Ст. викл. Панкратова О.Л., студ.
Четвержук А.В.
Національний університет
біоресурсів і природокористування України
Символіка
української вишивки
Історія народної вишивки в .Україні сягає своїм корінням у глибину віків.
Дані археологічних розкопок та свідчення мандрівників і літописців доводять, що
вишивка як вид мистецтва в Україні існує з давніх часів. Вишивка виникла з появою шитва. Вишивкою, за
свядченням Геродота, був прикрашений одяг скіфів. Знайдені на Черкащіні срібні
бляшки з фігурками чоловіків, які датуються VI
ст., при дослідженні показали ідентичність не лише одягу, а й вишивки
українського народного костюма XVIII- XIX ст.
Арабський мандрівник Х ст. н.е. у своїх розповідях про русів зазначає, що вони
носили вишитий одяг. На жаль, пам’ятки української вишивки збереглись лише за оcтанні
кілька століть, але й цього достатньо, щоб виявити, що елементи символіки
орнаментів української вишивки збігаються з орнаментами, які прикрашали посуд
давніх мешканців території України доби неоліту, трипільської культури. Народна вишивка завжди тісно
пов'язана з побутом народу, відображає його художні смаки і
національну своєрідність, у ній зберігаються й розвиваються традиційні художні
форми і технічні прийоми.
Українська вишивка славиться великою різноманітністю узорів і райдугою
кольорів. Чарівні в своїй красі і неповторні в барвах
орнаменти традиційної української
народної вишивки.
В Україні вишивка при всіх своїх національних особливостях має
багато спільних рис з вишивкою різних народів. Спочатку вона виконувалась
на матеріалах, виготовлених в натуральному господарстві (льняних, конопляних,
шерстяних тканинах, шкірі). Вишивали червоним, жовтим, темно-синім
та чорними кольорами. З кінця ХІХ ст. в українській
народній вишивці застосовують фабричні матеріали (бісер, шовкові
тканини, нитки гарус тощо).
Народна вишивка відзначається багатством і різноманітністю орнаменту
із зображенням геометричних елементів, тварин, рослин, чіткою композицією. Розрізняють
близько ста видів різноманітних технічних
прийомів вишивання: мережання, вирізування, низь, хрестик. У сюжетних вишивках використовують гладь, хрестик, портретно-пейзажний шов.
Своєрідність української народної вишивки особливо яскраво відображається в
однобарвних вишивках на грубому полотні. Такими є,
наприклад, білі вишивки Чернігівщини та північної Полтавщини. Вони
виконані настилуванням, вирізуванням і мережками на білому
або суровому полотні. Іноді орнаментальну композицію виконували одним швом, частіше ж
у сполученні двох або кількох швів,
поєднуючи, наприклад, шви прозорі - викол, вирізування, мережку, з щільним настилуванням.
Для розкриття змісту геометричних і рослинних орнаментів велике
значення має термінологія узорів. Назви орнаментів пов'язані з
фольклорною символікою, практичною діяльністю людей («сухарці»,
«грабельки», «старчики», «гречка», «вітряки»), а також їхніми уявленнями
про тваринний світ («курячі лапи», «павучки», «раки»).
Геометричні мотиви в українській традиційній вишивці зберігають
такі назви: «прутик», «кривулька» (пряма і ламана лінії), «клинчики»
(кути і трикутники), «кружечки», «круги» (квадрати, ромби).
Геометризовані рослинні мотиви мають такі назви: «хмелик»,
«барвінок» (витка, гілка), «калина», «сосонки», «рожа» (квітка), «виноград»,
«гвоздика» та ін. З небесною сферою пов'язана назва «зірки». Можливі також
різноманітні варіанти місцевих назв.
Характеризуючи співвідношення геометричних, рослинних, зооморфних
і антропоморфних узорів, потрібно відзначити, що межі між ними нестійкі,
наприклад, рослинна орнаментика може виступати у дещо
геометризованій формі.
До технік вільного малюнка належать «рушниковий» і «тамбурний» шви, «полтавська»
та «художня» гладь. Тобто вони виконуються не
за рахунок ниток на тканині, а за попередньо нанесеним на полотно малюнком, який потім вишивається. Цією технікою вишивають хусточки та здебільшого рушники,
завдяки чому вона дістала назву «полтавського рушникового шва». Контур
малюнка, найчастіше дерева-квітки, обводять «стебловим швом», а площини зображення пелюстків, листя, птахів
вишивають «рушниковим заповненням». Це різноманітні невеликі квадратики,
прямокутники, розміщені у шаховому порядку
(в народі їх називають «драбинка», «насипочка»,
«бігунець», «прикріп»), чергування вертикальних
смуг, хвилястих ліній, штрихів неоднакової густоти, площин різного наповнення кольором - усе це створює
враження динаміки внутрішнього руху.
