Міхненко Л.В.
Дніпропетровський національний університет імені
Олеся Гончара
Сутність, принципи та завдання соціальної роботи з етнічними
групами в Україні
Вступ. Особливістю національного складу населення України
є його поліетнічність. За даними Всеукраїнського перепису населення 2001 р., на
території країни проживали представники понад 130 національностей і народностей
[6]. В
Україні, як і в інших країнах, де проживають етнічні меншості, проблемами етнічних
груп на соціальному рівні є більш високий рівень безробіття, ніж у середньому
по країні, більш високі показники рівня бідності серед їхніх представників. На
індивідуальному рівні відзначаються особливий психологічний настрій (відчуття
неповноцінності) у цих людей і неадекватність соціального статусу, обумовлена
етнічною приналежністю. Загальна дискримінація, від якої страждають
представники етнічних меншостей, збільшується внутрішньоетнічними і
міжособистісними проблемами, нерідкими серед членів етнічної громади.
Фактично
не вирішеними в Україні залишаються питання формування ефективної
етнонаціональної політики, розвитку теорії та
практики соціальної роботи з етнічними групами, уточнення напрямів та форм
роботи соціальних служб з представниками окремих етнічних груп.
У
російській академічній традиції соціальної роботи і соціальної політики
проблема етнічних розходжень поступово стає предметом спеціального обговорення,
так само, як і питання гендерної і вікової нерівності. Аналіз навчальних
посібників з соціальної політики, соціальної роботи і соціальної медицини
показує, що існуючий у них дискурс про мультикультуралізм, антидискримінаційну
практику і права людини відбиває розвиток досліджень у даній області. Однак,
слід зазначити про вкрай малу кількість публікацій з питань організації
соціальної роботи з етнічними групами в Україні.
Метою даної статті є дослідження
етнічної структури українського суспільства, визначення сутності, завдань та
принципів соціальної роботи з етнічними групами в Україні.
Експерти Київського міжнародного інституту соціології (КМІС), які
щорічно опитують близько 2 тисяч українців, намагаючись з’ясувати їх ставлення
до представників 12 етнічних груп, що проживають в Україні (французів, поляків,
євреїв, румун, росіян, африканців, канадців, американців,циган, кримських
татар, білорусів і німців), нині відмічають стійку тенденцію до
зниження рівня толерантності українців до інших етнічних груп, збільшення
соціальної дистанції між ними.
В
етнонаціональній структурі українського суспільства за часовим критерієм можна
виокремити усталені та неусталені етнічні групи [2-4; 8]. Усталені етнічні
групи – це групи, які живуть в Україні протягом двох чи більше поколінь. Усталеною етнічною групою можна вважати
групу, якщо її представники другого (чи більше) покоління досягли працездатного
віку. Якщо жоден представник цієї групи, що народився в Україні, не досяг
працездатного віку, то ця етнічна група є неусталеною [1].
До усталених етнічних груп
в Україні належать:
1.
Українці, які є титульною (материнською)
етнічною групою (етносом) України (тобто народом, що дав найменування
державі) і становили
у 2001 р. (за даними перепису населення) 77,8% населення країни.
2.
Інші етнонаціональні групи, яка мають статус національних меншин,
невизначений статус або статус корінного народу. Найбільша етнічна
меншина в Україні - росіяни. Їхня
кількість порівняно з переписом 1989 р. зменшилася на 26,6 % і становила на час
проведення перепису 2001 р. 8334,1 тисяч осіб. Питома вага росіян у загальній
кількості населення зменшилася на 4,8 % і склала 17,3 %.
Кожна з інших етнічних меншин становить
менше 1% від загальної кількості населення, серед них виділяються білоруси (0,6%), молдавани (0,5%), кримські
татари (0,5%), болгари (0,4%), угорці (0,3%), румуни (0,3%), поляки (0,3%),
євреї (0,2%), вірмени (0,2%), греки
(0,2%), роми (0,1%), грузини (01,%), гагаузи (0,1%) та ін.
В Україні розселення етносів має виразну
регіональну визначеність. Центральна й Північно-Західна Україна є історично
основними регіонами розселення українського етносу, який найменше «розбавлений»
іншими етносами. Найбільша частка українців у населенні Тернопільської (96,8%)
та Волинської (94,6%) областей, найнижча - в АР Крим (25,8%), Луганській
(51,9%), Донецькій (50,9%), Одеській (54,6%) областях [9].
Найбільше росіян проживає в Донецькій,
Луганській, Харківській областях та на Півдні України. Крім того, вони
становлять абсолютну більшість у Криму.
Практично всі кримські татари-репатріанти
поселилися у Криму на своїй історичній батьківщині. Причому зростання
чисельності кримських татар в Україні супроводжується збільшенням чисельності
інших тюркомовних народів.
Неусталені етнічні групи
складаються з іммігрантів, які в палітрі поліетнічного суспільства
відрізняються своєю етнічною належністю від вищезазначених етнічних груп.
