Історія /1. Вітчизняна історія
К.і.н., доцент Рощина Л.О.
Донецький національний технічний університет
Державно-церковні відносини в
Україні: історія та сучасність
У зв’язку з
процесами духовного відродження українського суспільства спостерігається зростання наукового інтересу до проблем релігії й церкви. Православна церква сприяє
відродженню національних традицій, моралі й ментальності українського народу.
Релігія й церква все активніше входить в наше життя, виникає маса нових релігійних течій і напрямів, тому
окреслена проблема є актуальною для вивчення.
Довгий час наша
країна була атеїстичною державою. З встановленням радянської влади церква і
держава стають двома антагоністами. Декретом Ради Народних Комісарів від 23
січня 1918р. було встановлено, що церква відділяється від держави, школа від
церкви. Церковні й релігійні інституції позбавлялися прав юридичної особи й
володіння власністю [1, с. 21].
Якщо в роки громадянської війни вбивства
священнослужителів носили неорганізований характер, то в 1920-1930-ті роки їх
переслідування набуло форм організованих кампаній. Ніщивний удар по церкві було
завдано на початку 1920х років, коли її звинуватили в саботажі державних
постанов про вилучення церковних цінностей на користь голодуючих. Насправді
церква не відмовлялася від допомоги і протестувала лише проти розграбування
храмів та наруги над святинями. Прокотилася перша хвиля “показових процесів”
над духівництвом. Під час цієї кампанії було засуджено значне число ієрархів, у
тому числі патріарха Тихона [2, с. 140].
До 1940р. на території СРСР залишилося лише декілька десятків діючих
церков. Влада Радянського Союзу змінила своє ставлення до Церкви лише тоді,
коли під загрозою виявилося існування країни. В роки Великої Вітчизняної війни
ряд обмежень на релігійну діяльність було знято, гоніння припинились. За
короткий час відкрилося близько 10 тис. нових парафій.
На початку 1960-х
років влада знов посилила тиск відносно церкви. Навіть коли хвиля переслідувань
спала, число парафій продовжувало скорочуватися (з 7523 в 1966р. до 6794 в
1986р.) [3, с. 316]. Особливо сильні
утиски відчула на собі православна церква. Впродовж 1957-1964 р. в Україні було
закрито більше 46% храмів. Так, на Запоріжжі з 108 храмів залишилося 9, на
Дніпропетровщині всього 26.
Заборона
Української автокефальної церкви у міжвоєнний період і Греко-католицької церкви
– в повоєнні роки, дика антирелігійна кампанія з кінця 1950х– початку 1960-х
років активізували нетрадиційний вид
дисидентства – релігійне. Особливо активно боролися за відновлення своїх прав
греко-католики. Формально ліквідована греко-католицька церква діяла в західно-українських
областях підпільно. Таким чином, за роки радянської влади церква в Україні
знаходилася під контролем держави, відчувала на собі гонінням і не мала
можливості вільного розвитку.
Перше
“потепління” у відношенні держави до
церкви сталося в період перебудови і було пов’язане із святкуванням 1000-річчя
хрещення Русі. У 1987-1989рр. українські греко-католики провели ряд масових
акцій, спрямованих на легалізацію і відновлення свого статусу. Вони мали
характер переважно самовільного повернення храмів, що свого часу належали їм.
Влітку 1988р. питання про долю УГКЦ було підняте в листі папи римського
Іоана-Павла ІІ до М.С. Горбачова, з яким на святкування 1000-річчя хрещення
Русі прибув кардинал Каразолі. Проте Радянський уряд і особливо Московський патріархат
чинили відчайдушний опір наданню українським
греко-католикам легального статусу.
У грудні 1989р., після зустрічі М.Горбачова з
папою Іоаном-Павлом ІІ і багаточисельних масових демонстрацій та акцій,
намітилися певні зрушення в легалізації церкви уніатів. У квітні 1990р. на
вимогу УГКЦ Львівська міська Рада передала греко-католикам собор Святого Юра у
Львові [4, с. 317]. Визнаним лідером церкви виступив Мирослав Іван кардинал
Любачівський.
Логічним
продовженням відродження релігійного життя стало проведення 4 червня 1990р.
першого Собору Української автокефальної православної церкви (УАПЦ). Церква
об’єднала приходи переважно західних і центральних областей республіки.
Патріархом Київським і всієї України УАПЦ був проголошений Мстислав (Степан
Скрипник). До цього патріарх проживав в США [5, с. 3].
