БЕЙНЕЛЕУ ӨНЕРІ ПӘНІНДЕ ОҚУ ЖҰМЫСЫН ЖОСПАРЛАУ
Ақбаева Ш.Ә.– Абай атындағы Қазақ
ұлттық педагогикалық университеті, көркем сурет
факультетінің «академиялық сурет және арнайы пәндерді
оқыту әдістемесі» кафедрасының доценті, педагогика
ғылымдарының кандидаты.
Нұрым Қ.Т.- Абай атындағы Қазақ
ұлттық педагогикалық университеті, көркем сурет
факультетінің «бейнелеу өнері және сызу»
мамандығының 4 курс студенті.
Қазіргі кезде жоғары мектепте бейнелеу өнерін оқыту әдістеме
курсынан студенттерге білім беруде әдістеменің ғылым ретіндегі
даму тарихымен, жас ұрпақтарымыздың эстетикалық білім
мен тәрбиесіне қатысты тапсырмаларды беру, пәнді оқыту
әдістесіндегі қазіргі жаңа заман талаптарымен, бейнелеу
өнері пәнін оқытудың әр түрлі әдіс- тәсілдерімен таныстырады.
Әдістеме
педагогиканың арнайы бөлімі сияқты, ең тиімді әдістер
мен оқыту тәсілдерін үйретумен қатар, тәрбиелеуді
де зерттейді. Барлық пәндерде оқытудың
заңдылықтарын жалпы әдістеме қарастырады. Белгілі бір оқу
пәніне тән сабақ беру тәсілдерін зерттеумен жеке
әдістеме айналысады. Оқыту әдістемесі арқылы біз
ұстаздың оқушылармен жұмыс жасау тәсілін
түсінеміз. Бір әдістеменің шеңберінде ұстаз
әр түрлі тәсілдерді қолдана алады.
Оқыту
әдістемелердің мазмұны мен тәрбиесі
қоғамның итеріп
шығаратын жалпы мақсаттары мен тәрбиелеу міндеттеріне
әрқашанда бағынышты болады. Қоғамда тарихи
шарттарының өзгеруімен қатар оқыту әдістемесі де
ауысады.
Мектепте
бейнелеу өнерін оқытуда екі басты оқыту әдістемесін
белгілеп қоюға болады. Олар: түсіндірмелі-иллюстративтік
және проблемалық. Олар сабақтың мазмұнына
және оқушылардың жастық топтарына байланысты
түрленеді.
Бастапқы оқыту сатысында ұстаз заттардың
түрлерінің пластикалық ерекшеліктерін түсіндіргенде,
сурет салудың тәсілдерін және сонымен қатар бейнелеу
өнерінің қандай да бір шығармасын көрсеткенде
басты әдістемесі – түсіндірмелі-иллюстративті болады.
Ал, енді оқушылардың
білімдерінің әбден толық жетілу шамасына қарай,
көбірек орынды алатын көркемдік міндеттерді шешуде оқушылардың
өз бетінше талап ететін келелі оқыту әдістемесі алға
шығады. Ұстаз балалардан белсенді ойлауды және
жұмысқа көркем шығармашылық қатынаста
болуды мәжбүр етеді.
Бейнелеу
өнеріне оқыту барысында көркем қабылдау міндеттері
және бейнелеп сурет салу бір уақытта дамып, жүзеге асуы
қажет. Бала егер де затты ерте кезде аңғарып көрмесе
немесе дұрыс қабылдамаса, онда ол затты және оның
түрінің ерекшеліктерін бейнелей алмайды. Осыдан оқушыларда бейнелеу міндеттерінің дамуы
және ұйымның бақылау мақсаттылығы да өте
маңызды. Әдістемелік тәсілдерде, балалардың жас
және психологиялық ерекшеліктерін есепке алса, тек сол жағдайда ғана оңтайлы
нәтиже болады деп ойлаймыз.
