Корягін М.В., Гончарук І.В., Гринкевич С.С.
Львівська комерційна академія
Докейнсіанські
погляди на роль та функції податків
Одними з перших науково
обґрунтовану характеристику податків дали ще представники англійської класичної
політичної економії А. Сміт і Д. Рікардо. А. Сміта часто називають фундатором
наукової теорії податків. Одним з перших він вивів чотири основоположні
принципи оподаткування, суть яких полягає у такому:
1. «Піддані держави повинні брати участь у її
підтримці відповідно до своєї
політичної спроможності, тобто пропорційно доходу, яким вони
користуються під заступництвом держави.
2. Податок, який кожен платник платить, повинен бути
чітко
визначений, а не довільний. Повинні бути визначені
час, місце і
обсяг платежу.
3.
Податки повинні
стягуватися у найвигідніший час і найвигіднішим способом для особи, що їх
сплачує.
4.
Кожний податок
повинен бути так побудований, щоб він брав із кишень населення якомога менше
понад те, що він приносить до скарбниці держави» [1, с. 588-589].
Логічно завершив теорію податків
англійської класичної політичної економії Д. Рікардо. На його думку, “податки
складають ту частку продукту землі та праці країни, яка надходить у
розпорядження уряду: вони завжди сплачуються або з капіталу, або з доходу країни”
[2, с. 87]. Він ще чіткіше, ніж А.Сміт, визначив завдання та особливості
податків і довів, що податкове регулювання повинно заохочувати нагромадження та
розширення виробництва. Д. Рікардо, як і А. Сміт, підкреслював необхідність
звільнення капіталу від оподаткування і виступав проти непрямих податків, як
таких, що збільшують витрати виробництва, зменшують прибуток і скорочують
споживання.
Вагомий внесок у розвиток наукової
теорії податків вніс А. Вагнер. Він один з перших зазначив, що “податки як
примусові платежі окремих господарств стягуються державою частково для
державних видатків, частково - для
змін у розподілі суспільного продукту” [3, с.42]. Іншими словами, А.Вагнер до
суто фіскального призначення податків додає і регулюючу спрямованість цих обов’язкових
платежів.
На відміну від професора
А.Вагнера, який природу податків обґрунтовував обов’язком особи сплачувати тій
державі, в якій ця особа проживає, кошти для виконання покладених на державу
функцій, Е. Сакс обґрунтовує сутність податку з огляду на лише економічні
явища. “Держава задовольняє визначені потреби особи, а особа, своєю чергою, за
це сплачує їй певну суму грошових коштів
у вигляді податків” [3, с. 64].
Отже, Е. Сакс сутність податків виводить з поняття обміну між державою
та юридичними й фізичними особами, наголошуючи при цьому на безеквівалентності
такого обміну. На рубежі ХІХ–ХХ ст. в економічній теорії набув широкого
розвитку новий напрям – суб’єктивно-психологічний або маржиналістичний.
Представники цієї школи будували свої теорії оподаткування на
суб’єктивно-психологічних концепціях.
Істотний внесок у розвиток
фіскальної науки зробили представники шведської школи – К. Віксель і його учень
Е. Ліндаль. К. Віксель у своїй роботі “Новий принцип справедливого
оподаткування” розглядає податки не лише як канали поповнення доходів бюджету,
як це робили представники маржиналістичної теорії, а й як засіб фінансування
державних видатків. Він, зокрема, зазначає: “Я застосовую сучасну концепцію
граничної корисності та суб’єктивної вартості до суспільних послуг і податків
індивідуальних осіб на ці послуги” [3, с. 72]. На наш погляд, відкриття К.
Вікселя в тому, що він уперше пов’язав податкові принципи з формою податкового
управління, й насамперед із процесом затвердження податків парламентом. У
працях Е. Ліндаля податки розглядаються як своєрідна плата за державні
суспільні послуги. Так само, як і К. Віксель, він вважав, що головною проблемою
оподаткування є досягнення справедливості. В основу економічної рівноваги Е.
Ліндаль поклав суб’єктивну корисність суспільного товару. Завдання фінансової
політики, на його думку, полягає в підтриманні пропозиції суспільних товарів на
певному рівні попиту за допомогою раціональної податкової структури [3, с.
170-185]. Фіскальна теорія, долучена до концепції добробуту та справедливості,
найповніше розкривається в працях англійського економіста А. С. Пігу. Він
вважав, що справляння податків відбувається поза ринковими відносинами і в
оподаткуванні не можна використовувати поняття граничної корисності. Основний
принцип податків, за Пігу, – принцип найменшої сукупної пожертви [3, с. 85-104].
З’ясовуючи сутність податків, не
можна не зупинитися на дослідженні поглядів основоположника російської
фінансової науки І. Х. Озерова. У своїй фундаментальній праці “Основи
фінансової науки” він зазначає: “…податки – це обов’язкові платежі, що
сплачуються підданими держави для виконання покладених на неї функцій” [4, с.
42].
Таким чином, уже в докейнсіанський
період розвитку економічної науки були закладені основні підвалини сучасної
фіскальної політики, зокрема щодо економічної природи та функцій податків,
принципів та економічної справедливості оподаткування.
Література
1.
Смит А. Исследование о природе и причинах богатства народов / А.Смит. – [Вступ.
статья и коммент. канд. экон. наук В. С. Афанасьєва]. – М.: Соцэкгиз, 1962. –
684 с.
2.
Рикардо Д. Начала политической экономии и налогового обложения / Д.Рикардо. – М.: Госполитиздат. – 1955. – Т. 1: Соч. 1. – С. 50-120.
3.
Суторміна В. М. Держава – податки – бізнес: [із світового досвіду
фіскального регулювання ринкової
економіки] / В. М. Суторміна, В. М. Федосов, В. Л. Андрущенко– К.: Либідь,
1992. – 328 с.
4.
Озеров И. Х. Основы
финансовой науки. / И. Х. Озеров – М.:
Тип. Т-ва Сытина, 1914. – 364 с.