обмеження інституціоналізації правовими нормами є те,
що інституційний догляд не можна розглядати як явище абстрактно позитивне чи
негативне. Зокрема, на думку експертів ЮНІСЕФ, «довготривале утримання дітей в
спеціалізованих закладах не забезпечує того способу влаштування, якого
потребують діти не лише для виживання, але й для розвитку, включаючи
психологічний, розумовий, духовний, моральний та соціальний розвиток у спосіб,
сумісний з людською гідністю, та для підготовки дитини до індивідуального життя
у вільному суспільстві відповідно до п. 2 ст. 6 Конвенції ООН».
Разом з тим за певних обставин інституційний догляд дійсно може бути
«придатним» у сенсі п. б. ст. 21 Конвенції ООН: наприклад, у випадку, якщо
батьки тимчасово не можуть піклуватися про дитину, а опція влаштувати її до
прийомної родини не є реалістичною, або у випадку дитини з особливими
потребами, які важко задовольнити поза межами дитячого закладу.
Інший часто конкуруючий із
міждержавним усиновленням спосіб догляду за дитиною, позбавленою
батьківського піклування, — це фостерне виховання (тобто виховання прийомною
родиною). Усиновлення відрізняється від фостерного виховання тим, що його
метою є забезпечити дитину усіма правами відносно усиновлювачів у обсязі, які
має біологічна дитина. Усиновлення також урівнює усиновлювачів з біологічними
батьками за ступенем відповідальності за дитину. Ця обставина робить
усиновлення можливим лише в разі, коли ситуація покинутості, в якій перебуває
дитина, є остаточною. Це дещо звужує сферу застосування усиновлення як форми
влаштування дитини, адже далеко не кожна дитина, що залишилася без піклування
батьків, має юридичні підстави для усиновлення. З іншого боку, перевагою
усиновлення над фостерним вихованням є його незворотність, остаточність. У
випадку, коли усиновлювачі відмовляються від усиновленої за кордоном дитини,
вона потрапляє під особливий захист приймаючої держави. При цьому за нею
зберігаються всі права відносно колишніх усиновлювачів, наприклад, на їхнє
ім'я, їхній спадок тощо.
Для України питання визначення
пріоритетності міждержавного усиновлення чи фостерного виховання с актуальним.
Інститут прийомних родин є новелою Сімейного кодексу України, проте пін вже
довів свою спроможність на практиці, оскільки все більше українських дітей
потрапляють на виховання до прийомних батьків. Міждержавне усиновлення було
нормативно врегульоване в Україні у 1996 р., і протягом останніх років наша
держава щорічно обирала таку форму альтернативного догляду приблизно для двох
тисяч дітей, позбавлених батьківського піклування. На жаль, обсяги національних
усиновлень продовжують залишатися незначними. А оскільки в Україні є лише один
банк даних щодо дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, з
появою прийомних родин ймовірним є виникнення конфліктних ситуації щодо того,
яку форму влаштування обрати для тієї чи іншої дитини: віддати її на виховання
до прийомної родини чи на усиновлення за кордон.
Отже, вибір між прийомною
українською родиною чи іноземними усиновлювачами необхідно робити, ретельно
зваживши життєві обставини кожної окремої дитини. Якщо існують юридичні підстави
для усиновлення дитини, тоді уявляється негуманним позбавляти її шансу зростати
у сім'ї на правах сина чи дочки, влаштувавши на виховання до прийомної родини.
Разом з тим на міждержавне усиновлення повинні передаватися діти з числа тих,
що виховуються в закладах по догляду за дітьми, і таким чином воно буде
адекватною відповіддю на існуючу в країні інституціоналізацію. Натомість для
дітей, які залишилися без піклування батьків за обставин, які не допускають
можливості їх усиновлення, прийомна сім'я — чи не єдиний спосіб хоч на деякий
час забезпечити дитину необхідним їй сімейним оточенням.
Література:
1. Конвенція
ООН про права дитини 1989 року.
2. Гаазька
конвенція про захист прав дітей та співробітництво в галузі міждержавного
усиновлення 1993 року.