Сабақ берудің жаңа тәсілдерінің ізденісі
пәнаралық байланысты ұстану және де
оқушылардың эстетикалық бағыттағы пәндерді өздігінше
меңгеру кезінде игерілген білім жұмысын басқару мен және
ол икемділіктің негізінде жүзеге асуы мүмкін: бейнелеу
өнерінің, әннің, әдебиеттің, тарихтың
және т.б.с.с.
Бейнелеу
өнерін оқыту барысында ұстаз тек өзінің жеке
көркем тәжірибесіне ғана сүйенбеу қажет.
Әрдайым педагогика, психология, эстетика және өнертану
ғылымдары бойынша әртүрлі ғылыми мәліметтерге
сүйеніп отыру қажет. Бұл бейнелеу өнері
мұғалімдерінің тәжірибелік сынағын дұрыс
жалпылауға, дұрыс тәрбиелеу әдістемесін табуға
және өсіп келе жатқан ұрпақтарымызды жан-жақты
оқытуға көмектеседі.
Мектепте
бейнелеу өнерін оқытудың басты мақсаты – тек қана
өмірдің және өнердің әсемдігін көркемдеп
қабылдай алу ғана емес, сонымен қатар белсенді,
шығармашылық еңбек ете алатын жан-жақты үйлесімді
дамыған адамды қалыптастыру керек.
Оқушылардың эстетикалық және адамгершіліктік
көзқарастарын дамыта отырып, бейнелеу өнері пәні
түрлі аймақтардағы еңбек қызметіне қажетті
пайдалы білімдерге және дағдыларға оқытады. Өзінше
дамыған кеңістік ойлауы мен елесі аулақ қазіргі
заманғы инженер-конструкторды көз алдына елестету қиын.
Эстетиканың өнеркәсіпке аса көп кіруі,
суретші-конструктордың өндірісте өсуі ұстаздарды
жаңа қазіргі заманғы оқыту әдістемесін терең
қарастыруды талап етеді.
Сабақ кезіндегі әрекеттің барысында сыныптан тыс
және мектептен тыс жұмыстарда оқушылардың
саяси-идеялық, адамгершілік, еңбек және эстетикалық
тәрбиелері қалыптасады. Мектеп бағдарламасына қосылған
әрбір пән оның ішінде бейнелеу өнері
оқушылардың эстетикалық-идеялық тәрбиесі
үшін үлкен де зор мүмкіншіліктер береді.
Оқушылар алдарында сыныптық өнер мінездемесі
және оның адамдардың тұрғылықты
өмірімен тығыз байланысы ашылады. Бейнелеу өнерінің
көрнекті көркем туындыларын талдай отырып, ұстаз өткен
және осы кездегі ең танымал суретшілерінің өнер
туындыларымен адамзат баласының жоғарғы идеяларын
қорғайтынын және гуманизмге тәрбиелеуін
көрсетеді. Осылайша өнерде
тамаша түсінік және адамгершіліктік-эстетикалық идеалы
ақырындап іске асып қалыптасады. Әңгімелер, саяхаттар
кезінде көркем қызмет тәжірибе барысында балалардың
өнерге деген сүйіспеншілігі дамып, олардың
қоршаған әлемге деген эстетикалық қабілеттілігі әбден жетіледі.
Орта
мектеп тек жалпы білім беретін міндеттерді шешеді. Бейнелеу өнері
сабағында балалар бейнелеу өнерінің негіздерімен танысып
оқытылады, түрлі дәуір мен замандардың және әртүрлі
халықтардың ең жақсы өнер үлгілерімен
танысады, айқындық пен шынайылықтың көркемдік
құралдарын тануға мүмкіншілік алады. Оқушылар
тікелей заттың өзіне қарап графика және кескіндеме
құралдарымен оңай қойылымдарды орындай алуды білу
керек: сәндік композицияларды құрастыру, материялда
қиын емес бұйымдарды орындау және т.б. Оқушылар ойша
немесе елестете отырып өз түсініктері бойынша
тақырыптық композицияларды сала білулері қажет. Айқын
бейнелеудің заңдылықтарын меңгерудің
арқасында шыншылдығын шынайы көрсете және
өзінің қоршаған ортаға әсерлі қатынастарын
білдіре алады.
