Право/ 9. Цивільне право
Студентка
ЕПФ, ІV курс, група
«І» Іваник Діана Олексіївна
Донецький
національний університет, Україна
Щодо питання запровадження евтаназії в Україні
Визначивши у Конституції України (ст. 3) [1] цілу низку вищих соціальних благ, законодавець обійшов питання їх
диференціації. Однак усе ж таки доцільно було б визнати на законодавчому рівні,
що серед усієї низки наявних рівновеликих немайнових
благ саме життя людини є тією
основоположною складовою, яка стоїть
на вершині усіх суспільних пріоритетів, і саме життя людини повинно
посідати визначальне становище серед інших
соціальних цінностей. Адже якщо людина втрачає життя, всі інші блага та відповідні права, що виникають
стосовно них, втрачають свій сенс [2, c. 44]. У
сучасний період склалася парадоксальна ситуація: цінність життя людини як
особистого немайнового блага зростає, що призвело до міжнародного та
національного правового закріплення норм, які забезпечують всебічний захист
життя. У той же час життя окремої людини день за днем знецінюється. До
недавнього часу люди навіть не уявляли хоча б абстрактно оцінки життя в
грошовому вираженні, а на сьогоднішній день призначається викуп заручників,
ціна вбивства на замовлення та ін. [3, c.
107].
На цьому тлі особливо актуальною постає
проблема евтаназії, що тривалий час дискутується
в спеціалізованій літературі і має як
прибічників, так і противників цього
способу припинення життя людини.
Особливої гостроти проблема набула в
період розробки проекту Цивільного
кодексу України, автори якого пропонували на одному з етапів узаконити пасивну форму евтаназії [2,
c. 45-46].
Діючий Цивільний кодекс України у ч. 4 ст. 281
закріплює заборону задовольнити прохання фізичної особи
про припинення її життя [4]. Слід звернути увагу на
те, що забороняється як пасивна евтаназія (відмова від заходів, що продовжують
життя пацієнту, який помирає), так і активна (навмисне прискорення за допомогою
медичних засобів за бажанням хворого безболісної смерті або умертвіння
невиліковного хворого з метою припинення його страждань) (ст. 52 Основ
законодавства України про охорону здоров’я) [5]. Але в науці склалися дві протилежні позиції.
Перша — це прихильники евтаназії. Наприклад, А. Коні
вважав, що вона допустима у виключних випадках, коли є такі умови як: 1)
свідоме і стійке прохання хворого; 2) неможливість полегшити страждання хворого
відомими засобами; 3) точна, безсумнівна доказаність неможливості врятувати
життя, встановлена колегією лікарів при обов’язковій одностайності; 4)
попередження органів прокуратури. Частково, лише з пасивною евтаназією,
погоджується О. Домбровська, але як з винятковим заходом і лише у разі
дотримання наступних умов: 1) ознайомлення хворого з діагнозом з поясненням
можливих наслідків цієї хвороби; 2) прийняття колегією лікарів-спеціалістів у
цій галузі одностайного рішення про те, що подальша підтримка життя хворого не
дасть позитивних результатів; 3) наявність висновку науково-дослідницького
інституту щодо неможливості лікування цієї хвороби іншими засобами на момент
звернення та перспективи наукових розробок у цій галузі охорони здоров’я; 4)
прохання хворого позбавити його від страждань, висловлене у письмовій формі й
посвідчене головним лікарем медичного закладу або нотаріусом; 5) згоди батьків,
родичів хворого (батьків, дітей, дружини, чоловіка, сестер, братів).
Згідно з іншою позицією, евтаназія недопустима з
моральної і юридичної точки зору: ніхто не може позбавити людину життя, яке
повинно підтримуватись у всіх випадках до природного кінця [3, c.
108-109]. З огляду на це, слід поділити позицію законодавця,
який забороняє будь-який вид евтаназії. На користь цього твердження хотілося б навести найбільш загальні позиції, які висловлюються в
літературі.
