Секция «Педагогические науки»
Номер подсекции:
3
Коломієць Ю.
В.
Старший викладач кафедри ЗТДМВТНК, к.п.н., ДВНЗ
«Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія
Сковороди»
Гаргін В. В.
Магістр педагогічно-індустріального факультету ДВНЗ
«Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія
Сковороди»
Удосконалення змісту
підготовки майбутніх вчителів трудового навчання.
Проблема формування національних морально-духовних
цінностей завжди приваблювала дослідників і вивчалась у аксіологічному,
філософському, соціологічному, педагогічному та психологічному аспектах. Ці
завдання, поставлені у Державній національній програмі «Освіта (Україна ХХІ
століття)» та проблеми державотворення потребують подальшого розв’язання цілого
ряду питань, серед яких чільне місце займають виховання громадянина-патріота,
формування його духовно-моральних цінностей та відродження української національної культури. На вирішення цих
питань націлюють і Конституція України, і Закон України «Про освіту», і
Концепція національного виховання.
Вирішення проблеми формування національних
цінностей в студентів у процесі навчально-трудової діяльності можливе за умови
збагачення її змісту цінностями української побутової культури та народного
мистецтва. А тому нами було проведено теоретичне дослідження, яке ставило за
мету визначення необхідної кількості
навчального матеріалу для студентів, який можна було б використовувати як
допоміжний у викладенні нового матеріалу на факультативних заняттях.
Кожне вдосконалення способів пересування важливе для людства
як з інтелектуальної, так і моральної точки зору, по відношенню до матеріальних
вигод.
Найвизначнішим досягненням техніки є винахід за 4-5
тисячоліть до нашої ери колеса. Створений колісний візок і сьогодні є основою
більшості сучасного сухопутного транспорту. Винайдення колеса дало можливість
переміщувати значно більші вантажі, ніж волоком або в'юками, що в свою чергу,
примусило звертати більше уваги на вибір напрямку шляху, уникати крутих
підйомів, обходити заболочені місця та інші ділянки зі значним опором руху [1].
Основними
видами сухопутного
транспорту українців з найдавніших часів були сани і
вози. Щодо останніх, то на
Україні відомо кілька їх різновидів, головним з яких у XVII—XVIII ст. був чотириколісний віз.
Відомий на Україні ще з V ст., на цей час він
досяг значної досконалості.
Сани — один з найстаріших
засобів пересування. Про це може свідчити давній звичай поховання в човнах і
санях. Сани робили різні за розміром і
формою; залежно від цільового призначення вони мали додаткові назви. Кінські
мали голоблі, або дишель, що прикріплялись мотузками, лозою, залізом. Волові
сани відрізнялись від кінських більшим розміром та тим, що у них замість
голобель були віця. І кінські, і волові сани могли бути некованими (босими) і кованими [2].
Гужовий сухопутний транспорт поділяється на три основні
групи: в'ючно-верховий, полозний і колісний. Серед колісних засобів пересування
найпростішим був і чотириколісний двоосьовий віз. Колеса традиційного воза
складалися з окремих частин: головки, шпиць і дерев'яного обода. До XX ст. українські селяни
надавали перевагу колесу з суцільним гнутим ободом, яке було відоме й іншим
східним слов'янам — білорусам та росіянам. Наприкінці XIX — на початку XX ст. під впливом розвитку
кустарного колодійного промислу, а також етнокультурних контактів українців із
сусідніми народами поширення набуло колесо, обід якого виготовляли з окремих
дугоподібних секцій («багр», «багер»).
Найпростішою формою воза в українців, що збереглася на кінець
XIX—початок
XX ст.,
була так звана біда (бідарка, бідка).
Це тип одноосьового двоколісного воза з ящиком, задня частина якого
лежала на осі, а передня — на голоблях. Виготовленням возів займались стельмахи.
Відмінність ходу воза нового типу полягала, насамперед, в
іншій будові поздовжньої з'єднуючої трійні й тяглового засобу. Зокрема, перша
складалася з окремої вилки, що кріпилася нерухомо в задку, і прямої жердини
(«розвори») довжиною до трьох і більше метрів. Це давало змогу відповідно до
виробничо-господарської потреби міняти довжину транспортного засобу.
Для транспортування збіжжя, соломи, сіна тощо використовувалися
різноманітної форми і розмірів дві бокові «драбини». Вони з'єднувалися спереду
і ззаду поперечними брусками («крижівницями») або «в'язками», утворюючи разом
спеціальний пристрій — так звані штандари. Вантаж на кузові кріпили однією
поздовжньою або кількома поперечними жердинами («рублями») та мотузками чи
ланцюгами.
До третьої групи належали, насамперед, чумацькі «мажі», а
також аналогічних форм селянські вози, якими перевозили зерно, сіль, рибу тощо.
Порівняно зі звичайним господарським возом вони мали значно більші розміри і
масивніший хід.
У кінці XIX і особливо на початку XX ст. український віз зазнав
удосконалень, виникли нові його модифікації. Легкі для виїздів брички стали
робити на ресорах, ступиці коліс зміцнювалися
металевими втулками, обіддя — шинами, на осі набивалися металеві
підоски, іноді застосовувалися суцільні залізні осі тощо [3].
Наше дослідження не претендує на повне
розв’язання багатогранної проблеми формування національних цінностей
особистості майбутнього вчителя трудового навчання. Подальшого розвитку
потребує проблема перебудови змісту професійно-педагогічної освіти на засадах
народознавства, розробки нових навчальних програм і підручників.
Список використаної
літератури.
1. Транспорт і шляхи сполучення:
Підручник / В. Я. Савченко; В. А. Гайдукевич, - К.: Арістей; 2005.-256 с.
2. Етнографія
України: Навч. посібник / За ред. С. А. Макарчика, - Львів: Світ, 1994, - 520
с.
3. Українське народознавство: Навч.
посіб. За ред. С.П. Павлюка; Передмова М. Г. Жулинського.-3-те вид., випр.-К.
Знання, 2006.-568 с.
__________________ Коломієць Ю.В. ___________________ Гаргін В.В.