Райчєва Тетяна Дмитрівна.
Аспірант кафедри сімейного та естетичного
виховання Південноукраїнського національного
педагогічного університету імені К. Д. Ушинського.
Роль цінностей і ціннісних орієнтацій у розвитку особистості
В умовах демократизації, реформування системи освіти на
принципах гуманізації та гуманітаризації, загострення проблеми національної
самосвідомості суспільства активізується проблема духовності та зокрема
переосмислення цінностей та ціннісних орієнтацій як особистості, так і суспільства
в цілому. Так, у Національній доктрині розвитку освіти України у ХХІ столітті
зазначено, що головною метою української системи є створення умов для розвитку
й самореалізації кожної особистості як громадянина України, формування
покоління, здатного створювати й розвивати цінності громадянського суспільства.
Тому одним із пріоритетних напрямів розвитку освіти є формування
загальнолюдських цінностей майбутніх фахівців. Вітчизняними та зарубіжними
педагогами й психологами з цією метою розроблено концепцію ціннісного
виховання, ціннісного навчання і ціннісного розвитку.
У філософії накопичено значний досвід трактування поняття
цінностей. Так, В. Тугарінов у своєму дослідженні говорить, що цінність
мають ті явища природи та суспільства, які корисні, потрібні людям історично
визначеного суспільства чи класу в
якості дійсності, цілі, ідеалу [6]. З даного визначення випливає, що цінністю
може бути не тільки те, що існує, але й те, що ще необхідно здійснити, за що
потрібно боротися.
У свою чергу, В. Ядов звертає увагу на виховний аспект
теорії цінностей, підкреслюючи, що виховання передбачає усвідомлення вихованцем
конкретних явищ як цінностей так і не цінностей, відповідне ставлення до
сукупності цінностей, і що ціннісні орієнтації провідну роль у побудові довготривалих
програм поведінки.
С. Рубінштейн відносив людей, явища матеріальної та духовної
до розряду цінностей. Він писав: «Цінності походять від співвідношення світу і
людини, виражають те, що в світі, включаючи і те, що створює людина у процесі
історії, все те, що є значущим для людини» [5, с. 36].
К. Роджерс, аналізуючи проблеми цінностей, приходить до
чотирьох припущень: 1) ціннісний процес як частина життя людини має органічну
основу, базується на довірі людини до мудрості цілісного Я, я не якоїсь його
частки; 2) ефективність цього процесу прямо пропорційна відкритості людини
своєму внутрішньому досвіду; 3) чим більша відкритість людей їх внутрішньому
досвіду, тим більше є спільність їх цінностей; 4) загальні для всіх людей
цінності гуманістичні та конструктивні. К. Роджерс вважає, що універсальні
цінності дійсно існують, однак вони знаходяться у самій людині, тому їх не
можна дати, а можна лише створити умови для їх.
Таким чином, цінність як аксіологічна категорія має
багаторівневу структуру. Загальним є той факт, що цінності відображають світ
людини, її культуру. Цінності можуть існувати як суб`активні, що відображаються
у свідомості людини. Діалектика даної аксіологічної категорії показує, що в
історії розвитку суспільства вищою цінністю стає людина як особистість, як
самоціль суспільного розвитку.
Як і категорія «цінності», поняття «ціннісні орієнтації»
також не має єдиного визначення. Звернемо увагу на те, що розробка концепту
«ціннісні орієнтації» пов`язана з діяльнісним аспектом цінностей. Так, в «Українському
педагогічному словникові» С. Гончаренка, ціннісні орієнтації трактуються
як «вибіркова, відносно стійка система спрямованості інтересів і потреб
особистості, зорієнтована на певний аспект соціальних цінностей. Ціннісні
орієнтації форсується в процесі соціального розвитку індивіда, його участі в
трудовому житті. Виховання людини можна розглядати як керування становленням
або зміною ціннісних орієнтацій»[2,
с. 357].
