Чернецький І.Є.
Буковинська
державна фінансова академія ,Україна
Проблеми правового захисту
авторських та суміжних прав в Україні.
На різних етапах розвитку інституту
авторського права мотиви його існування були різними. Спочатку головною метою
був захист державних інтересів у сфері контролю за друкованим словом. Пізніше
метою став захист інвестицій видавців у процесі тиражування. А зараз пріоритети
змістилися у бік стимуляції розвитку культури і саме це пропонується як
обґрунтування необхідності існування ефективного інституту авторського права і
суміжних прав (далі – АП і СП). Стверджується така думка - якщо не буде АП і СП, тоді як же творець заробить собі на життя? При цьому в минулому столітті
АП в основному стосувалося художніх та літературних творів, а тепер його
поширюють практично на будь-який результат кваліфікованої праці, виражений в
об'єктивній формі. А про СП не йшлося зовсім, бо праця виконавців тобто
акторів, співаків, вважалася ремеслом. Фахівці, юристи усвідомлюють, що
існуюча на сьогодні нормативно-правова база в Україні у цілому відповідає
міжнародним нормам та теоретично здатна забезпечити правову охорону об’єктів АП
І СП, і вважають, щонайважливішим завданням держави сьогодні є не стільки
розробка нового законодавства, скільки доопрацювання існуючого відповідно до
вимог сучасних європейських норм. Хоча логічним було б удосконалювати
законодавство з урахуванням тих відносин, які склалися останнім часом у сфері АП і СП в Україні
На
практиці автор не має можливостей для індивідуального управління створеними
ним об'єктами АП і СП, оскільки він не може вступати в контакт із кожною радіо-
або телевізійною студією для того, щоб вести переговори про ліцензії або
винагороду за використання його творів. І навпаки, нереально для кожної організації
ефірного мовлення запитувати конкретний дозвіл від кожного автора на
використання кожного його твору, охоронюваного авторським правом. Щорічно на
телебаченні виконується в середньому 60000 музичних творів і, таким чином,
дозвіл повинен бути отриманий від тисяч правовласників.
Практична нездійсненність
індивідуального управління такою діяльністю як для авторів, так і для
користувачів, призводить до необхідності створення ОКУ, чия роль полягає в
тому, щоб стати сполучною ланкою між користувачами та авторами в цих ключових
галузях. При цьому є різні ОКУ: ті, які збирають винагороду тільки за тих правовласників,
з якими у них укладені відповідні договори, та які збирають винагороду
"за всіх", у нашому законодавстві вони мають статус —- уповноважених.
Ще однією довготривалою невирішеною проблемою в
Україні в цій сфері є несплата національними телекомпаніями та кабельними
операторами в Україні (в тому числі державними) винагороди за використання
об'єктів АП і СП. Система збору винагороди за
використання фонограм, відеограм, опублікованих з комерційною метою, і
виконань, зафіксованих у цих фонограмах, відеограмах, та розподілу і виплати
цієї винагороди виконавцям, виробникам фонограм, відеограм була запроваджена
в Україні в 2004 році, що стало новим напрямом діяльності ОКУ.
В
Україні користувачі, зокрема телерадіокомпанії та кабельні оператори,
відмовляються визнавати та поважати механізм колективного управління правами
та виконувати зобов'язання, передбачені Для них чинним законодавством. Користувачі
мотивують несплату винагороди за використання об'єктів АП і СП наявністю на
українському ринку не однієї ОКУ, яка збирала б таку винагороду, а декількох,
при цьому за збором винагороди для одних і тих же первинних суб'єктів АП і СП
приходять різні ОКУ.
На
наш погляд, для вирішення цієї проблеми необхідно унормувати в законодавстві
України європейську модель інституту "організацій колективного
управління", так званий механізм "єдиного вікна", визначивши,
зокрема, у сфері авторського права і суміжних прав "єдиного збирача винагороди",
що дасть змогу зробити ефективнішою роботу з користувачами і відповідно
забезпечити дотримання ними прав суб'єктів АП і СП. При цьому необхідно
створити не лише систему збору авторської винагороди, а головне — створити
систему її розподілу, яка наочно демонструвала б всьому суспільству, у разі
необхідності, кому і скільки грошей було виплачено.
Ще на один важливий аспект, пов'язаний з низьким рівнем;
обізнаності суспільства у сфері авторського права і суміжних прав, хотілось би
звернути увагу. Для того, щоб сформувати суспільну свідомість у дусі поваги
та належного ставлення до результатів творчої,
інтелектуальної діяльності, необхідно розробити та втілити в життя спеціальну
програму підвищення рівня обізнаності суспільства у сфері інтелектуальної
власності, зокрема підвищення рівня поінформованості населення в галузі
дотримання авторських прав, підготовки та перепідготовки фахівців у цій сфері.
Така програма повинна бути спрямована на найширші верстви населення,
починаючи із середніх шкіл. Тільки у Цьому випадку стане можливим виховання
поваги до чужої творчої праці у молодого покоління і його заохочення до
подальшого розвитку інтелектуального і духовного потенціалу українського
народу.
Список використаних джерел:
1.
І. Абдуліна. Чому потерпають авторські права в
Україні? // Юридичний вісник України. – 2008р. - №50. – с.10
2.
В’язенко О. недосконалість норм авторського права –
одна з причин порушення діяльності ОКУ // Інтелектуальна власність. - 2006р. -
№12. – с.47-50.
3.
Ефективність застосування законодавства в сфері
авторського права і суміжних прав// Інтелектуальна власність. - 2008р. - №8. –
с.12-21.