Філософія/
Соціальна філософія
Шевчук О. В.
Науковий керівник: д.ф.н., проф. Морозова Л.П.
Вінницький торговельно-економічний інститут КНТЕУ, Україна
Проблема
людини в соціальній філософії
Актуальність дослідження.
Взаємодія
людини та суспільства є однією із центральних проблем філософської науки. В
період інформатизації суспільства та глобалізації дослідження проблеми впливу
соціуму на формування особистісних якостей людини, визначення її життєвих
позицій та обмеження її свободи є особливо актуальними. Адже питання про взаємозв'язок суспільної
свідомості і буття є конкретизацією основного питання філософії. З одного боку, людське суспільство
як спосіб виробництва чинить величезний вплив на соціалізацію нових людських
поколінь, формуючи їх за своїми законами і мірками. З іншого боку, нові людські
покоління, розвиваючи свою свідомість і практичні навички, змінюють своє буття,
створюючи тим самим нове соціальне середовище для соціалізації майбутніх
поколінь.
Виклад основного
матеріалу. Проблема людини — центральна в соціальній
філософії. В історії вона постійно прагне пізнати людину не лише як частину
матеріального світу, тілесну істоту, а головним чином як творця історії,
суб'єкта діяльності, істоту, котра мислить і відчуває, володіє складним і
неповторним внутрішнім світом. Таке ставлення соціальної філософії до проблеми
людини невипадкове. Без вивчення сутності і змісту людини, форм їх вияву,
напрямів і перспектив розвитку, неможливе наукове розуміння суспільства як
соціально-практичного способу буття людей. Суспільство і людина діалектично
єдині від початку і до кінця. Антропогенез і соціогенез є двома частинами
антропосоціогенезу — єдиного процесу одночасного становлення і людини, і
суспільства, який тривав приблизно 3,5 млн років і завершився формуванням разом
із суспільством унікального біологічного виду Homo sapiens — людини розумної.
У
соціальній філософії висуваються різні підходи у визначенні людини та її
сутності. Деякі філософи шукають сутність людини та її відносин з іншими людьми
в біологічній зумовленості, спадкових структурах її природи (натуралізм). Інші
виходять з теологічних установок у визначенні людини і життєдіяльності людської
особистості (теологізм).
Людина з'являється в соціальній філософії в різних
соціальних сферах суспільства (демосоціальній, економічній, політичній, духовній). Тому, коли йдеться про
соціальну філософію, ми абстрагуємося і від натурфілософської людини (людини
взагалі), і від людини антропологічної (індивіда) і розглядаємо спільноти
людей, наділені суспільною свідомістю і практичною діяльністю. Соціальна філософія досліджує роль
людини в становленні, функціонуванні і розвитку суспільства.
Відповідно до вчень М.
Вебера, Т. Парсонса, А. Шюца, кожний індивід частково «запрограмований» існуючими соціальними нормами, оцінює альтернативи, ухвалює рішення і добивається їх
виконання. А суспільство виступає як
система соціальних взаємодій індивідів, кожний з яких прагне до реалізації
власних цілей. Попри егоїзм, люди діють
спільно, оскільки їх дії
осмислені, раціональні, вони розуміють, що індивідуальних цілей найлегше досягти спільними зусиллями.
Людське життя в усіх його сферах,
починаючи від сім’ї і закінчуючи найвищими духовними цінностями
(мистецтвом, релігією, наукою), має форму суспільного життя, спільного буття і співдружності. Людина живе
в суспільстві не
тому, що такий спосіб буття є
для неї найзручнішим, а тому, що це відповідає її єству як суспільної істоти.
Тому суспільство є дійсною, цілісною реальністю, а не похідним, що об’єднує
окремих індивідів.
Важливою проблемою,
що порушується при взаємодії людини з суспільством є особиста свобода кожної
людини. Особливо гостро це питання постає сьогодні в умовах глобалізації. Соціальна свобода вивчалась у різних
аспектах, зокрема, як психологічний вимір суспільної діяльності, реалізація
громадянського досвіду, а також як функціонування раціональних норм та правил
суспільного буття. [1,с.185] Cуспільство, суспільні умови – необхідна умова свободи особистості. Однак не можна забувати і про внутрішню
свободу людини, її духовне самовизначення (свободу духу, влади людини над своїм
тілом і душею).
На сьогодні
спостерігаються суттєві соціокультурні, психологічні, моральні зміни форм
існування людей. Втрачається певна стабільність, визначеність індивіда в
соціальному середовищі, розриваються сталі зв’язки і приналежність людини до
певних різновидів. Відповідно зростає загальна невизначеність життя, що
спричиняє розгубленість, оскільки у людей зникає упевненість, переконаність в
надійності навколишнього світу. Виникає своєрідний «світ без опори», в якому
важко визначити пріоритети і однозначні світоглядні орієнтири. В постіндустріальному суспільстві
концентрація промислового виробництва і урбанізація впливають на те, що кількість контактів між людьми
збільшується, при цьому інтенсивність їх зменшується. Зрештою виникає своєрідна
ізоляція індивідів, і поширюється самотність, на чому особливо наголошували
екзистенціалісти. [2, с.81]
Таким чином,
характерні і вагомі зміни внутрішнього світу людини є прямим віддзеркаленням тих змін, що відбуваються у суспільстві
під впливом всезагальної інформатизації, науково-технічного розвитку. В умовах
нинішніх глобалізаційних процесів інтерпретація змісту людського існування
набуває якісно нового звучання. Відповідно заміна духовних цінностей людини
матеріальними визначає кардинально інший напрям розвитку суспільства в цілому.
Література:
1. Андрієнко О.В. – Соціальна свобода як характеристика демократичного
суспільства // Вісник Донецького національного
університету, сер. Б:гуманітарні науки, вип..1, 2009 – С. 185-189
2. Шевченко С.Л. Філософія екзистенції// Альманах. Філософські проблеми
гуманітарних наук №18, 2010 – С. 78-84