Нитки лягають у різних напрямах, що створює
багату гру червоної барви, яка ніби сяє. Декоративність підсилюється чітко
окресленим контуром, і вся композиція стає легкою, ажурною.Наприкінці XIX – на
початку XХ століття найулюбленішим стає мотив
стилізованих червоно-чорних троянд, виконані в техніці хрестика, що особливо
поширюється у вишивці Київської, Харківської, Полтавської та Чернігівської
областей.
«Дерево життя», - один із провідних рослинних мотивів у
прикладному мистецтві східних слов'ян, який символізує універсальні
закони світобудови. Центральне місце розміщення «дерева життя», симетричність і
врівноваженість композиції відбивають характер зв’язків між
частинами всесвіту. Популярність образу дерева (збірного чи
конкретно якогось виду - сосни, берези, калини тощо) у
народному мистецтві українців, росіян і білорусів генетично пов’язано
з віруваннями стародавніх слов'ян, а саме культом
дерев (поклоніння деревам, прикрашення дерев у священних гаях).
Не лише в Україні, а й далеко за її межами відомі вишиті червоною
ниткою полтавські рушники, візерунки українських жіночих блуз і чоловічих
сорочок, дивовижні у своїй святковості вишивані скатертини, серветки,
доріжки.
На побілених стінах українських хат палахкотіли, а подекуди і сьогодні радують око,
решетилівські квіткові килими; обрамляють картини,
фотографії, отвори вікон вишивані рушники зі споконвічним, оспівуваним у тисячах варіацій мотивом «дерева
життя».
Та не лише візерунок, а й колір несе в собі потужну енергетику, символіку,
і тим самим впливає на власника вишиванки. Основні кольори української вишивки
– червоний, чорний, білий, жовтий, голубий (синій) і зелений. Червоний колір
підсилює енергію, символізує любов і пристрасть; білий – символ чистоти і
цнотливості; жовтий - означає сонце, радість, веселий норов і відкритість
людини; блакитний і зелений кольори символізують духовний спектр, вважаються благодатними і сприяють
споійному життю; синій – це колір води, жіночого начала; чорний - поглинаючий, колір землі, а також колір
закритості, який свідчить про те, що людина прагне замкнутися в собі.
Безперечно, своє пояснення мають всі кольори, якими українці прагнули
передати своє бачення світу й місце людини в ньому. Варто лише заглибитись і,
нарешті, зрозуміти те, про що співається в українських родинно-обрядових
піснях, що розігрується у наших весільних обрядах. А якщо врахувати і те, що
має своє значення й регіон та соціальний і сімейний стан власника одежини, то
розкривається не одна сторінка нашої прадавньої культури, яку безумовно слід
вивчати, наслідувати і збагачувати.
У наших далеких предків полотнище (обрус) - було і скатертиною, і
вузликом, де зберігали харчі, а за необхідності елементом одягу й
оздобою оселі. Згодом це полотнище
стали називати рушником (ручником). По всій
Україні поширений звичай накривати рушником хліб на столі. Ознакою
охайності, працьовитості кожної господині є прибрана хата і
чистий рушник напохваті.
Вишивка – це не тільки майстерне творіння золотих рук народних умільців, а
й скарбниця вірувань, звичаїв, обрядів, духовних устремлінь, інтелекту
українського народу.
Українська
вишивка сьогодні — складне, багатогранне явище, що розвивається у сфері
традиційно-побутового, самодіяльного мистецтва та творчості
художників-професіоналів. У відомих осередках вишивання — таких, як Косів,
Клембівка, Полтава, Черкаси, Львів та інші,—створені підприємства художніх
промислів, що відроджують і далі розвивають класичні надбання кожного
мистецького регіону.
Література:
1. Волков
Ф.К. Отличительные
черты южно-русской народной орнаментики/ Труды III Археологического съезда в
Киеве.- К., 1878.- Т.1. –С. 320-322,324.
2. Гайдай
А. Миф и символ. – М., 1993. – С. 24.
3. Давидюк
В. Чоловічі та жіночі узори в народному вбранні. – Луцьк: «Волинська обласна
друкарня», 2005.
4. Щербаківський
Д. До символіки орнаменту. – Архів Д. Щербаківського –Архів Інституту
археології НАН України. Ф.9.- Справа № 187.