Педагогические
науки/ 3.Методические
основы воспитательного процесса
К.п.н., старший викладач, Гузь В.В.
Мелітопольський державний педагогічний університет імені
Богдана Хмельницького
ЕКОЛОГІЧНА СВІДОМІСТЬ В ЕКОЛОГІЧНІЙ ОСВІТІ ШКОЛЯРІВ
Шкільна екологічна
освіта стає все більш актуальним напрямком реформування сучасної системи освіти
в Україні. Національна доктрина розвитку освіти серед пріоритетних напрямків
розвитку освіти в Україні, які повинні забезпечувати держава, розглядає
екологічну освіту, що охоплює всі складові загальноосвітньої школи.
Засоби
вирішення кризової ситуації у відносинах суспільства і природи необхідно шукати
в самих причинах її виникнення. Особливості людської діяльності породжують
сучасну кризу у взаємовідносинах суспільства та природи і вони ж дають головні
передумови для уникнення глобальної екологічної катастрофи. Людська діяльність
має свідомий, доцільний характер і ЇЇ особливості, в значній мірі, зумовлені
специфічними рисами свідомості.
Свідомість прийнято визначати як найвищу форму найбільш загальної
властивості матерії - відображення. Вона полягає в узагальненому, оціночному та
ціленаправленому відображенні дійсності, в її конструктивно-творчому
перетворенні, у випереджальному мисленному моделюванні дій, у передбаченні їх наслідків,
у раціональному регулюванні та самоконтролі людської діяльності.
Автори сучасного шкільного підручника з основ екологічних
знань [3] вважають, що екологія з
традиційної біоекології виросла в комплексну, складну, багатогранну інтегральну
науку-лідера, стала філософією виживання людства – екологічною філософією із
залученням знань практично з усіх інших наук. “Сучасна екологія – це нова
комплексна наука про виживання в довкіллі, завдання якої – пізнання законів
розвитку й функціонування біосфери як цілісної системи під впливом природних і,
головне, антропогенних факторів, а також визначення шляхів ефективної
коеволюції техносфери і біосфери [3, с.49]”. Цікаво, що у фокусі екології стали
негативні антропогенні фактори та негативні наслідки підкорення природи – її
гротескного “олюднення”.
Новим
альтернативним підходом до традиційної екологічної освіти є розширення
традиційного поняття довкілля не лише як природних чинників, а як сукупності
природних, людських, економічних факторів, які мають вплив на особистість
людини. У цьому розумінні сучасна екологічна освіта зазнає змін у відповідності
до принципу гуманітаризації освіти, якій характерно “олюднення знань”.
Екологічна освіта, особливо у початковій школі, перестає бути вузькою,
сцієнтичною за своєю сутністю, лише дзеркальним відбиттям і оцінюванням
негативного техногенного впливу людини на природу. Таке розширення прин-ципу
екологічності може пояснювати поведінку людської особистості в різних сферах
буття: інтелектуально-пізнавальній, соціальній, культурно-духовній.
При розгляді структури суспільної свідомості
поряд з її традиційними формами (релігійною, моральною, естетичною,
філософською, правовою, політичною та науковою) виділяють також і таку її
сучасну форму, як екологічна свідомість. Кожна з форм суспільної свідомості
має специфічні способи та предмети відображення і особливий вид знань.
Феномен екологічного знання виникає як результат все зростаючої потреби суспільства доцільно змінювати природне
середовище з метою збереження та розвитку органічної єдності між суспільством
та природою. Головною специфікою екологічних знань є їх нормативний характер,
оскільки в рамках екологічної свідомості відбувається не лише відображення
взаємовідносин суспільства та оточуючого природного середовища, але й
формуються певні норми раціонального природокористування при збереженні
основних функціональних характеристик біосфери.
Досить часто екологічну свідомість визначають як відображення
соціальних, природних та специфічних соціально-екологічних законів
функціонування системи «суспільство-природа», що виступають об'єктом
відображення цієї форми суспільної свідомості.
Предметом відображення екологічної свідомості в сучасну епоху
виступають відносини та зв'язки між природним середовищем та суспільством як
підсистем єдиного цілісного об'єкту, що реалізуються в комплексі суспільних
відносин, пов'язаних з виконанням діяльності по оптимізації системи
«суспільство-природа».
Пізнання
природи людиною завжди виступало одним з найважливіших засобів її активного перетворення
відповідно до багатоманітних практичних потреб самої людини. Екологічний аспект
свідомості повинен був якоюсь мірою відразу виконувати протилежну функцію -
обмежити втручання людини в природні процеси рамками екологічно допустимих на
даному етапі історичного розвитку умов. Ми повністю згодні з важливим, на наш погляд,
філософсько-естетичним висновком про те, що виховання взагалі, і зокрема
екологічне виховання школярів, не може вважатися задовільним, якщо воно не
випрацьовує естетичне відношення до явищ життя, не спонукає діяти людину за
законами краси [1, с.238-239].
Додаткове вивчення питань історичного становлення і
розвитку поглядів на пізнання природи у різні епохи людства є ще одним важливим і
дієвим напрямом реалізації гуманізації і гуманітаризації екологічної освіти.
Література
1. Эстетика: Учеб. пособие для
вузов / Научный
редактор А.А.Радугин. – М.: Центр, 2002. – 240 с.
2. Бех І.Д. Особистісно зорієнтоване виховання. – К.:
ІЗХМН, 1998. – 204 с.
3. Білявський Г.О., Фурдуй Р.С., Костіков І.Ю. Основи
екологічних знань: Пробний мас. Підручник для учнів 10-11 кл. середніх
загальноосв. закладів. – К.: Либідь, 2000. – 336 с.
4. Пустовіт Г.П. Теоретико-методичні основи екологічної
освіти і виховання учнів 1-9 класів у позашкільних навчальних закладах. – Київ
– Луганськ: “Альма-матер”, 2004. – 539 с.