Көзбен шолып ойлаудың дамуы - пәннің ең
басты міндеттерінің бірі. Көзбен көру ақпараттың
үлкен ағым арасында
оқушы көркем шығармашылық тапсырмаларды шешуде ең
бастысын, ерекшесін таңдап алуды үйрену қажет және
көретін формаларды пайдалана алуы қажет.
Жалпы
білім беру мектебінде бейнелеу өнерін оқытудағы басты
міндеттерінің бірі - балалардың көркем шығармашылық
қабілетін дамыту болып табылады. Осы мәселе қазіргі кезде
белсенді, әрекетшіл және адамның жеке басының
шығармашылығын тәрбиелеу міндеттерімен тығыз
байланысты.
Көркем әрекетшіл
қабілеттердің дамуы туралы әңгіме жүргенде,
ең алдымен шығармашылық елестеу мен ойлаудың дамуы ойда
тұрады. Оларсыз
шындықтың қайта ойлануы және өзінің пікірін
бейнелі формада жеткізе білу мүмкін емес. Көркем қабілеттер
санына көз қапері және өмір мен өнер
құбылыстарына деген қызба қатынасы қатысты. Көркем қабілеттердің
байқалуы бейнелі ойлану, ондағы бастысын белгілей отырып бейнені
тұтастай қабылдау, затты дәлме-дәл жеткізе білу болып
табылады. Шығармашылық қабілеттер тәсілдердің тез
және оңай меңгеруінде сурет салудың дағдылары
байқалады.
Оқушылардың көркем шығармашылық
қабілеттерін дамытуға бағытталған жұмыс нұсқадағы
және оны бейнелеуді оқыту қабілеттерін меңгеруімен тығыз
байланысты. Осы байланыстар көп қырлы. Елестету тек қана
өмірлік байқаудың негізінде ғана дами алады. Сол
уақытты бейнелі ойлаудың дамуы бейнелеу сауаттылығы
негіздеріне оқытудың нәтижелігі көмектеседі.
Оқушылардың бейнелі ойлай білуі олардың
жұмыстарының мәнерлігінде байқалады.
Балалардың көркем-шығармашылық
қабілеттерін дамытудағы ең маңызды шарт - олардың
жұмысқа деген қызығушылығы, оған
әсерлі қатынасын да анықтайтын осы немесе басқа да
тапсырмалардың орындауы болып табылады. Басқа жағынан
қарасақ, осы қатты әсерлі күйзеліс
қызығушылықтың және бейнелеу қызметімен
айналысу ынтасы басты түрткі болған себептері болуы мүмкін.
Бейнелеу
өнері бойынша оқу жұмысының түрлері немесе
басқа қабілеттердің дамуына көмектеседі.
Оқушылардың көркем-шығармашылық
қабілеттерінің дамуындағы
ең басты мәселе - тақырыптық сурет салу, мысал
келтіру, сәндік сурет салу сияқты оқу жұмысы
түрлеріне жатады. Осы
сабақтарда оқушылар өзіндік қызметтік мүмкіншілігіне
ие болып, ал тапсырмалар мінездемесі
олардың шығармашылық ойлауын қарқындатады.
Бейнелеу
өнері бойынша оқу сабақтардың барлық
түрлерінің дұрыс үйлесімді болуы және кең
дамыған сыныптан тыс жұмыстардың жүйесі
оқушылардың қөркемдік қабілеттерінің
дамуына қажетті негізді қалыптастыратынын белгілеп
қойған жөн.