Ціннісні
орієнтації - важлива складова структури особистості, яка має у своїй основі
мотиваційний, когнітивний, емоційний та оціночний компоненти. За своєю природою
вони гнучкі, вільно обираються, а тому, відповідно, всесторонньо враховують
індивідуальні інтереси та потреби людини, зв'язок між особистістю та
суспільством, інститутами соціалізації, культурою, цінностями.
На прикладі
сучасної України бачимо всі наслідки кризи цінностей. На зміну тоталітарній
державі з чітко прописаними орієнтирами та цінностями прийшов перехідний
період, у якому насправді демократичні цінності тільки декларуються, а
цінується здатність змінити протягом короткого періоду докорінним способом свої
переконання, спрямованість на себе на власні потреби, байдужість до цінностей
більш високого кшталту - суспільного, альтруїстичного. Суспільство розколоте на
групи, угрупування, частини, єдиний ідеологічний напрямок не визначений і не
прописаний, від чого цінності суспільства лихоманить та кидає від одного
протилежного полюсу до іншого. Руйнування старої системи цінностей без заміни
на нову породжує безліч соціальних проблем: криза моральності, соціальна
нестабільність, падіння цінності людського життя й багато чого іншого. І це
мабуть чи не єдиний шлях для посттоталітарної держави - тривала хвороба з
одужанням, або тільки згадки в історичних підручниках. Зокрема, ті самі ознаки
знаходимо в роботах Д.О. Леонтьева, присвячених сучасному російському
суспільству: "У наявності ціннісний нігілізм, цинізм, метання від одних
цінностей до інших, екзистенційний вакуум і багато інших симптомів соціальної
патології, яка виникла на Ґрунті зламу ціннісної основи, смислового голодування
й вивихнення світогляду" [3]
Сьогоднішнє
українське суспільство В.О. Васютинський характеризує як таке, яке
послуговується цінностями ліберальними або соціальними «перші більшою мірою
орієнтовані на сумлінну працю та співпрацю, рівність, справедливість,
колективізм, соціальний захист тощо. У других насамперед реферується право на
власність, приватна ініціатива, менеджерські здібності, індивідуалізм,
відкритість, конкуренція». Отже, очевидними є розбіжність і належність до
різних полюсів, що за законом філософії, - боротьби протилежностей, має стати
основою для розвитку. В. О. Васютинський вважає, що чим розвиненішим
ставатиме суспільство, тим менше розбіжностей, антагонізму буде залишатись між
цими ціннісними площинами. [1, с. 42]
Ціннісні
орієнтації проявляються і розкриваються через оцінювання себе, інших, життєвих
обставин, через уміння структурувати життєві ситуації, приймати рішення в
конфліктних ситуаціях та знаходити вихід у проблемних. Вони визначають загальну
лінію поведінки в умовах екзистенційного та морального вибору через уміння
задавати і змінювати домінанти власної життєдіяльності.
Спираючись
на тлумачення феноменів «цінність», «ціннісні орієнтації», а також цінностей,
затверджених законодавством України про освіту, уточнімо поняття «ціннісні орієнтації».
Ціннісні
орієнтації ми розглядаємо як елементи внутрішньої, мотиваційної структури
особистості, до яких відносяться: спрямованість, мета індивіда та механізм
індивідуальної взаємодії.
Література
1.
Васютинський В. О. Ціннісно-орієнтаційні площини сучасного українського
суспільства / Проблеми загальної та педагогічної психології: 36. наук, праць
Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка АПН України / За ред.
С. Д. Максименка. - К., 2006. - Т. 8. - Вип. 6 - С 40-45.
2.
Гончаренко С. У. Український педагогічний словник. – К.: «Либідь», 1997.-
376 с.
3.
Леонтьев Д. А. Психология смысла (природа, строение и динамика смысловой
реальности). - М.: Смысл, 2003. - 487 с.
4.
Рубинштейн С. Л. Основы общей
психологии. Т.2./С. Л. Рубинштейн. – М.: Педагогика,
1989. – 434 с.
5.
Тугаринов В. П. О ценностях
жизни и культуры. – Л.:ЛГУ, 1960. – 150 с.