Канівець В. І.
Переяслав-Хмельницький ДПУ імені
Григорія Сковороди
Методи розвитку творчого мислення учнів на уроках
трудового навчання
На розвиток творчого мислення учнів впливає безліч
чинників, а саме такі, як зміст уроку, майстерність вчителя, методи і прийоми
навчання, уміла організація уроку, правильний вибір виробу і т.д.
Тут ми розглянемо деякі найбільш ефективні умови,
прийоми, й методи сприяючі розвитку творчого мислення учнів на, уроках
трудового навчання. Такі як проблемний виклад знань .«Проблемне навчання, —
пише М. І. Махмутов, — є навмисна цілеспрямована діяльність вчителя і учнів по
постановці учбових проблем, їх формулюванню, висуненню гіпотез, їх обґрунтовуванню
і перевірці на практиці»[3]. При проблемному викладі перед учнями висуваються вузлові
проблеми і питання. До яких відносять ті, на які учнів не можуть відповісти
відразу: для цього у них не вистачає якихось відомостей, певної інформації.
На іншу особливість проблемного викладу знань указує М.
Н. Скаткін: «Суть його полягає в тому, що вчитель не просто повідомляє кінцеві
висновки науки, як не відоме що звідки взялися, але й відтворює в якійсь мірі
шлях її відкриття. Поставивши питання, він розкриває внутрішні суперечності, що
виникають при його рішенні, міркує в голос, виказує припущення, обговорює їх,
спростовує можливі заперечення, доводить істину за допомогою експерименту...» [4].
Таким чином, можуть бути наступні два види проблемного
викладу:
1. Висунення
окремих проблем, постановка проблемних питань, основна мета яких полягає в організації
активної діяльності учнів при засвоєнні нових знань. Вчитель ставить перед
учнями такі проблеми і питання, які зацікавлюють їх, викликаючи активну
розумову діяльність.
2. Висловлюючи
зміст теми, вчитель демонструє перед учнями самий шлях наукового мислення,
примушує учнів стежити за діалектичним рухом думки до істини, робить їх як би
співучасниками наукового пошуку.
Дуже важливим є питання про типи проблемних ситуацій. Це
питання слід вирішити з урахуванням умов, в яких проводиться трудове навчання учнів.
Можна виділити наступні типи проблемних ситуацій.
I-тип. Проблеми, що виникають при поясненні нової
операції, робочих прийомів. При рішенні подібних проблем виявляється
недостатність раніше засвоєних знань і виникає потреба в нових знаннях, уміннях
і навиках.
II-тип. Проблеми, що
виникають при виконанні практичних завдань. Проблеми такого типу мають особливо
важливу роль. Вони сприяють творчому застосуванню системи наявних знань при
виконанні конкретного завдання, розвивають здатність творчо вирішувати трудові
задачі [2].
Дослідження науковців засвідчили, що творчість — це
досить складний і своєрідний процес, якому можна навчитися. Для цього необхідно
виявити його закономірності, на основі яких можна створити певні методи або
прийоми. Пошук наукової організації творчої праці дав змогу розробити нові
методи розв'язку проблемних задач. Серед розроблених ученими методів найбільш
ефективними і відомими в сучасній літературі з питань технічної творчості є: метод мозкового штурму, метод
фантазування, метод зразків, метод фокальних об'єктів, метод створення образу ідеального
об'єкта.
Сьогодні поширеною є думка про те, що для піднесення предмета й методики
його викладання на належному науково-методичному рівні, треба повернутися до
технологій проектного навчання. В основу якої має бути покладена творча діяльність учнів, зорієнтована
на вільний вибір ними об'єкта проектування. Саме тому в оновленій програмі
трудового навчання знайшли своє відображення вищезазначені методи творчої
діяльності.
Метод мозкового штурму. Автором цього методу є А. Осборн.
У ході тривалих спостережень він помітив, що серед творчо працюючих
особистостей є дві групи людей. Перша група — це ті, хто генерує ідеї, друга —
критично аналізує. Він запропонував штучно створювати такі групи (відповідно —
генераторів та експертів), які будуть здійснювати пошук розв'язку певної
проблеми. Практичний досвід використання мозкового штурму викреслив основні
прийоми (методи), які сприяють формуванню ідей. Серед цих методів розрізняють
такі як: аналогія (зробити так,
як це було вже в розв'язаній задачі).
Метод фантазування. Під методом фантазування
можна розуміти такий спосіб спільної діяльності учнів та учителя, коли
досягається уявлення неіснуючого образу об'єкта, який функціонує і вирішує
поставлену проблему, тобто є розв'язком певної проблеми, навіть якщо деякі
елементи конструкції цього об'єкта невідомі. Головною умовою методу
фантазування є відсутність будь-яких обмежень, правил, постулатів, логічного та
критичного мислення.
Метод зразків. Суть цього
методу полягає у тому, що учитель допомагає школярам віднайти в журналах,
каталогах та інших технічних виданнях зразки об'єктів і пропонує порівняти
знайдені зразки з існуючими об'єктами технологічної діяльності людини. На
основі порівняння виявляють технологічні суперечності між знайденими зразками
та реальними об'єктами і розробляють послідовність дій щодо їх усунення.
Метод фокальних об'єктів. Винайдений Ч. Вайтингом.
Об'єкт, який вдосконалюють за допомогою цього методу, називають фокальним, оскільки його ставлять у
центр уваги (фокус). Суть ґрунтується на перенесенні ознак випадково вибраних
об'єктів на фокальний об'єкт, внаслідок чого отримують незвичні поєднання,
котрі дають змогу подолати психологічну інерцію. Наприклад, якщо фокальним
об'єктом є зошит, а випадковим — тигр, то отримаємо сполучення на зразок
«смугастий зошит».
Метод створення образу ідеального об'єкта. Будують
таблицю з двома рядами характеристик, що перетинаються по горизонталі — 10 евристичних
прийомів (адаптація, аналогія, ідеалізація т.д.), а по вертикалі — 10 основних
показників технічної системи, що вдосконалюють: геометричні, фізико-механічні
тощо. Застосування одного з прийомів до зміни одного з параметрів дає простір
для нових асоціацій під час пошуку нових технічних рішень [1]. У цьому разі ідеалізація розглядається
як наближення технічного об'єкта до ідеального, який відповідає всім вимогам
розв'язуваної проблеми або технічної задачі.
Список використаної літератури.
1.
Алексеев В.Е. Организация технического творчества
учащихся. — М.: Высшая школа, 1984. — 46 с.
2.
Барабанов
А. Г. Воспитание у учащихся творческого отношения к
труду. М., «Просвещение», 1960. –– 205 с.
3.
Махмутов
М. И. Воспитывать интеллектуально активную личность. «Народное образование»,
1967. –– 222 с.
4.
Скаткин
М. Н. Что надо знать о современных проблемах дидактики. «Народное образование». –– 1967. –– № 1. –– С
47 ––49