Право/Історія та теорія держави і права
Чайковський Святослав
Володимирович
аспірант кафедри теорії
держави і права
Львівського державного
університету внутрішніх справ
Характер особистості
як основа формування поваги до права
Третім фактором, що впливає на
формування феномену поваги до права є характер - це певні стабільні форми
поведінки і емоційного реагування даної людини, які виявляються і існують, перш
за все, в її спілкуванні, соціальних зв'язках з іншими особистостями, і є
настільки специфічними, оригінальними і різноманітними, що їх сукупність є
своєрідним цілісним "малюнком" - неповторним малюнком особистості. Риса — це визначений образ дії, який характеризує
спосіб взаємовідносин з іншими людьми. За нею лежить спрямованість,
біологічне підґрунтя особистості, яке виражається в ній; досвід, який є дуже
важливим в даному випадку; і нарешті, сфера здібностей. І, звичайно, за нею
лежить внутрішній світ і внутрішнє переживання: яким я бачу цей світ, якими я
бачу інших людей? Риса в собі
кристалізує всю особистість, є виявленням
її як цілісності. І саме тому, що унікальною є особистість, ми маємо різноманіття
рис, неповторні риси характеру. Але, зазначаючи, що в характері виражаються
минулі взаємостосунки людини, минулі зв'язки, ми говоримо тільки половину правди: слід розглядати характер
не стільки з погляду минулого, скільки з перспективного майбутнього.
Сенс в тому, щоб виокремити ті риси, які сприяють подальшому руху людини, її
новим цілям та шляхам їх досягнення.
Характер слід розглядати з точки зору майбутнього, а не минулого, тому що риси — це є прогноз, адже вони стійкі, і
завдяки цьому роблять поведінку передбачуваною і очікуваною. Риси
характеру і формуються, виходячи з майбутнього, адже не лише наявна система
взаємостосунків формує рису, її формує і те, до чого прагне людина. Є і третя
сторона: риса характеру сама є мотивантом. Тобто я поводжу себе так, щоб це
відповідало моїм рисам характеру. Якщо я правосвідома, чесна людина (тобто, маю
відповідну рису), я узгоджую свої дії з правовим полем, відчуваю бажання
вчиняти саме так, і тоді відчуваю себе комфортно. Ми всі з життя знаємо: якщо вчиняємо всупереч своїй рисі (вчинення
правопорушення) — відчуваємо вагомий внутрішній дискомфорт. Це
відбувається тому, що фруструється мотив, адже риса мотивує поведінку.
Характер не просто виникає – він
створюється самою людиною, і в цьому сенсі характер є тим
явищем, яке найбільш пов'язане як з дією нужди,
так і, з іншого боку, з вищими психічними функціями. З.Фрейд
приділяв у своїй теорії великого значення
характеру, вважаючи його системою успадкованих диспозицій. Фактично,
характер для Фрейда повністю визначався біологічним: характер людини, як
каторжанин до ланцюгів, прив'язаний до її минулого. Ніхто, насправді, не може
відкидати вплив, який мають на характер біосоціальні вроджені диспозиції людини
- це було б необережно та й просто невірно. Але сама сутність появи характеру
пов'язана, насправді, з намаганням людини позбутися цих «тортур» минулого,
оволодіти ними.
Нужда
спричиняє рух особистості — рух до
світу, до того, щоб стати кимось у цьому світі, тобто —
до зайняття певної позиції. З часом цей рух і його напрям буде усвідомленим
людиною, але вже до нього характер, в основному, буде сформованим. Як це
пояснити? Нужда не є
силою неспрямованою, навпаки, вона завжди
(на перших етапах — поза свідомістю самої людини) спрямовує її у дуже чітко
визначеному напрямі — до зустрічі і взаємодії. Зустріч породжує потребу,
а трохи згодом - свідоме цілепокладання, а взаємодія є засобом. Причому, ми маємо на увазі взаємодію у широкому
сенсі — не лише з людиною, а й з будь-якою істотою, предметом чи явищем.
Взаємодія з правом дозволяє утримати і досягти
потребу, але далеко не лише це. Вона (взаємодія) виступає «чарівним» механізмом, так би мовити, «зворотної дії» —
дозволяє оволодіти (іноді — подолати) власними безпосередньо-природними
потягами, наприклад бажання здійснити правопорушення, однак особа не
задовольняє цю нужду в наслідок закладеної риси у її характері – поваги до права.
Б.М.Теплов, свого часу, сказав, що виникнення характеру — це є оволодіння
людиною власними темпераментальними властивостями і диспозиціями. Взаємодія є
процесом, в якому бере участь вся особистість як цілісність, якою б частковою і
дискретною не здавалася нам ця операція. Звідси — і характер як цілісність.
Злочинці
відрізняються особистостей, що поважають право не "злочинними рисами"
їхньої психіки, а тими негативними рисами характеру, тією спрямованістю
особистості, які склалися в умовах їхнього життя, навчання і діяльності. Для
злочинця характерні агресивність у поведінці та імпульсивність у діях,
відчуженість від суспільних цінностей і духовної культури, високий рівень
тривожності й невпевненості в собі. Усі ці риси формуються в рамках індивідуального
буття, а також біологічно зумовлених особливостей. Особистісні якості людини,
які проявляються в злочинному діянні, — свідчення її морально-психологічних
недоліків[1,c.105] (правовий нігілізм, соціальний негативізм,
жорстокість тощо).
Позитивне правове поле формується при поєднанні
правомірних мотивів, правомірних дій і позитивних результатів. Правомірні
вчинки і наміри безперечно характеризують високу морально-правову структуру
особистості. Проте не можна судити про таку культуру на підставі одного, чи
кількох вчинків. „ Коли людина здійснює який-небудь моральний вчинок, - писав
Ф.Гегель, - то це ще не робить її доброчинною; доброчинною вона стає лише тоді,
коли такий спосіб поведінки є постійною рисою її характеру”[2,c.29]. Спрямованість поведінки, постійна схильність чинити правомірно, а не
інакше, визначає сутність індивідуальної моральності та високий рівне
правоповаги.
Використана література:
1.
Бедь В. В. Юридична психологія: Навч. посіб./ В. В. Бедь — [2-ге вид., доп. і переробл.] — К.: МАУП, 2004. — 436 с.
2. Гегель Г. В. Ф.
Философия истории: Соч.: в 14 т. / Гегель Г. В. Ф.- Т. 8. - М.; Л.: Соцэкгиз., 1935-
470 с.