Душкова К. М.
Науковий керівник: Ушій С. Н.
Буковинська державна фінансова академія (м.
Чернівці)
Особливості сучасного
культурного
процесу в Україні на початку ХХI ст.
Постановка
проблеми. На початку XXI ст., українське
суспільство поєднує в собі надзвичайно широкий спектр культурних надбань
тисячоліть, серед яких – релігійна, економічна, мовна, етнонаціональна,
мистецька складові тощо. Виступаючи сегментами сучасної культури та мистецтва,
ці складові важко, а іноді і взагалі не піддаються узагальненню. Тому актуальним є
питання про подальшу долю сучасного
культурного процесу в Україні, в якому визначальним чинником вирішення проблем є виявлення основних
суперечностей цього процесу.
Також актуальним видається визначення основних важелів культурного процесу сьогодення та
з’ясування низки існуючих у цьому процесі мистецтвознавчих та культурологічних
проблем.
Третє тисячоліття вимагає від наукової спільноти
узагальнення здобутків соціального і культурно-мистецького розвитку людства.
Культура під впливом соціальних змін зазнала суттєвої трансформації. Нові форми
культури і мистецтва, які виникли внаслідок змін у соціальному і культурному
житті, є темою для наукових досліджень, насамперед мистецтвознавчих і
культурологічних.
Аналіз
останніх досліджень і публікацій. Проблемі оновлення
культури у вітчизняній науковій думці присвячено значний науковий доробок. Зокрема,
вивченням феномену формоутворюючої ролі культури у
визначенні цивілізації, дослідженням нових форм, засобів та культурних потреб
людини, розглядом значення психоаналізу для культурології та людини як її творця і
носія займаються відомі сучасні науковці: Г. Ашин, І. Безгін, Ю. Богуцький,
З. Гершкович, В. Глазичев, Т. Голенпольський, О. Гриценко, Я. Засурський, О.
Карцева, А. Кукаркін, Г. Котельова, А. Мулярчик, В. Ріжок, Ю. Семенов, М.
Стрельцов, В. Чернець,
В. Шейко, В. Шестаков, В. Шульгіна, Н. Яранцева та ін.
Зокрема, дослідники глобалізаційних процесів
Е. Гіденс, Г. Кіссінджер, С.
Хантингтон розрізняють історично закономірні процеси культурної інтеграції, яка призводить до
поглинання масовою культурою самобутніх національних культур [1]. Цілком зрозуміло,
що внаслідок потужного розвитку засобів масової комунікації та
інформації сучасна культура впливає на архаїчну і традиційну культури багатьох
народів світу. Масова культура саме тому є індикатором загального рівня
культури суспільства, що вона дозволяє будь-якому індивіду мати, як зазначає С.
Дрожжина, “особисті, індивідуальні бази даних і знань, вибрані за інтересами
неосяжні фонди бібліотек, відео, освітні інформаційні системи, відкриває
можливості для творчого і індивідуального спілкування” [3].
Отже, в сучасному суспільстві за допомогою засобів
масової комунікації передається соціокультурний досвід, підтримуються культурні
традиції тощо.
Виклад
основного матеріалу. Сьогодення асоціюється з
кризою культури. Визначальна
причина феномену такої кризи – суперечність між стратегією розвитку матеріальної культури і
своєрідністю духовних цінностей людства. Розвиток матеріальної культури,
зумовлений науково-технічним прогресом, фактично перекодував світ людини.
Як зазначають відомі культурологи сучасності В. Шейко та
Ю. Богуцький, на межі другого та третього тисячоліть людство постало перед
кризою, яка виникла через науково-інноваційну діяльність людини і “загрожує
існуванню цивілізації і всього живого на Землі” [4].
Панорама
культури ХХІ ст. досить барвиста. Сучасний тип культури характеризується досить
швидкими змінами, що відбуваються в процесі безперервної модернізації. Джерелом
знань, умінь, культурних навичок є соціалізована система виховання і навчання.
Для
України усна народна нематеріальна традиційна культура – народна пісенна
творчість, фольклорний арсенал культури – завжди відігравала вирішальну роль у
збереженні мови, духовності, національної ідентичності, власне, перспективи існування
нації. Саме в народній пісенній творчості комплекс характерологічних рис
українців виявляється в унікальному наборі неповторних національних ознак.
Відтак, традиційна народна і сучасна культури – два полюси в широкому спектрі
міжкультурних досліджень, що становлять одну із суперечностей сучасного культурного
процесу в Україні [1].
Українська
культура, як і будь-яка інша, має функцію захисту та збереження
національно-державної
ідентичності.
Незважаючи на те, що в сучасному культурному процесі в Україні відродження
почуття національної ідентичності все
частіше
підміняється політизацією національного питання, багаторічними пошуками
“національної ідеї”, що фактично заміщають практичні кроки, які необхідно робити для її ствердження, і що становить певні
суперечності у цьому процесі, культура залишається
важливим генератором національної ідентичності [3].