Російська
православна церква в особі Московської патріархії пішла на розширення прав
своїх єпархій в Україні. У січні 1990р. Собор Російської православної церкви
вирішив, що єпархія, приходи і монастирі на території Української РСР канонічно
складатимуть Український екзархат Московського патріархату й офіційно
називатимуться Українською православною церквою. Керівником УПЦ Московський
патріархат призначив митрополита Філарета (Денисенко) [6, с. 6]. У цих умовах активізувалися також релігійні
общини інших напрямів: римо-католики, євангелістські християни-баптисти, свідки
Єгови, адвентисти сьомого дня тощо. В кінці 1980-х років в Україні
функціонувало близько 30 різних конфесій.
Проголошення
незалежності України активізувало окремі елементи Російської православної
церкви в Україні, які прагнули до відділення від Московського патріархату і
консолідації православ’я на автокефальних засадах. У червні 1992р. відбувся
об’єднавчий Собор. Патріархом Української православної церкви Київського
патріархату (УПЦ-КП) був обраний Мстислав (Скрипник), а його заступником –
Філарет (Денисенко) [7, с.6]. Проте об’єднання православ’я в Україні не
відбулося. По-перше, об’єднавчий Собор викликав невдоволення Московського
патріархату, який в результаті втрачав одну із найвпливовіших і найбагатших
церков. Прихильники Московського патріархату взяли під свій контроль більшість
українських парафій – понад 5 тисяч храмів. Українську православну церкву
Московського патріархату (УПЦ-МП) очолив митрополитит Володимир (В. Сабадан).
По-друге, не визнав об'єднання проголошений патріархом УПЦ-КП 92 річний
Мстислав, за яким пішла частина автокефальних парафій. Після смерті Мстислава в
1993р. розкол поглибився. Він отримав закріплення відповідним Собором УАПЦ і
обранням на ньому патріархом Димитрія (В. Ярема), який до цього очолював одну з
автокефальних громад у Львові.
У свою чергу, на
Соборі УПЦ-КП після смерті Мстислава на патріарший престол був обраний
Володимир (Романюк) – відомий богослов, видатний український правозахисник.
Його заступником став митрополит Філарет. Отже, українське православ'я
виявилося розколотим на три гілки, що справляло негативний вплив на
міжконфесійні відносини й духовне життя в цілому. В умовах державної незалежності
продовжували поширювати свій вплив Українська греко-католицька церква на чолі з
Мирославом Іваном кардиналом Любачівським, що об'єднувала 2,9 тис. перефій та
Римо-католицька церква - понад 600 тис. парафій [8, с.10].
Для кінця 1980-х
– початку 1990-х років були характерними зростання впливу протестантства на
релігійне життя республіки. Це особливо стосується євангелістських
християн-баптистів, свідків Єгови, Адвентистів сьомого дня тощо. Через засоби
масової інформації поширювалася місіонерська діяльність зарубіжних
протестантських церков.
Таким чином, за
часів СРСР церква знаходилась під контролем держави. З проголошенням
незалежності України відбувається бурхливий розвиток різноманітних конфесій, що
вступають в протиріччя, а з часом – у
відкриті конфлікти. Православна церква, яка мала б стати консолідуючим чинником
українського суспільства, виявилася розколотою на три конфесії, які перебувають
у конфронтації по відношенню один до одного.
Література
1.
Історія православної
церкви в Україні. Збірка наукових праць / Під ред. В.Бондаренка. – К.: Наукова
думка, 1992. – 98 с.
2.
Кузьменко М.М.
Проведення репресивної політики проти священнослужителів в умовах радянської
адміністративно-ідеологічної системи в 1918 – на початку 1930-х рр. // Наука.
Релігія. Суспільство. – 2002.– С. 138 - 143.
3.
Поспеловский Д.В.
Православная церковь в истории Руси, России и СССР. Учебное пособие. – М.:
Республика, 1996. – 468 с.
4.
История религии. Т.2. /
Под ред. И.Н. Яблокова. – М.: Высшая школа, 2002.– 638 с.
5.
Діяння першого Собору
УАПЦ 5-6 червня 1990р. – К., 1990. – 45 с.
6.
Определения
Архиерейского Собора // Журнал Московской патриархии. – 1990. – №5. – С. 6-12.
7.
Постанови
Всеукраїнського православного Собору 25 – 26 червня 1992р. // Православний
вістник. – 1992. – №8. – С. 5-10.