Кучера Т. М.
аспірант
кафедри філософської антропології,
Національний
педагогічний університет імені М. П. Драгоманова
Національна
ідентичність як суспільна цінність
Сучасна
Україна є суспільством радикальних змін, де поряд із процесами стимулювання
розвитку регіонів відбуваються докорінні суспільно-політичні
трансформації, які спричиняють зміни характеру відносин між суспільством та
державою.
Обраний
Урядом України курс на побудову громадянського суспільства пожвавлює соціальні
процеси на регіональних рівнях і є необхідною умовою досягнення рівноваги між
державними і суспільними інститутами. Вважаємо, що формування
національної ідентичності сьогодні є одним з ключових чинників консолідації українського соціуму, необхідною умовою досягнення якісних внутрішньополітичних
перетворень та зміцнення зовнішньополітичних позицій України. Значним
імпульсом, який сприяв кардинальному перегляду значення ідентичності, є проблема формування національно-культурної
спільноти – українського соціуму, основою якого є етноси, які проживають в Україні, насамперед український
народ.
У західній науково-філософській думці дослідження феномену ідентичності активно ведуться з
початку 70-х років ХХ ст.
Цій проблемі присвячені численні роботи, які, як правило, мають
міждисциплінарний характер і об’єднують вчених різних наукових галузей. До наукового доробку
зарубіжних дослідників з даної проблематики належать праці Ю. Габермаса, Г.
Маркузе, О. Панаріна, Г. Ріккекрта, М. Фуко, К. Ясперса.
Феномен
національної ідентичності є досить популярним і серед української наукової
спільноти. Чимало філософських думок зорієнтовано на проблему ідентичності
української нації в історіософських концепціях В. Винниченка, М. Грушевського,
Д. Донцова, М. Драгоманова, М. Костомарова, І. Франка. Серед
вітчизняних вчених в дослідженнях з етнополітології та
етнодержавознавства, з соціології та філософії 1990–х – початку 2000-х років дану проблему досліджували: В. Андрущенко, В.
Барков, В.Білодід, В. Бех, Я. Верменич, І.
Вільчинська, В. Воронкова, О. Гомілко, Л. Губернський , В. Євтух,
В. Заблоцький, І. Кононов, Я. Кохан, С.
Кримський, В.Лісовий, М. Михальченко, М.Попович, І. Предборська, М. Степико, І.Сторонянська, В. Шинкарук, М. Шульга та ін. Їх роботи присвячені аналізу
трансформацій у системі соціальних ідентичностей українського соціуму, зокрема
особливостям етнокультурних ідентичностей та дослідженню перспектив становлення
спільної національної ідентичності в регіонах України.
Соціально-філософське
розуміння національної ідентичності зводиться до того, що на відміну від
етнічної, національна спирається на свідомий вибір і залежить від раціональних
чинників, а саме: усвідомлення суб’єктом ідентифікації історичних, громадянських,
етнокультурних, соціально-політичних вартостей, які є другорядними щодо тих,
які лежать в основі етнічної ідентифікації і які незмінні. Раціональний вибір
при цьому може послуговуватися переосмисленими соціокультурними ідентитами.
Узагальнюючи різноманітні
підходи до визначення досліджуваної категорії, дисертантом запропоновано власну
дефініцію поняття національна ідентичність –
це сфера сакрального, де людина співвідносить себе з фундаментальними
соціокультурними цінностями та смислоутворюючими чинниками буття, що викликають
емоційно-психологічний відгук та почуття відповідальності перед своїм народом. Зокрема,
онтологічна сутність національної ідентичності визначена як є своєрідний критерій і рівень розвитку
самосвідомості нації, яка: а) формувалася під впливом
різних ідентифікаційних чинників (етнічного, державно-політичного,
мовно-культурного, регіонального, геополітичного); б) заснована на
державно-політичному, а не суто етнічному, чинникові; в) виступає “ідеальним
загальноприйнятним типом”, до якого, відповідно до національних інтересів
держави, мають спрямовуватися індивідуальні та спільнотні ідентичності
українського соціуму.
Зауважимо,
що глибинна соціальна сутність повільного зміцнення
національної ідентичності в регіонах України актуалізується в аксіологічній
невизначеності. Специфічно
притаманним способом буття є “радянська ідентичність”, яка найбільш властива
населенню областей східних і південних регіонів. Водночас, підвищена
регіональна ідентичність виконує компенсаторну роль на місці частково втраченої
“радянської ідентичності”, натомість, слабким залишається зв’язок із власне
національною ідентичністю. Відзначення лише деструктивного впливу регіонального
чинника в процесі формування спільної національної української
ідентичності не є прийнятним. Акцентується увага на тому,
що сукупність ідентичностей регіонів України здатна стати фундаментом для
оформлення національної ідентичності – в разі поширення серед громадян з різних
регіонів усвідомлення цінності єдиної держави і суспільства, об’єднаних
спільним історичним минулим та перспективою політичного майбутнього.
На думку вчених, перспектива
України як держави і суспільства, залежить від успішної актуалізації двох
ключових процесів – формування національної ідентичності та творення сприятливих
умов для залучення представників етнічних, мовних, регіональних груп до
суспільно-політичного життя в Україні. Зазначається, що здійснення комплексу
організаційних, освітніх, інформаційно-просвітницьких заходів сприяє збереженню
територіальної цілісності України і дає змогу долати міжетнічні, міжкультурні
та міжрегіональні бар’єри.
На думку автора, своєрідним
дороговказом для української нації на шляху пошуку оптимальної моделі
консолідації суспільства, повинна стати перспектива підготовки сучасних
професіоналів у різних сферах громадського життя, і насамперед у сфері
керування економікою і політичною системою. Підкреслено, що консолідація
суспільства має свою динаміку: виникнувши як стан суспільної свідомості,
почуття єдності інтересів та потреб вона може нарощувати свій потенціал за
умови їх постійного задоволення.