Найбільша кількість іммігрантів є
вихідцями з країн колишнього Радянського Союзу, які зберегли сталі родинні та
територіальні стосунки з Україною (більше 80% іммігрантів), зокрема, в Україні
постійно проживає 106,2 тис. (56,6 % від усіх іммігрантів, зареєстрованих у
державі) громадян Російської Федерації, відповідно: 9,7 тис. - Молдови, 8,1
тис. - Вірменії, 6,7 тис. - Грузії, 6,3 тис. Азербайджану, 4,6 тис. - Білорусії
та 3,2 тис. - Казахстану. Станом на 01.01.2010 року в Україні постійно проживає
4,2 тис. громадяни В’єтнаму, відповідно: 1,5 тис. - Ізраїлю, 1,1 тис. - Литви,
814 – Китаю, 428 - Нігерії, 335 - Пакистану, 543- Ірану, 579 - Афганістану та
інших країн.
Одним із основних каналів переправлення нелегальних мігрантів до
країн-членів Європейського Союзу залишається легальний в’їзд громадян країн
ризикової міграції до Росії та їх нелегальний транзит через Україну [5; 7; 10].
Як
правило, у країнах, у яких спостерігаються міжетнічні проблеми, функціонують
спеціалізовані соціальні служби, соціальні працівники яких - переважно
представники конкретних етнічних груп. Однак ця практика далеко не безперечна.
Соціальна робота з етнічними групами у
широкому розумінні передбачає створення умов для нормального функціонування
всього суспільства, нормального розвитку всіх груп населення, у тому числі
етнічних груп, використання технологій з запобігання, недопущення конфліктних
ситуацій, кризових явищ у міжетнічному середовищі.
Таким
чином, соціальна робота з етнічними групами у широкому розумінні, на нашу
думку, виходить за рамки вирішення суто етнічних питань і здійснюється в межах
діяльності усієї структури органів соціальної роботи в рамках завдань,
властивих конкретним органам соціальної роботи (технології соціальної
діагностики, соціальної профілактики, соціальної реабілітації тощо). За такого
підходу, при організації соціальної роботи з представниками етнічних меншин
критерії етнічної приналежності майже не враховуються, поступаючись місцем
іншим критеріям (віковим, гендерним, матеріальним, поведінковим тощо).
Соціальна робота з етнічними групами у
вузькому розумінні передбачає вирішення проблем, зміну середовища мешкання
представників окремих етнічних груп з метою досягнення рівня життя інших
етнічних груп, що проживають на даній території (села, району, області, усієї
країни). При цьому у визначених умовах (у період заселення, з урахуванням рівня
життя даних груп і т.д.) цим групам можуть і повинні надаватися визначені
пільги для поліпшення їхнього життя в новій для них обстановці.
Таким чином, практика соціальної роботи з
різними етнічними групами в Україні має передбачати наявність у соціального
працівника знань про сутність, історію формування, культуру, побут та
особливості проживання різних етнічних груп в Україні, міжетнічні
взаємозв’язки, специфіку роботи з ними.
Соціальна
робота з етнічними групами в Україні має здійснюватись на принципах:
1)
рівності прав і свобод людини незалежно від раси, кольору шкіри, політичних,
релігійних переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового
стану, місця проживання, мови, народження чи інших обставин;
2)
вільного здійснення громадянами своїх етнокультурних прав і реалізації
інтересів задля збереження й розвитку національної, етнічної, культурної,
мовної та релігійної самобутності;
3)
сприяння задоволенню етнокультурних прав представників української нації,
корінних народів і національних меншин (етнічних груп) шляхом створення
законодавчих умов для їх реалізації;
4)
визнання поліетнічності українського суспільства цінністю, що потребує захисту
й збереження;
5)
пріоритету територіальної цілісності й державного суверенітету України щодо
територіального самовизначення осіб, які належать до корінних народів чи
національних меншин (етнічних груп);
6)
здійснення захисту прав та інтересів української нації, корінних народів і
національних меншин (етнічних груп) шляхом забезпечення індивідуальних прав
осіб, які належать до цих спільнот;
7)
забезпечення прав осіб, які належать до української нації, корінних народів і
національних меншин (етнічних груп) як невід’ємної частини загальновизнаних
прав людини і основоположних свобод;
8)
забезпечення права громадянина вільно обирати та відновлювати належність до
української нації, корінного народу чи національної меншини (етнічної групи),
виявляти своє національне та/або етнічне самоусвідомлення;
9)
недопущення примусової асиміляції представників української нації, корінних
народів і національних меншин (етнічних груп);
10)
запобігання міжетнічним конфліктам;
11)
утвердження міжетнічної злагоди у суспільстві, протидія будь-яким проявам
ксенофобії, розпалюванню расової, національної, етнічної, релігійної ворожнечі;
12)
сприяння задоволенню етнокультурних потреб українців, які проживають за межами
України;
13)
сприяння розвитку зв’язків національних меншин, які проживають на території
України, з їхніми історичними батьківщинами.