Бейнелеу
өнері пән ретінде оқушыларды бейнелеу сауатының
негіздерімен және бір уақытты айқын, жеке басының дамуына
тәрбиелейді. Ол педагогикалық процесте орындалады және ол педагогиканың объективті
заңдарына оқытудың дидактикалық принциптеріне сүйенетін
педагогикалық процесс кезінде жүзеге асады.
Олардың ішіндегі аса маңыздысы - оқытуда
саяси-идеялық бағдарды тәрбиелейтін принцип.
Эстетикалық тәрбиелеуде тәрбиелеудің ажырамас құрама
бөлігі ретінде қарастырады. Бейнелеу өнер пәні
өнердің ең жақсы салттарында, ұстаз-гуманисттерді
оқытуда негіздей отырып, көркем формада озық уақыт
идеялары бейнеленетін, тәжірибелік жұмыста өнердің
үздік шығармалары кең қолдану қажет.
Бейнелеу өнерін
оқыту әдістемесінің негізгі принципі болып ғылыми
принципі болып саналады. Әсіресе, осы принцип тікелей заттың
өзіне қарап сурет салу сабақтарында жарқын жүзеге
асады, шынайы сурет пен кескіндемені меңгеру барысы қоршаған
әлемнің объективті заңдылықтарын білуді талап етеді.
Әр пән сурет объектісі сияқты өзінің табиғи
ортасында талданады.
Қатал ғылымилық принциптеріне негізделе отырып,
мұғалім сызықтық пен әуе перспективалар,
түстану, анатомия жөнінде мәліметтер береді. Қателерді
талдау кезінде мұғалім оның себебін, басқа
форманың қандай заңдылықтардан құралатынын
анықтап көрсетуі қажет.
Бейнелеу өнері
үшін көрнекілік принципі табиғи болып табылады. Әлі
қағазға тимей тұрып, оқушы мұғалім
жетектеуімен көрімді заттарды талдайды және оны салыстырады. Осы
принцип денелердегі ең негізгісін шығару мақсатымен нұсқа
қойылымында өтілу шарт. Яғни, мағына барлығын
білдіреді: түпқойманың биіктігі де, жарық та,
түс, көрініс, денелердің формалары да. Жаңа
мәліметті түсіндіруді мұғалім кестелермен, модельдермен
және тақтадағы суреттерге сүйенеді. Оқу
барысының тиімділігі көрнекі оқытудың түрлі
құралдарынан, ТОҚ-н (техникалық оқыту
құралдары) қосқанда, құрама
қолданудың көбісінен бағынышты.
Оқу
барысына техникалық құралдарды және жаңа
оқыту әдістемелерін, сонымен қатар шет тілін
меңгеруінде де белсенді енгізу қажет. Лабораторияларды,
оқу-әдістемелік кабинеттерді, шеберханалардың жабдықталуын
қазіргі жаңа заманғы жабдықтармен, аспаптармен,
құрал-саймандармен, оқу құралдарымен толықтыру
қажет.
Сабақ барысында слайдтарды, диафильмдерді, кинофрагменттерді
кең қолдануымен қатар, мұғалім суретті кезеңділпен
салудың белгілі кезеңдерін сақтайтын кестелерді
қолданады. Осындай құралдар оқушылардың суретке
деген саналы қатынасын тәрбиелеуге көмектеседі. Нашар
дайындалған оқушы жалпы форманы көрмей, жеке
бөлшектерді келістіре алмай отыратыны белгілі. Кестелер суреттің
орындау кезеңдерін анықтауға көмектеседі.
Мұғалімнің түсіндіруінде ең біріншіден натураны
белсенді қабылдауы, суретті натурамен әрдайым салыстырып
тұруы жақсы нәтиже береді. Балалардың
көңілдерін қарқындату тәсілдері көп:
әңгіме, жұмыс тәсілдерінің көрсетілуі,
көрнекі құралдардың сәтті қолданылуы
және т.б. Оқушымен жеке-дара жұмыс жасап, уақытында
көрсетілген көмек өте маңызды.
