*99226*
Ванзонкіна К.А.
Науковий керівник: к.д.н.,доцент
Ульяницька О.В.
Донбаський державний технічний
університет
ПОРУШЕННЯ ПРАВ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ
ВЛАСНОСТІ В
УКРАЇНСЬКОМУ КІНОПРОКАТІ
У статті розглядається проблема розвитку
вітчизняного кінопрокату, вузькі місця розвитку, відповідальність за порушення
прав інтелектуальної власності в сфері кінопрокату та оцінка збитків в
результаті таких порушень.
Постановка проблеми: На даному етапі
розвитку сучасного світу, кінопрокат є сектором економіки, що виявляє тенденцію
до постійного зростання. На це впливають безліч факторів, такі як впровадження
новітніх цифрових технологій, популяризація кінотеатрів та кінематографу,
культуризація населення, зміна пріоритетів у проведенні дозвілля та ін. Такі явища як піратство та камкордінг
уповільнюють в Україні розвиток такого прибуткового та популярного бізнесу як кінопрокат. Тож, виявлення проблемних
місць та їх оцінка дозволить розібратися у необхідності вирішення проблем щодо
українського кінопрокату.
Аналіз досліджень і публікацій: Аналіз праць
В.Бакальчук, В.Новосвітній, Н.Коваленко, присвячених оцінці порушення прав
інтелектуальної власності в українському кінопрокаті, засвідчив, що фахівцями
було зроблено багатостороннє дослідження проблеми, але є не освітленими деякі
проблемні питання.
Мета дослідження: З’ясувати перспективи розвитку
українського кінопрокату, визначити вплив камкордінгу та Інтернет
піратства на розвиток даного сектору
економіки, відповідальність за порушення прав інтелектуальної власності.
Основні результати досліджень:
Кінопрокат в усіх розвинених країнах є сектором кіноіндустрії, касові збори від
якого є одним з основних джерел фінансування вітчизняного кіновиробництва. За
часів Радянського Cоюзу 55 % зборів від кінопрокату
надходило до державного бюджету та використовувалось на потреби кінематографу.
Прибутки в держаний бюджет країни від продажу квитків у кінотеатрах були на
другому місці після тютюново-горілчаної галузі економіки.
Загальна криза кінематографу 90-х рр. у країнах пострадянського простору
полягала не лише у відсутності повноцінного державного фінансування галузі, але
й у кризі кінопрокату. Низька відвідуваність кінотеатрів унаслідок скорочення
платоспроможності населення, відкриття приватних відеозалів, поширення
піратської продукції та занепад державної кіномережі призвели до того, що
кінематограф став збитковою сферою.
З метою відновлення, ефективного функціонування та розвитку сфери кінематографії
в Україні було ухвалено ряд законодавчих та нормативно-правових актів: Закон України “Про
кінематографію” від 01.03.1998 р.; Постанова ВР України “Про рекомендації
парламентських слухань “Національна кінематографія: стан, проблеми та шляхи
вирішення” № 2497-IV від 18.03.2005 р.; Закон України “Про
загальнодержавну програму розвитку національної кіноіндустрії на 2003-2007
рр.”; Указ Президента “Про заходи щодо сприяння розвитку національної
кінематографії” №868 від 13.09.2007 р. тощо [1].
В Україні стпостерігається тенденція до збільшення об’ємів державного
фінансування, надходження іноземних інвестицій, підвищення рівня відвідувань
кінотеатрів, проведення фестивалів, покращення матеріально-технічного оснащення
та ін., але не зважаючи на це однією з найбільших проблем ефективного
функціонування ціього бізнесу є камкординг та піратство.
Камкордінг – несанкціонований запис кінофільму під час його демонстрації на
відеокамеру або інший записуючий пристрій. Згідно з даними Аналітичного центру
МРА перший випадок камкордінгу в Україні був зафіксований в травні 2007 року і
з того часу таких випадків виявлено більш ніж 30 (левова частка яких
приходиться на місто Київ). Камкордінгова копія майже кожного фільму
виробництва студії – члена МРА через декілька днів після виходу на екрани
України з’являється в Інтернеті або розповсюджується на піратських DVD дисках
заводського виробництва [2].
Рис.1. Статистика випадків камкордингу за 2006 рік
Рис.2 Статистика випадків камкордингу за 2007 рік
Спільно з Анти-Піратськими Організаціями АPIC (Anti-Piracy Information Centre) здійснює
постійний моніторинг щодо встановлення джерел випадків камкордингу.На підставі
аналізу встановлюються кінотеатри відповідної категорії ризику.За 2007 рік було
встановлено 17 кінотеатрів з високою категорією ризику, 37 - середньої і 38 -
низької.
Кінотеатри
з високим ступенем ризику:
- Hungary (1)
- Italy (5)
- Russia (1)
- Spain (3)
- UK (4)
- Ukraine (3)[6].
