Психологія та соціологія /2. Форми роботи психолога-практика
Пасніченко В.В.
Чернівецький національний університет, Україна
Застосування
психомалюнку «Я у чотирьох іпостасях» у тренінгах особистісного росту
Постановка проблеми. Використання проективних малюнкових
технік у різного роду тренінгах, в тому числі і в тренінгах особистісного
росту, має як переваги так і недоліки [3]. До переваг може бути віднесена
можливість цих технік відігравати роль нестандартних завдань в яких
розкривається і пізнається особистість. В той же час застосування традиційного
тестового підходу до інтерпретації образної продукції обмежує можливості її
використання для вивчення глибинно-психологічних феноменів, отже, й впливів на
них.
Аналіз публікацій засвідчує, що в значній мірі дана
проблема знімається в методиці тематичних малюнків в рамках психодинамічного
підходу до розуміння глибинних аспектів психіки, що втілюється у методі
активного соціально-психологічного навчання (АСПН), розробленого Т. Яценко [4].
Метод АСПН передбачає використання континууму прийомів, що комплексно
забезпечують об’єктивність та надійність емпіричних даних.
Л. Мошенською
було здійснено порівняльний аналіз різноманітних підходів до використання
малюнку з метою психологічної діагностики в АСПН (тестовий, проективний,
психоаналітичний) [2].
Нами ж
бачиться конструктивність тестового, проективного та психоаналітичного підходів
до використання малюнків у тренінгах особистісного росту.
Арсенал
проективних малюнкових методик достатньо великий. При проведені тренінгів
особистісного росту в рамках університетського курсу «Психотехніки
особистісного росту», нами використовується авторська малюнкова методика «Я в
чотирьох іпостасях», яка пропонується вже на першому занятті виходячи з того,
що студенти навчальної групи знають один одного. В тренінговій групи, яка
збирається з людей, які не знають один одного дана техніка повинна проводитись
на другій-третій зустрічі.
Процедура
проведення методики складається з двох частин: малювання та обговорення.
Учасникам дається завдання намалювати себе у вигляді чотирьох сутностей: 1) «Я
в образі рослини», «Я в образі тварини», «Я в образі предмета», «Я в образі
букви «Я». При цьому лист необхідно поділити на чотири однакові частини,
порядок малювання та місце може бути будь-яким. Після малювання, кожний учасник
показує свій малюнок, відповідає на питання інших членів групи. Основне
обговорення відбувається не за ознаками, які прописані в літературі щодо
інтерпретації малюнкових методик, а по лінії – яка особливість даного малюнку (предмету,
тварини, рослини) притаманна тому, хто малював.
Дана методика
дозволяє відобразити специфіку бачення себе й особливості представлення себе
іншим, виявляє особливості темпераменту і характеру. В цілому – забезпечує
багатогранність відображення власного «Я».
При
проведенні методики ведучому тренінг потрібно розуміння різних значень, що
можуть бути вкладені в поняття «Іпостась». Дане поняття увійшло у вживання з
другої половини IV століття, з часу великих догматичних суперечок про
божественну сутність Ісуса Христа і Духа. Бог один за єством і троїстий в
особах: один Бог є в той же час Богом Отцем, Богом Сином і Богом Духом Святим.
У
повсякденній мові поняття «іпостась» означало просте існування. У філософії
воно прийняло значення індивідуального буття. Зміст цього поняття був
перетворений православним богослов’ям Великих Каппадокійців: Святих Василя
Великого та Григорія Богослова і Святого Григорія Нісського.
Існуюче в
масовій свідомості ототожнення Особистість=Особа=Іпостась оцінюється як
помилкове тому що поняттю «особистість» відповідає поняття «дух».
Юлія
Качалова, розглядаючи базові жіночі «інстинкти» постулює представленість
кожного інстинкту в психіці особливим «обличчям», що іменує іпостассю. Так,
інстинкт виживання в процесі еволюційного закріплення сформував у психіці жінки
іпостась Діви. Інстинкт залучення сексуальних партнерів виявляється в іпостасі
«Першожінка». За третій інстинкт – добір найкращого партнера в жіночій психіці,
відповідає іпостась Подруги. Четвертий інстинкт – відтворення включає ряд
підпрограм: прагнення до зачаття, облаштованість «гнізда», годівлю і захист
потомства. Усім цим відає іпостась Матері [1].
З огляду на
сказане вище, при задані інструкції до методики «Я в чотирьох іпостасях»,
іпостась представляється як індивідуальне буття, «Сутність» особистості.
Нестандартність поставленої задачі в певній мірі є шоковою для учасників групи,
що й забезпечує послаблення свідомого контролю та певне вивільнення
підсвідомого.
Висновки. Як засвідчує досвід використання
даної техніки в тренінгах – дана методика не викликає утруднень у учасників,
приймається без відмов та забезпечує учасників багатою інформацією щодо один
одного, а груповий процес відповідною динамікою.
ЛІтература:
1. Качалова Ю. Четыре лика женственности // http://www.ipd.ru/articles/ipostasi.shtml
2. Мошенська Л.В. Діагностичні
можливості комплексу тематичних психомалюнків у дослідженні глибинних аспектів
психіки: автореф. дис. ... канд. психол. наук: спец. 19.00.07 / Інститут
педагогіки і психології професійної освіти АПН України. – К., 1998. //
http://www.lib.ua-ru.net/inode/p-2/7168.html
3. Потемкина О.Ф., Потемкина Е.В. Психологический анализ рисунка и
текста. – СПб.: Речь, – 2006
г. – 524 стр.
4. Яценко Т.С. Активна соціально-психологічна підготовка вчителя до спілкування з учнями. – К.: Освіта, 1993.