Молодь в епоху „Нового часу”
Зі шкільної історії нам відомий термін
«Новий час». Також існує розподіл епох: Античність
– Середньовіччя – Новий час. Однак нема нічого й більш умовного, випадкового,
навіть безглуздого у цих назвах. Початок Середньовіччя, як і початок Нової доби
є широко обговорюваною проблемою, а в намаганнях визначити специфіку сучасності
всі давно збилися з ліку скільки префіксів «пост» треба вживати.
«Слово «modern» впервые нашло употребление в конце V века для того, разграничить только что обретшее
официальный статус христианское настоящее и языческое римское прошлое.
«Модерность», «принадлежность к современности» (Modernität), пусть
содержание этого понятия и менялось, оно искони выражало сознание эпохи,
соотносящей себя с античным прошлым в ходе осмысливания себя самой — как
результат перехода от старого к новому…Модерное сохраняет скрытую связь,
соотнесенность с классическим» [14, 40-41].
Поняття «Модерну», більш звичне для нас, містить у
собі інший пафос, іншу мету та інші способи здійснення. У своїх лекціях,
виданих під назвою «Філософський дискурс Модерну», Юрґен Габермас, окреслює
специфікум того руху, що починається з XVIII ст., такими словами: «Модерн може і прагне
стверджувати власні орієнтаційні критерії, які вже не будуть моделями,
скопійованими з інших епох; він мусить сам створити для себе власну нормативну
базу» [3, 19].
У 1966 році
вийшла книга Ганса Блюменберґа «Леґітимність Нового часу» (Die Legitimität der Neuzeit) [У 1996 році вийшло
оновлене і розширене видання цієї книги, яке я і цитую у своїй статті]. В центр уваги свого дослідження Блюменберґ ставить
основну пару понять — «теологічний абсолютизм і самоствердження людини» (theologischer Absolutismus und humane Selbstbehauptung). Перше поняття пов’язане з пізньосередньовічним номіналізмом, а друге
— з Новим часом у цілому, оскільки суттєвою рисою нашого часу досі є, на думку
Блюменберґа, самоствердження людини [22, 29-30].
Засноване на
автономній раціональності самоствердження новочасної людини реалізується у
формі науково-технічній цивілізації, для якої є характерним опанування природи
в ім’я задоволення людських потреб [22, 55-56]. Така цивілізація стає суб’єктом критики з боку багатьох представників
сучасної філософії. Блюменберґ також бачить складності і проблеми «знауковлення»
цивілізаційних основ життя, але наполягає на необхідності науки і техніки для
сучасної людини. Втім, це вже інша тема, яку ми не можемо тут розглядати. Те,
що ми маємо тепер зробити, так це уважно придивитися к аргументам Блюменберґа і
запитати — чи є вони переконливими (я обмежуся тут тільки короткими репліками,
відкладаючи докладну критику позиції Блюменберґа для іншого дослідження). Перше
зауваження має стосуватися насамперед антитези: теологічний абсолютизм – самоствердження людини. Вже у самій схоластиці ми
бачимо співіснування різних груп і партій, які по-різному витлумачують
співвідношення істин віри та істин розуму. Обґрунтування прав автономного
розуму, вчення про «природне світло», «природний закон», відмежування
сакральної влади від світської, — все це продукти інтелектуальної культури
Середньовіччя. До речі, чітке розрізнення «сакральний» — «світський» (де
«світське» має позитивне значення), правове розрізнення церковної і світської
юрисдикцій, ми знаходимо вже у XI ст., «Dictates Papae» Григорія VII (1075).
Описуючи наслідки «Папської революції», гарвардський професор Гарольд Берман
відмічає позитивізацію терміну «секулярний», народження західної політичної
теорії та світського права. «Новое чувство исторического времени изменило
отношение к понятию seculum и вызвало чувство нацеленности на переделку мира.
Относительно статичный взгляд на политическое общество заменился более
динамичным, появилась забота о будущем общественных институтов. Но пришло время
и фундаментальной переоценки истории, время новой ориентации на прошлое наравне
с будущим, нового ощущения отношения будущего к прошлому. Различие между
«древними» и «новыми» временами, проводившееся в прежние века от случая к
случаю, стало общим местом в литературе партии папы. В XII веке появились
первые европейские историки, которые рассматривали историю Запада в ее движении
от прошлого через ряд этапов к новому будущему. Это были такие люди как Хуго
Сен-Викторский, Оттон Фрейзингенский, Ансельм Хафельбергский, Иоахим Флорский и
др. Эти ученые считали, что история движется вперед этапами, достигая
кульминации в их время, которое некоторые из них обозначали как новые времена,
современность (modernitas)» [2, 116-117].
ЛІТЕРАТУРА
1. Берман Г.Дж. Западная традиция права: эпоха формирования. М.: Норма,
1998.
2. Габермас Ю. Філософський дискурс Модерну. К.: Четверта хвиля, 2001.
3. Хабермас Ю. Модерн — незавершенный проект.//Вопросы философии №4
1992, 40-52.
4. Wetz Franz Josef. Hans
Blumenberg zur Einführung. Hamburg, 1993.