Виходячи з розвитку світової цивілізації, можна
стверджувати, що культура ХХІ ст. виробляє спільні риси, її становлення супроводжується
акумулюванням досягнень національних культур, кожна з яких вносить щось своє в
загальний розвиток. Національна культура
не може існувати як замкнена, самодостатня – без творчого спілкування
з іншими культурами. Здобутки української культури мають стати і вже стають
надбанням усього світу і оцінюються як національний внесок у міжнародний культурний
процес. У зв’язку з цим, зростають вимоги до національної
культури, до ширшого розкриття спектра її функцій – особливо в сучасній ситуації,
коли українська культура прагне посісти
гідне місце у світовому співтоваристві.
Основою
позитивних змін у культурі є стан духовних потреб громадян. Тому важливо зазначити,
що більшість громадян України (77,5 %) визначились у своїй потребі знань щодо
культури власної нації. Водночас потребу “в знаннях з історії та
національних особливостей української культури”, які становлять основу культури, мають майже
три чверті громадян, а одна четверта – “загальною мірою”, бо стала
приділяти їй більше часу тільки в останні роки.
Передумовою
розвитку української культури є зростання
в багатьох її сферах
національної культурної самосвідомості, реального освоєння культури.
Сьогодні
основним засобом в освоєнні здобутків української культури є засоби масової комунікації
(радіо, телебачення, преса, кіно), позитивний вплив яких відзначає три чверті
громадян [2].
Більшість
громадян важливим здобутком національної культури вважає “зрушення в оволодінні
громадянами державною мовою”, яке закладає основи подальших позитивних
змін, а також фольклору, звичаїв, народного мистецтва.
Результати
опитування свідчать, що народ не просто підтримує етнографічну культуру як таку, а ставить на одне з
головних місць у її опануванні якісний рівень (“відродження української культури в
її кращих класичних зразках”).
У
системі багатьох складових національної культури є такі, які в свідомості народу посідають
особливе місце як найважливіші, а з ними громадяни пов’язують образ
своєї культури.
У її якісне “ядро” більшість опитаних громадян дев’яти регіонів України
включили мистецтво, історію та мову [5].
Меншого
значення в системі національної культури громадяни надають релігії та рисам національного характеру.
Висновки. Таким чином, розкривши сутність і
національні особливості української культури початку ХХІ ст., окресливши
провідні тенденції її розвитку та функціонування, розглянувши роль, значення і
суперечності сучасного культурного процесу в Україні, можна констатувати, що
його особливістю є те, що українська культура досі переживає період свого
нового становлення, національного утвердження нових цивілізаційних цінностей,
модернізаційного і постмодернізаційного структурування. Суперечливі, іноді
навіть протидійні тенденції розвитку української культури на початку нового
тисячоліття є характерною ознакою перехідного суспільства.
Безумовно,
закріплення позитивних наслідків розвитку української культури залежить від
наполегливості й цілеспрямованості всього суспільства і кожного громадянина зокрема.
Запорукою успіху в досягненні цієї мети є могутній, унікальний у
європейському та світовому вимірах культурний потенціал нації, а також життєдайні процеси
демократизації українського суспільства, що є головним чинником культурного
процесу, гарантом подальшого розквіту української культури в часі і просторі
XXI ст.
Література:
1.
Закович
M.M. Культурологія:
українська та зарубіжна культура: [навч. посіб.] / – К.: Знання, 2007. – 567 c.
2.
Дмитренко
М.К. Українська фольклористика: акценти сьогодення / М.К. Дмитренко. – К.:
Видавництво “Сталь”, 2008. – 236 с.
3.
Дрожжина С.В. Культурна політика сучасної полікультурної
України: соціально-філософський та правовий аспекти / Світлана Володимирівна
Дрожжина. – Донецьк: ДонДУЕТ,
2005. – 198 с.
4.
Культура
чи імітація культури?: Матеріали парламент. слухань на тему: “Культурна
політика в Україні: пріоритети, принципи та шляхи реалізації” у Верховній Раді України, 20 квітня
2005 року / Верховна Рада України. Комітет з питань культури і духовності. – К.:
Парламентське вид-во, 2005. – 160 с.
5.
Культурна
політика: методологічні, правові, економічні проблеми: [зб. наук. праць] / Ред. О.А.
Гриценко; Український центр культурних досліджень; Інститут культурної
політики. – К., 1995. – 64 с.
6.
Культурологія:
українська та зарубіжна культура: [навч. посіб.] / M.M. Закович. – К.: Знання,
2007. – 567 c.
7.
Нікітін
В., Кузьменко М., Кузьменко О. Культурна політика в Україні: гуманіт. безпека, мова, освіта /
В. Нікітін, М. Кузьменко, О. Кузьменко; Міжнародний центр перспективних
досліджень. – К.: Оптима, 2007. – 88 с.
8.
Українська
та зарубіжна культура: [навч. посіб.] / М.М. Закович, І.А. Зязюн, О.М. Семашко та ін. –
К.: Знання, КОО, 2000. – 611 с.
9.
Шейко В. М., Богуцький Ю. П. Формування основ
культурології в добу цивілізаційної глобалізації (друга половина ХІХ – початок
ХХІ ст.): [монографія] / – К.: Ґенеза, 2005. – 592 с.