Студент Малов С., доцент Грабовська Т.

Національний університет біоресурсів і природокористування України

 
ЦІННІСНИЙ КОМПОНЕНТ У СИСТЕМІ ВИЩОЇ ОСВІТИ

 

 

 На сучасному етапі розвитку суспільства, який характеризується глибокою соціально-економічною кризою, особливу небезпеку становить криза духовна. У такій ситуації, коли на першому плані – критерій ефективності функцій політичних і виробничих структур, одним із небагатьох гарантів гармонізації відносин людина-техніка-природа виступає «гуманістична парадигма» освіти і виховання, якій властиві нові підходи до вирішення проблеми зміни ставлення людини до природи, до суспільства і до самої себе. Аспект особистісного розвитку, його змістовний момент за останні роки часто набував дискусійного характеру. Проте без ціннісного підходу не обійтися у вирішенні проблеми ефективного професійно-особистісного розвитку студентів.

Відповідно до теорії гуманістичного виховання процес виховання повинен стати фундаментом життя людини – духовного, культурного, соціального, індивідуального. Ось чому у зміст виховання необхідно, на думку педагогів (Є. Бондаревської, В. Караковського та ін.), увести ціннісний компонент, тобто систему цінностей або життєвих смислів.

Нині особливо важливим є питання, що ж слід прийняти як безумовні цінності у розвитку особистості. Цілеспрямований розвиток особистості студента неможливо здійснювати без визначення соціокультурних цінностей. Труднощі, з якими ми стикаємося при вирішенні цього завдання, спричинені тим, що етична наука ще не визначилася з проблемою загальнолюдських цінностей, які б, як смислоутворюючі у всі часи і для всіх культур, стали основою для становлення спільності і привели до зникнення політичних, ідеологічних цінностей.

При виявленні системи цінностей ми виходимо з того, що в їх структурі обов’язково повинна бути цінність людини, яка в умовах глобальних змін сучасності намагається визначити смисл життя. Ці смисли треба шукати тільки у самому існуванні людини, її цінностях як усвідомлених смислах життя. Такий підхід до цінностей визначає людину екзистенційно, тобто через спосіб її існування. Усе вищенаведене зумовлює виділення екзистенціальних цінностей в особливий самостійний клас цінностей. Вживаючи термін «екзистенційний», ми маємо на увазі, що екзистенційні цінності – це цінності життя, цінності культури, цінності освіти, а не тільки цінності, які розкривають відношення бутття і не буття людини.

Особливості екзистенціальних цінностей полягають у тому, що вони інтегративні. Їм властива інтравертна орієнтація ціннісної свідомості (встановлення суб’єктом смислу для самого себе); вони усвідомлюються і можуть бути сформовані особистістю якщо не для інших, то хоча б для самої себе (М. Каган).

Система цінностей – це та ланка, яка об’єднує суспільство з особистістю, включаючи її в систему суспільних відносин; визначає, заради чого відбувається та чи інша діяльність і якими засобами вона реалізується.

Актуальність розробки теорії цінностей з особливою гостротою постала в кінці 50-х – 60-х років минулого століття. Створення теорії цінностей диктувалося необхідністю розробки низки світоглядних проблем, завданнями виховання, пошуками критеріїв оцінки діяльності в економічній і духовній сферах суспільного життя.

Існує розмаїття визначень цінностей, які надають цьому поняттю загального, широкого змісту і зводять його до одного із явищ мотиваційного процесу. Аналіз філософської літератури з проблеми дослідження свідчить про те, що ціннісна проблематика є специфічною галуззю філософського знання. Теоретичний аналіз переконує у тому, що поняття цінностей є складним комплексним утворенням, яке міститься не тільки в пізнавальних структурах, але й у глибинних процесах соціального життя і культури, у світогляді людини, що необхідно враховувати у процесі формування морального і, як його складової, гуманістичного досвіду особистості, розвитку її гуманності. В аксіології, одному із розділів філософії, проблема цінностей – це сфера розгляду об’єктивної істинності і ставлення до неї людини. У соціології – це проблема загальносоціальних регулятивних механізмів, де цінності розглядаються як елементи суспільної свідомості і культури, що виконують стосовно особистості нормативні функції.

Великого значення визначенню цінності надається в психологічній літературі. Так, С. Л. Рубінштейн розглядає цінність «як значущість для людини чогось у світі» [2]. По-іншому трактує цінності В. П. Тугарінов. Поняття “цінності” вчений ототожнює з явищами природи і суспільства, корисними, потрібними людям історично визначеного суспільства як дійсність, ціль, ідеал. Тому цінністю може бути не тільки те, що існує, але й те, що ще потрібно здійснити [3, 15-16]. В. Василенко розглядає категорію цінності з позиції ставлення до неї субєкта. “Оскільки цінність детермінована обома боками ціннісного ставлення, постільки її величина і характер одночасно залежать і від визначень суб’єкта (суб’єктивний фактор цінності) і від властивостей об’єкта – носія цінності (об’єктивний характер цінності) [1, 45].

      Здійснивши структурно-компонентеий аналіз поняття “цінності” у категоріальному апараті філософії, соціології, психології, ми дійшли висновку, що на основі інтеріоризованих суб’єктом цінностей здійснюється регуляція поведінки, соціальна адаптація та базується вся діяльність людини. Тому навчально-виховний процес у ВНЗ повинен спрямовуватися на формування ціннісної сфери індивіда шляхом використання позитивного потенціалу цінностей, які набули даного статусу в процесі еволюції людства.

Література:

1. Василенко В. А. Ценность и ценностное отношение // Проблема ценности в философии /Под ред. А. Г. Харчева. – М. – Л.: Наука, 1966. – С. 41-49.

2. Рубинштейн С. Л. Проблемы общей психологии. – М.: Педагогика, 1976. – 416 с.

3. Тугаринов В. П. Марксистская философия и проблема ценности //Проблема ценности в философии / Под ред. А. Г. Харчева. – М. – Л.: Наука, 1966. – С. 14-24.