З одного запису камкордінгу випускається величезна кількість піратської продукції.
Фінансові втрати від продажу піратської продукції зазнають не лише
правовласники кінопродукту, але й держава. Зокрема, недостатній захист інтелектуальної
власності негативно позначається на міжнародному іміджі країни. Ринок
піратської продукції є тіньовим сектором економіки, а тому не приносить
прибутку до державного бюджету України.
Складність протидії камкордінгу полягає в тому, що акцент
кримінальної (ст. 176 Кримінального кодексу України) та адміністративної (ст.
164-9 Кодексу України про адміністративні правопорушення) відповідальності
зроблений на контролі за порядком поширення піратської продукції, а законодавчі
механізми протидії піратства підчас легального прокату фільмів відсутні [1].
В результаті процвітання камкордингу в Україні такі кінокомпанії, наприклад,
як Walt Disney Pictures та 20th Century Fox вдатися до погроз. Якщо за 2008 рік у
європейському регіоні частка України у продукуванні піратських копій становила
27 відсотків, то на березень 2009 року - всі 50.
Зі списку вибула Росія (35% у 2008 році), проте зросло піратство у Німеччині та
Угорщині - по 25% на кожну країну [3].
На сьогоднішній день зростання камкордингу не спостерігається, це явище поступово зникає, та
зростає частка піратства. Це пов’язано з поселенням контролю
кінотеатрів, придбанні камер спостереження,інфрачервоної апаратури, проведення
роз’яснювальної роботи з відвідувачами.
Водночас, в Українській Антипіратській Асоціації погоджуються, що на таку
ситуацію більше вплинуло те, що цього року в Україні світові прем’єри стали
нечастим явищем. Найчастіше
нові фільми в Україні з’являються вже після прем’єри в сусідній Росії. Це позбавляє
сенсу камкординг в Україні.
У результаті, частка
піратських дисків, що їх виробляють у РФ зараз близька до 100%.
Фактор «запізнення»
світових кінопрем’єр посприяв переорієнтації українських споживачів на користь
інтернет-ресурсів - торрентів чи традиційних direct-відеосховищ, peer-to-peer
обмінів тощо [4].
Вітчизняні дистриб'ютори
вказують, що Україна перспективною для відеопіратів через мізерні покарання,
які можна накласти на порушника. Єдине, що можна застосувати до людини, яку
зловили в залі з відеокамерою, це стаття 51-2 Кодексу України про адміністративне
правопорушення: незаконне використання об'єкта права інтелектуальної власності,
привласнення авторства на такий об'єкт або інше умисне порушення прав на об'єкт
права інтелектуальної власності. Покарання - незначний штраф, тоді як у
Німеччині, Угорщині чи Росії передбачено ув'язнення від двох до шести років чи
штраф і конфіскація обладнання. У квітні 2008 року в
Україні винесли перший вирок, що стосувався камкордингу: хлопця, якого у лютому
зловили у кінотеатрі «Ленінград», оштрафували на 850 гривень і конфіскували
дорогу відеокамеру [5].
Прибутки які отримують порушники значно більші ніж витрати. Так, наприклад, характеристика
діяльності одного із затриманих українського пірата-камкордера:
-
134 найменувань фільмів ;
- Випадки встановлені в 37 кінотеатрах;
- $400,000 прибуток від злочинної
діяльності ;
- Фільми розповсюджувались мережою
Інтернет більш ніж 92 групами, так званими реліз групами ;
- Фільми
були виявлені на DVD в 45 країнах.
Основна частина
камкордінгу працює за такою схемою:
- Новий реліз продається скупщику.
- Скупщик створював декілька мастер
копий і передавав їх в лабораторії для подальшого дублювання і розповсюдження
- Через декілька годин після отримання скупщиком оригиналу, пірат виготовлює вторинні мастер –копії для розсилки
їх іншим дистриб’юторам [6].
Виходячи з вищезазначеного для зменшення камкордінгу та розвитку кінопрокату
України треба розробити ряд заходів:
- залучення іноземних інвестицій
на розвиток українського кінопрокату;
- можливість надання пільгових кредитів або звільнення
від оподаткування прибутку суб’єктів кінематографії, спрямованих на
виробництво, тиражування, прокат та показ фільмів;
- впровадити більш жорсткі умови відповідальності за
камкординг та піратство;
- подальше впровадження та посилення контролю за
порушеннями кінопрокату в Україні.
1.В. Бокальчук, Вітчизняний кінопрокат: стан та перспективи розвитку.
2.Офіційний сайт УАА
http://www.apo.kiev.ua/news.phtml?page=3
3. http://91.218.212.127/daidzhest/print/46776
4. http://consumers.unian.net/ukr/detail/2261
5. http://91.218.212.127/daidzhest/print/46776
6. http://www.apo.kiev.ua/camcording.phtml