Строительство и архитектура/
1. Архитектурные
решения объектов строительства и реконструкции
к.т.н., доцент Постернак С.О., студент
Тодоров М.М.,
студент Кузнєцов С.Ю., студент Лукаш Д.Ю.
Одеська державна академія будівництва та
архітектури, Україна
ІНЖЕНЕРНА
АРХІТЕКТУРА – ХРОНОЛОГІЯ ПОДІЙ XX СТОЛІТТЯ: ДО ВЗАЄМОЗВ'ЯЗКУ МІЖ АРХІТЕКТУРОЮ ТА
КОНСТРУКЦІЯМИ
Союз між архітектором і
інженером
повинен бути нерозривним. Щира, повна
й плідна єдність буде досягнута
лише тоді, коли архітектор і інженер,
художник і вчений зіллються в одній особистості.
Архітектор Давіуд (1877 р)
Хронологічно
XX століття починається із 1900 року, але, як зазначає у термінологічному
словнику [1] Ольга Юріївна Криворучко в архітектурі цей рубіж не є таким
чітким. Період із 1890 по 1910 pp. характеризується існуванням такого стилю, як
інженерна архітектура (поява численних споруд зі сталі та скла і пізніше
залізобетону). Сама інженерна архітектура виводиться ще зі середини XIX
століття: символічною точкою відліку є 1851 p., тобто рік початку спорудження
Кришталевого палацу (рис.1,А) у Лондоні (арх. Дж. Пакстон). Отже XX, століття в
архітектурі розпочалося задовго до своєї календарної дати. Завдяки авангардному
мисленню представників напряму інженерної архітектури та активному застосуванню
ними найновіших технічних досягнень було закладено матеріально-технічну,
конструктивну та ідейну базу для архітектури всього XX століття. А такі риси
інженерної архітектури, як інженерність та конструктивність, функціональність і
новаторство, виокремлені та розвинені різними архітекторами, дали поштовх до
розвитку низки течій та стилів у XX столітті. Серед них: Чиказька архітектура,
школа Баухаус (Bauhaus) і об'єднання Стиль (De Stijl), інтернаціональний стиль,
конструктивізм та футуризм, модернізм та раціоналізм, функціоналізм і
бруталізм, хай-тек і деконструктивізм та інші.
Окрім
знакового Кришталевого палацу (рис.1,А), початок нового століття позначає поява
таких споруд [1,2], як: Ейфелева вежа у Парижі (рис.1,Б), архітектор Ґустав
Ейфель (1889); готель Тасель у Брюсселі, архітектор Віктор Горта (1893); Школа
мистецтв у Глазго, архітектор Чарльз P. Макінтош (1896…1909); вхід у станцію
метро в Парижі, архітектор Гектор Гумард (1900); будинок у Руе Франклін у
Парижі, архітектор Огюст Перре (1902…1903); Каса Батло у Барселоні, архітектор
Антоні Ґауді (1904…1906); Австрійський поштово-ощадний банк у Відні, архітектор
Отто Ваґнер (1904…1906); Весільна вежа у Дармштадті, архітектор Й. М. Ольбріх
(1908); будинок Ділі та Гуго Штайнерів у Відні, архітектор Адольф Лоос (1910);
палац Стоклет у Брюсселі, архітектор Йозеф Гофман (1904…1911).
Б А
Рис.
1. Інженерна архітектура. А – Кришталевий палац (Лондон, Великобританія, архітектор
Дж. Пакстон, 1851 рік): фасад з південним входом, ажурні металеві конструкції і
засклення; Б – фрагмент металевої конструкції Ейфелевої вежі (Париж, Франція,
інженер Ґ. Ейфель, 1887…1889 pоки).
У
1970…1980 роках в архітектурі найяскравішим виразником модерної традиції з усіх
явищ цього періоду стає стиль хай-тек (він розташовується на вістрі інженерна
архітектура – Чиказька школа+Баухаус+конструктивізм – раціоналізм+бруталізм).
Споруда-ікона хай-теку: Центр національного мистецтва та культури їм. Ж.
Помпіду в Парижі, архітектор Річард Роджерс, Ренцо Піано (1971…1977) [1,2].
«Століття
машин (XX століття) пробудило конструктора. Нові завдання й нові методи
створили його. Зараз конструктор діє всюди». Подібна думка – його розділяло
ціле покоління архітекторів, до якого належав Ле Корбюзье [(Шарль Едуард
Жаннере) (1887…1965): французький архітектор і теоретик архітектури, дизайнер,
живописець, неперевершений за впливом на архітектуру XX століття. Раннє
захоплення кубістичним живописом відбилося в побудованих їм в 1920-х роках
простих, майже кубічних за формою приватних будинках.] – знаменує собою
прагнення ліквідувати безодню між архітектором і інженером [1…5].
Потрібно
сказати, що після ста років боротьби (в 30-ті роки XX століття) сучасним
архітекторам вдалося наздогнати інженерну техніку й, мабуть, зажадати від неї
більше, ніж вона іноді може дати.
Література:
1.
Сучасна архітектура. Термінологічний словник. Криворучко О.Ю. Львів:
Видавництво НУ «Львівська політехніка», 2008. – 136с.
2.
Гидион З. Пространство, время, архитектура / Сокр. пер. с нем. М. В. Леонене,
И.Л. Черня. – 3-е изд. – М.: Стройиздат, 1984. – 455с. – Перевод изд.: Raum,
Zeit, Architektur: Die Entstehung einer neuen Tradition / S. Giedeon –
Ravensburg.
3.
Gregory R. Engineering architecture // Building ARX. №06. – 2006. -
http://www.arx.su/magazine/arx6_adv_2.shtml.
4.
Бабаев А.И. Хай - тек // Ярославский архитектурный альманах
«Корпус», Вып. №2, 2005, –
http://cih.ru/k2/xt1.html
5.
Олег Павлов. Рабочий процесс: Архитектура – Инженерное искусство (Клаус
Болингер (Klaus Bollinger) + Манфред Громанн (Manfred Grohmann)). О творчестве
в инженерном искусстве. http://www.intelhouse.ru/pages/interes/arch_bg.html.