Насамперед, рішення про
евтаназію, попри те, що робиться особою усвідомлено, однак може бути здійснено поспішно та незважено. Слід погодитись з авторами, які стверджують, що в стані
хвороби практично не уникнути пороків волі,
наприклад, помилки, примусового волевиявлення внаслідок насильства, погрози, шантажу, умовлянь тощо. По-друге, з погляду
християнства життя — є дар Божий і лише Бог
може дати та забрали його. Підсилює цю тезу також і релігійна заборона, що міститься в одній із
десяти біблійних заповідей — «не вбий» (Исх 20:13; Мф 5:21). По-третє, закріплення нормами права можливість евтаназії безпосередньо вплине на суспільну свідомість, оскільки з погляду
суспільної моралі усе узаконене вважається таким, що заохочується
державою [6, c. 20]. По-четверте, узаконення евтаназії може вплинути на можливість зловживань з боку медичного персоналу чи інших осіб і призведе до криміналізації
медицини. Наприклад, у Нідерландах, в яких
легалізована евтаназія не зняла, а навпаки загострила проблему «гарно
задокументованих загадкових смертей». По-п’яте, це можливість лікарської
помилки в прогнозі стану хворого. Цей аргумент
є одним із найбільш вагомих, оскільки
лікар, давши клятву Гіппократа, зобов’язується не зашкодити хворому. Окрім цього, у міжнародному
кодексі медичної етики закладено обов’язок
збереження людського життя. А це означає, що лікар повинен використовувати
усі можливі засоби для підтримання життя
хворого аж до його смерті [2, c.
46].
Юристи ставляться до «жалості» з більшим недовір’ям,
ніж інші громадяни, оскільки під це поняття можна списати і багато інших речей.
Навіть письмова згода на «легку смерть» не має ніякої сили, оскільки може бути
вирвана в людини у несвідомому і навіть у свідомому стані.
В Україні легалізувати евтаназію було б невірним
кроком. На сьогоднішній день надання їй правомірного характеру тягне за собою
ряд негативних наслідків. В умовах нашої держави при бідності медицини вона
може перетворитись у засіб умертвіння одиноких престарілих, інвалідів, хворих
на рак та СНІД, на утримання і лікування яких не вистачає коштів. Медикам не
потрібно буде ламати голову, як полегшити страждання хворого медикаментами,
психологічними та іншими засобами, а вченим-біологам та генетикам — винаходити
нові засоби боротьби з раком, СНІДом та іншими життєнебезпечними хворобами.
Крім того, в хворих у критичному стані розвиваються всякого роду депресії, які
виражаються в невір’ї у сприятливий наслідок і самі по собі можуть ініціювати
прохання хворого про смерть як швидке позбавлення від страждання [3, c.
109].
Отже, можна дійти висновку, що сьогодні, з огляду на
світовий і вітчизняний досвід, законодавчо врегулювати в Україні
процес евтаназії, яка не суперечила б чинному та перспективному законодавству,
а також не зачіпала професійного гуманізму та етики медичних працівників,
неможливо.
Література:
1. Конституція України від
28 червня 1996 р. // Відомості Верховної Ради України. – 1996. - №30. – Ст.
141.
2. Стефанчук Р. Право на життя як особисте
немайнове право фізичної особи // Юридична Україна. – 2004. - №7. – С. 44-49.
3. Федюк Л. Право на життя у цивільному
законодавстві // Право України. – 2004. - №9. – С. 107-109.
4. Цивільний кодекс
України: Закон України від 16 січня 2003 року // Офіційний вісник України. –
2003. - №11. – Ст. 461.
5. Основи законодавства
України про охорону здоров’я від 19 листопада 1992 р. // Відомості Верховної Ради України. – 1993. - №4.
– Ст. 19.
6. Миронова Г. Етичні
засади права людини на життя // Право України. – 2005. - №9. – С. 19-22.