К.ф.н. Гостюк Т.М., Крецу Х.М.
Чернівецький Національний Університет
Частота
вживання стилістичних фігур синтаксису у романі Г.Манна
«Маленьке місто»
У сучасній стилістиці різних мов все більше уваги
звертають на проблему синтаксису і стилістичних фігур зокрема, оскільки
синтаксис відіграє надзвичайно велику роль у стилістичній організації тексту.
Усі рівні мовної структури беруть участь у стилетворенні , однак синтаксичний
рівень зазвичай вважається
найпомітнішим, оскільки синтаксис сприяє об’єднанню в єдину систему елементів
усіх мовних рівнів ( 1., с. 243)
Метою нашої роботи є об’єднання лінгвістики та
літературознавства для характеристики
авторського стилю Генріха Манна.
Генріх Манн -- німецький письменник і
громадський діяч. Автор соціально-викривальних романів, який пройшов шлях від
ліберальних ідей буржуазної демократії до прийняття соціалізму і активної
антифашистської позиції.
Політичний
конфлікт між силами буржуазного лібералізму і реакції, що розігруються на
загальноєвропейській арені, письменник переносить в романі Маленьке місто
(1909) на провінційне італійське містечко. Все, що представляється учасниками
конфлікту грандіозним, виявляється на ділі смішним фарсом, мишачою метушнею
обивателів, які розігрують ролі вершителів
доль людства. У романі панують сатира та гумор.
Роман Г.Манна «Маленьке місто» відзначається великою кількістю
стилістичних фігур синтаксису. Шляхом суцільної вибірки було виділено всього 2120 всіх фігур ,які потім вивчалися
за допомогою контекстуального синтаксису, класифікувалися за групами, стилістичним
забарвленням.
Синтаксичні
та стилістичні фігури у романі Г.Манна
Таблиця
№ 1
Групи
стилістичних фігур |
Всього |
% |
Стилістичні
фігури |
Всього |
„Die
kleine Stadt“ |
||
Verletzung
der Wortfolge |
304 |
14,3 |
Ausklammerung |
81 |
81 |
||
Emphase |
180 |
180 |
|||||
Absonderung |
43 |
43 |
|||||
Reduzierung
des Satzmodels |
211 |
10 |
Aposiopese |
211 |
211 |
||
Ellipse |
|
|
|||||
Isolierung |
|
|
|||||
Expansion
des Satzmodells |
1580 |
74,5 |
Lexikalische
Wiederholung |
|
|
||
|
-Kontaktwiederholung -Anapher -Anadyplose -Epipher -Rahmenwiederholung |
100 230 63 191 135 |
100 230 63 191 135 |
||||
|
|
|
Grammatische Wiederholungen |
304 38 90 150 54 150 35 40 |
304 38 90 150 54 150 35 40 |
||
Lexisch-grammatische
Wiederholungen |
|||||||
|
-Aufzählung -Klimax -Antiklimax -Prolepse -Nachtrag -Paranthese -Schaltsatz -Fügung |
||||||
Gegensatzfiguren |
25 |
1,1 |
|
-Antithese |
25 |
25 |
|
Підсумовуючи результати роботи , ми дійшли висновку , що Г. Манн вживає
у романі усі групи стилістичних фігур синтаксису.
Найбільш вживаними у романі є фігури експансії моделі речення (55%) –
розширення структури за рахунок лінійного збільшення кількості одиниць, які
входять до неї. До прийомів розширення структури відносяться різні види
повторів, перелічення, пролепса, парантез, включення. Серед них в романі на
першому місці перелічення ( die Aufzählung ), на
другому місці за частотою вживання анафора ( die Anapher ).
Перелічення служать для зображення опису героїв, їхніх дій, рис
характеру людини.
Використовується всі види перелічення : синдетон, асиндетон, полісинде-
тон. Дуже часто перелічення вживаються
у синтаксичних конструкціях з великою кількістю двокрапок і крапок з комою, що
дуже часто зумовлено їх роз’яснювально –пояснювальною функцією :
1. Inzwischen
schloss die Kleine ihr Fenster, Mama
Paradisi das ihre; die Hühnerlucia un
all ihr Lärm waren bis morgen dahin in die Gasse. [2,с. 7].
2. « Das ist er! » flüsterten
sie laut, alle drei; sahen ihn starr lockend an aus ihren breiten , weichen,
gepuderten Gesichtern, ließen die Fächer ruhen und die durchsichtigen Blusen sich heben und
quellen. [ 2,
с.24].
За допомогою анафори, яка за частотою вживання у романі на другому
місці, автор показує логічний зв'язок частин висловлювання. Вона виступає засобом передачі душевного стану
персонажа, завдає певний темп :
3. „
Alba selbst tut es. “ „ Alba selbst. “ ,wiederholte Alfo. [2, с. 12-13].
4. „Ah!“
– und auch der Bariton Gaddi machte. „Ah!“ Nello Genarri achtete nur auf den
Cavaliere Giordano. [ 2, с. 61].
Таким чином, надзвичайно широке використання автором фігур, які
відносяться до експансії моделі речення, підкреслює сатиричний характер роману,
де переважають більш складні синтаксичні конструкції.
1. Бойко Ю. Частота вживання підрядних речень як параметр авторського та
функціонального стилів // Науковий вісник Чернівецького університету: збірник
наукових праць. Вип. 165-166: Германська філологія. - Чернівці: Рута,2003. – с.
245-259.
2. Mann H. Die kleine Stadt. // Alle Rechte Aufbau – Verlag Berlin und
Weimar,1975