Строительство и архитектура/
1. Архитектурные
решения объектов строительства и реконструкции
к.т.н., доцент Постернак С.О., студент Кузнєцов С.Ю.,
студент Лукаш Д.Ю., студент Тодоров М.М.
Одеська державна академія будівництва та
архітектури, Україна
ІНЖЕНЕРНА
АРХІТЕКТУРА – ХРОНОЛОГІЯ ПОДІЙ XIX СТОЛІТТЯ: ДО ВЗАЄМОЗВ'ЯЗКУ МІЖ АРХІТЕКТУРОЮ ТА
КОНСТРУКЦІЯМИ
Союз між архітектором і
інженером
повинен бути нерозривним. Щира, повна
й плідна єдність буде досягнута
лише тоді, коли архітектор і інженер,
художник і вчений зіллються в одній особистості.
Архітектор Давіуд (1877 р)
У
зв'язку зі швидким розвитком індустріалізації в середині XIX століття для
багатьох архітекторів стало очевидним, що виникла загроза їхньому
привілейованому положенню та що традиції їхнього мистецтва застаріли. Їхнє
занепокоєння підсилювалося в міру розвитку промисловості [1]. Ознайомимося з
деякими свідченнями щодо надій, які покладали на нову архітектуру ("архітектуру
заліза"), що виникли у зв'язку з появою нових потенційних можливостей та опираючись
на працю [1] Зігфрида Гідіона (1897…1964) проаналізуємо взаємозв’язок між архітектурою
та конструкціями на прикладі розвитку інженерної архітектури Західної Європи та
США в XIX-XX століттях.
Початок
XIX століття. Після 1830 р. перед людством предстали залізні конструкції
Всесвітньої виставки. У них втілилися інженерні методи, що вперше знайшли
використання в сфері архітектури; з початком їхнього застосування виникла
проблема взаємозв'язку між інженером і архітектором, рішення якої ставало усе більше
необхідним і невідкладним. Протягом більше 60 років це питання дискутувалося
теоретиками різних напрямків.
50-ті
роки XIX століття 1852 р. «Я далекий від того, щоб вважати, начебто стиль, затверджуваний
в архітектурі інженерами-конструкторами, є, як іноді неправильно виражаються,
економічним, дешевим стилем. Немає! Це самий, дорогий із всіх архітектурних
стилів! Його ціна – людська думка, багато, дуже багато роздумів, безустанних
досліджень, нескінченних експериментів. Його простота – це простота точності; я
ледве було не сказав «справедливості». «...Інженери-конструктори в Сполучених
Штатах уже перевершили художників, і, завдяки своїй зухвалості й непохитній
рішучості, з якою вони прагнуть перешикувати архітектуру таким чином, щоб вона
відповідала вимогам сучасності, вони обрали вірний шлях».
«Під
словом «краса» я розумію відповідність функції.
Під
словом «дія» я розумію виконання функції.
Під
словом «характер» я розумію вираження функції».
60-ті
роки XIX століття. 1867 р. «Чи полягає доля архітектури в тому, щоб поступитися
місцем інженерному мистецтву? Чи затьмарить інженер архітектора?».
70-ті
роки XIX століття. 1877-го року зазначена проблема стала предметом обговорення
у Французькій академії, де була встановлена премія за кращу відповідь на питання
з теми «Єдність чи поділ функцій інженера і архітектора». Архітектор Давіуд, один
з авторів площі Трокадеро, одержав премію за наступну відповідь: «Союз між
архітектором і інженером повинен бути нерозривним. Щира, повна й плідна єдність
буде досягнута лише тоді, коли архітектор і інженер, художник і вчений
зіллються в одній особистості. Ми довгий час перебували під владою переконання,
що мистецтво є вид діяльності, нібито відмінний від всіх інших форм прояву
людського інтелекту, і що єдиним його джерелом і носієм є особистість художника
і його примхлива уява».
80-ті
роки XIX століття Анатоль де Бодо, виступаючи на I Міжнародному конгресі
архітекторів у Парижі в 1889 р. відзначав «Уже давно спостерігається процес витіснення
архітектора інженером. Коли інженер зможе повністю замінити архітектора, то останній,
безсумнівно, може зникнути. Основи нової архітектури будуть складатися не з випадкових,
довільно обраних форм. Якщо ми врахуємо нові умови в області проектування й
застосування нових систем конструкцій, то це повинно привести до нових форм вираження.
Вони будуть визначатися методами інженерного конструювання, які я вважаю
правильними».
90-ті
роки XIX століття. У 1899 році через тридцять років після того, як Сезар Далі
виразив занепокоєння про майбутнє архітектури, Ван де Вельде зовсім ясно
побачив, що: «Існує група людей, які незаслужено позбавлені титулу «художник».
Цими художниками, творцями нової архітектури, є інженери». Ван де Вельде вже
розумів, що інженер несе із собою відродження архітектури, а не її знищення.
Висловлення Ван де Вельде, що в самих досконалих спорудах проявилися естетичні
можливості інженера, які ще далеко не вичерпані й чекають свого вираження в
архітектурі, рівною мірою може бути віднесене до нашого часу. Існують,
наприклад: фантастичні покриття, обперті на одну стійку, споруджені у Франції
для захисту вантажів від атмосферних впливів при завантаженні кораблів;
побудовані криволінійні швейцарські мости, змонтовані з тонких залізобетонних
плит; і численні інші оригінальні конструкції, у яких закладені ще нерозкриті
можливості для архітектури.
Хронологічно
XX століття починається із 1900 року, але, як зазначає у термінологічному
словнику [2] Ольга Юріївна Криворучко в архітектурі цей рубіж не є таким
чітким. Період із 1890 по 1910 pp характеризується існуванням такого стилю, як
інженерна архітектура (поява численних споруд зі сталі та скла і пізніше
залізобетону). Сама інженерна архітектура виводиться ще зі середини XIX
століття: символічною точкою відліку є 1851 p., тобто рік початку спорудження
Кришталевого палацу у Лондоні (арх. Дж. Пакстон).
Література:
1.
Гидион З. Пространство, время, архитектура / Сокр. пер. с нем. М. В. Леонене,
И.Л. Черня. – 3-е изд. – М.: Стройиздат, 1984. – 455с. – Перевод изд.: Raum,
Zeit, Architektur: Die Entstehung einer neuen Tradition / S. Giedeon –
Ravensburg.
2.
Сучасна архітектура. Термінологічний словник. Криворучко О.Ю. Львів:
Видавництво НУ «Львівська політехніка», 2008. – 136с.