Основним класичним методом соціальної роботи з етнічними групами є соціальна
робота в громаді. На сьогодні в Україні діє близько 800 громадських
товариств національних меншин, понад 30 з яких мають всеукраїнський статус.
Такі всеукраїнські громадські об'єднання, як Асоціація національно-культурних
об'єднань України, Українське товариство російської культури "Русь",
Єврейська Рада України, Асоціація корейців України, Асоціація єврейських
організацій і громад України, Спілка поляків України, Демократична спілка
угорців України, Всеукраїнське національне культурно-просвітницьке товариство
«Русское собрание», Федерація грецьких організацій в Україні, Асоціація
болгарських національно-культурних товариств, накопичили значний досвід
суспільної діяльності, спільно з органами виконавчої влади здійснюють заходи,
спрямовані на задоволення етнокультурних потреб представників своєї
національності [8].
Держава організаційно й фінансово сприяє
відзначенню днів культури національних меншин, пам'ятних дат, релігійних та
обрядових свят. Щорічно проводяться культурно-мистецькі акції: Форум
національних культур «Усі ми діти твої, Україно!», Всеукраїнський фестиваль «Ми
– українські», Міжнародний ромський фестиваль «Акмала», численні обласні
фестивалі румунської, угорської, польської, корейської, молдовської та грецької
культур, що здобули визнання не лише в Україні, але й за її межами.
Така державна політика у сфері національних меншин
успішно сприяє міжетнічній взаємодії та консолідації українського суспільства.
На міждисциплінарний
характер соціальної роботи з етнічними групами вказує її тісний зв’язок не
лише з науками, на перетині яких з’явилася соціальна робота як наука
(соціологія, психологія, право тощо), але й специфічний зв’язок з
систематичними порівняльними науками про культури народів, динаміку цих
культур, їхню подібність і розходження, а також причини таких розходжень
(етнологія, етнографія, етногеографія, антропологія, етнопсихологія та
етносоціологія).
Висновки. Таким чином,
соціальна робота з етнічними групами як наукова дисципліна та вид діяльності в
Україні має специфічні характеристики, принципи та завдання, обумовлені
особливостями етнокультурного розвитку, етнонаціональною структурою суспільства
та специфікою проблем етнічних меншин.
Перспективи. Серед
перспектив розробки теорії та подальшого розвитку практики соціальної роботи з
етнічними групами в Україні слід виділити необхідність дослідження специфічних
форм та напрямів соціальної роботи з окремими етнічними групами в Україні,
науковий аналіз діяльності окремих національних громад (росіян, білорусів,
кримських татар, євреїв, поляків тощо).
Література:
1.
Гордузенко
В. Етнонаціональна група як компонент етнонаціональної структури українського
суспільства / В.Гордузенко // Соціальна психологія. - 2006. - № 3 (17). -
C.173-180.
2.
Євтух
В. Б. Етнічна меншина: поняття, ознаки, функції / В.Євтух // Філософська і
соціологічна думка. – 1994. – №1 - 2. – С.159-174.
3.
Євтух
В. Етносоціологія: питання формування поняттєво-термінологічного апарату /
В.Євтух // Проблеми розвитку соціологічної теорії. Теоретичні проблеми змін
соціальної структури українського суспільства: Наукові доповіді і повідомлення
ІІ Всеукраїнської соціологічної конференції / Соціологічна асоціація України,
Інститут соціології НАН України, М.О.Шульга (наук. ред.) та ін. – К., 2002. –
533 с.
4.
Картунов
О. В. Етнонаціональна група // Етнонаціональний розвиток України. Терміни,
визначення, персоналії / Відп. редактори Ю. І. Римаренко, І. Ф. Курас. – Київ,
1993. – 800 с.
5.
Кресіна
І. Нелегальна міграція: проблеми протидії та
правового регулювання [Текст] / І. Кресіна, О. Стойко // Політичний менеджмент
(Дар) : Український науковий журнал. - 2009. - № 3. - С. 174-180.
6.
Національний
склад України [електронний ресурс Міністерства зовнішніх справ України] //
http://www.mfa.gov.ua/mfa/ua/publication/content/379.htm
7.
Новік
В. Державна політика і регулювання імміграційних процесів в Україні / В.Новік.
- К.: Компанія ВАТТЕ, 1999. – 216 с.
8.
Паньков
А. Соборна Україна: корінні народи і національні меншини / А.Паньков //
Персонал. – 2005. - № 6. – С.1.
9.
Про
кількість та склад населення України за підсумками Всеукраїнського перепису
населення 2001 року [електронний ресурс] // http://www.ukrcensus.gov.ua/results/general/nationality/
10.
Супруновський
А. Державне
регулювання міграційних процесів в Україні [Текст] / А. Супруновський // Вісник
прокуратури : загальнодержавне фахове юридичне видання. - 2010. - № 3. - С. 56-62.
11. Чернявская Ю.
Народная культура и национальные традиции / Ю.Чернявская. – Минск, 2000. – 170
с.