УДК 291:13:7.046.2.
Єрмоленко С.О. Гордійченко В.В.
ЗНТУ
РУСАЛКИ В ОБРАЗОТВОРЧОМУ МИСТЕЦТВІ Т.Г. ШЕВЧЕНКА
Тарас Григорович
Шевченко не так часто, але звертався до демонологічних образів як в поетичній
творчості так і в образотворчій. До поетичних – це такі твори як: «Причинна»,
«Лілея», «Русалка» та поема «Відьма».
Шевченко на
замовлення П. Кочубея виконав малюнок «Русалки» десь у березні 1859 р. в
Петербурзі; ймовірно, як ескіз до розписів плафона й стін у будинку замовника
(композиція нездійснена!). Роботу виконано на папері сепією і білилом (33,3х54,4). (Пб.). (Н.р. 1859). На звороті
внизу чорнилом напис: «Русалки на ДнЂпрЂ».
Рисунокъ Т.Г. Шевченко, пришелъ отъ Петра Александровича Кочубея къ Петру
Никитичу. || Кривковичу
и отъ него ко мнЂ проф. Андриану Прахову. ||
Підставою для
датування є спогади М. Білозерського про початок роботи Шевченка над цим
малюнком:”Около половины
марта
Є три етюди до
цього малюнка: 1) «Русалка». Етюд. Тонований папір, вугіль, білило (36,9х28,8).
(Пб.). (Н.р. III. 1859). Справа вгорі чорнилом позначено: 113.3. 2) «Русалка».
Етюд. Тонований папір, вугіль, білило (36х28,3). (Пб.). (Н.р. III. 1859). Справа вгорі
чорнилом позначено: №113.3. 3) «Русалка». Етюд. Тонований папір, вугіль, білило
(34,5х55,8). (Пб.). (Н.р. III. 1859). Справа вгорі
чорнилом позначено: 113.1. Всі вони зберігаються в НМШ.
Натурщиками для
композиції «Русалки» були О. Соколенко – кріпачка кн. В.Ф. Голіцина та Б.Г. Суханов-Подколзін
(у майбутньому полковник, якого Шевченко вчив ще й малювати).
У статті Є.
Середи «Основні хронологічні дати життя і творчості Т.Г. Шевченка»
(«Літературна критика», 1939, №2-3, с.204) невірно зазначено, що малюнок є
копією з роботи К. Брюлова, а також помилково зараховано його до гравюр,
поданих Радою Академії художеств на здобуття академіка.
69063, Запоріжжя
вул.
Жуковського,
б.60,
к.707-б.
тел.0612.769-82-85.