Оқу
барысын мұғалімнің жетектеуші ролісіз өзіңе
елестету қиын. Бейнелеу өнерінің оқытушысы
мақсатты бақылауды ұйымдастырады, балаларды белсенді ойлануына,
қоршаған ортаның заттарын терең талдауға
үйретеді, суретте және кескіндемеде жұмыс дағдысын
қалыптастыруға көмек көрсетеді.
Мұғалім өнер жайлы білімнің белгілі
артықшылығына ие болу керек. Бейнелеу қызметінің
барлық түрлерін кіргізетін қазіргі заман мектеп
бағдарламасы, оны өзінің білімі мен іскерліктерінің
жүзеге асуымен әрдайым жұмыс істеуге мәжбүр
етеді. Осыған әдістеме мен психологиядан білім қорын молайту
керек, онсыз оқу барысын дұрыс өту мүмкін емес.
Тәжірибелі мұғалім кез-келген тапсырманы белгілі
көркем міндеттері шешу арқылы жеткізеді, сабақта
шығармашылық атмосфера қалыптастырады. Ол тақтада
бормен, көмірмен немесе бояу жаққышпен батыл жұмыс
жасайды. Оның сөйлегені белгілі жастағы
оқушылардың түсінуіне қолайлы бола тұра, сонымен
қатар оқушылардың жеке-дара қабілеттілік шама
шарқын және олардың әрқайсысына
дифференцияланған тәсілін сәтті жүзеге асыруға
көмектеседі.
Тәжірибелі мұғалімнің сабағында балалардың
суретке деген қабілеттері жоғары, сынып дайындығының
жалпы деңгейі жетерліктей биікте болады. Сабақтан тыс
уақытта, үйірмеде және факультативті сабақтарда,
мұғалім бейнелеу өнеріне қызығушылық
танытқан балалармен шығармашылық ұжымын ұйымдастырады.
Оқушылар бейнелеу сауатын
өздерінің жұмыстарында сәтті шыққанын
көргенде, олардың саналылық пен белсенді принциптері шынай
болып, сонымен қатар сабаққа деген
қызығушылықтары мен оң қатынастары
аңғарылады.
Сабақты жобалауда балалардың ертеде алған білімдері
мен іскерліктерінде негізделген белгілі бір жүйені қажет етеді.
Мұғалімге әр кездері оқушыларың білім мен
дағдыны меңгеріп алулары керек. Өткен тақырып
меңгерілмеген болса, онда жаңасын бермеу керек. Осы мәселе
оқушылардың бастапқы саты мектебінен орта буын сатысына
өтуінде ерекше орынға ие.
Сонымен,
оқытудағы қолайлылық пен мықтылылық
принципі білгілі жастағы балалардың мүмкіншіліктерінің
анық елесін талап етеді.
Оқу барысының тағы да бір сәттілігі - сабақтардың
бір-бірін өзара толықтырулары, солардың ішіндегі
әрқайсысы өзінің терең мазмұнымен,
міндеттерімен оқушылардың өткен біліміне сүйенетініне
бағынышты болады.
Жоспарлау сұрақтарында тақырып толық, реттілік
өңделетін барлық сабақтың жүрісі уақытпен,
көрнекіліктер көлемімен, мұғалім мен
оқушылардың қолдарының бос болмауымен ескеріледі
және де бұған әр сабақ барысында жұмыс дәптерлерінің
оңтайлы құрастырылуы да қатысты.
Қорытындылай келсек, бейнелеу өнері пәнінде оқу
жұмысын оңтайлы жоспарлау оқытушының өз
пәніне өзіндік парасаттық қатынасын, әр
сабақты жеке, бағдарлы негізде көре білуді және де оның
басқа сабақтармен терең салыстыруды талап етеді деп
айтуға әбден болады.