Строительство и архитектура/
1. Архитектурные
решения объектов строительства и реконструкции
к.т.н., доцент Постернак С.О., студент Лукаш
Д.Ю.,
студент Тодоров М.М., студент Кузнєцов С.Ю.
Одеська державна академія будівництва та
архітектури, Україна
ІНТЕНСИВНИЙ РОЗВИТОК ІНЖЕНЕРНОЇ АРХІТЕКТУРИ: ДО
ВЗАЄМОЗВ'ЯЗКУ МІЖ АРХІТЕКТУРОЮ ТА КОНСТРУКЦІЯМИ
Я б охарактеризував відмінність між
інженером і архітектором у такий спосіб:
якщо роль архітектора в основному творча (креативна),
то інженера головним чином – винахідлива.
інженер Пітер Райс (Peter Rice) 70-ті роки XX ст.
Наприкінці
XIX століття російська архітектура була істинна. По суті російська інженерна
архітектура в особі Шухова В.Г., Лолейта А.Ф., С. Кербедзі, Д. Журавського, П.
Белолобова, Ф. Ясенського, А. Кузнєцова перебувала в авангарді нових
технологій, у будівництві. Винахідники випробовували й. впроваджували в масове
будівництво нові матеріали, конструктивні рішення, отримані на основі
найсучасніших наукових знань. Вплив на формоутворення сучасного хай-теку
зробила архітектура радянського авангарду. У світовій архітектурі
спостерігається повернення до російської архітектури 20-х років. Друга половина
XX століття була періодом найбільш інтенсивного розвитку техніки. Прорив, що
був зроблений в 40-ві роки в силу військової необхідності, по інерції давав
свої результати. Новий етап технічного прогресу, зв’язаний з високою
наукоємністю техніки й синтезом різних областей природно-наукових знань, сприяв
широкому входженню техніки в повсякденне життя людини й, як наслідок, її
"естетичному прийняттю", а також до помітних змін у соціальній і
культурній атмосфері. Відбиття цього вже проявилося в архітектурі 60-х років у
будівлях Ееро Саарієна, Людвіга Міс Ван дер Рое, Брюса Гофа, П’ера Луіджі
Нерві, Кензо Танга й багатьох інших майстрів архітектури [1].
Комп’ютерна
"революція'' 70-х поставила нові завдання й відкрила нові можливості перед
архітектором. Головний "революціонер" Білл Гейтс пророчив, що
недалеке майбутнє – це світ швидкості, що постійно збільшується. Загальний стан
оптимізму щодо перших успіхів в області електроніки, інформатики, і, головним
чином, космонавтики, атмосфера романтичних очікувань і футуристичних пошуків
архітекторів – все це сприяло появі екстраординарного проекту Центру Помпеду
(Р. Роджерс і Р. Піано) в Парижі [1].
У
1970…1980 роках в архітектурі найяскравішим виразником модерної традиції з усіх
явищ цього періоду стає стиль хай-тек (він розташовується на вістрі інженерна
архітектура – Чиказька школа+Баухаус+конструктивізм – раціоналізм+бруталізм).
Споруда-ікона хай-теку: Центр національного мистецтва та культури їм. Ж.
Помпіду в Парижі, архітектор Річард Роджерс, Ренцо Піано (1971…1977) [2].
Що
таке хай-тек? Вважається, що відмітною рисою даної архітектури є ідеалізація й
романтизація передової технології. Однак на порозі нового тисячоріччя
архітектура хай-тека вирішує досить прагматичні завдання, пов’язані з проблемами
об’єднання енергії та ресурсів, екологічної ситуації та сучасних функціональних
вимог до архітектури. Ми є свідками – і в той же час діючими особами – глобальної
технологічної революції. Вона охоплює все середовище життя та з величезною
швидкістю міняє наше життя на цій планеті. Хай-тек – це "полігон" для
експерименту, випробування та впровадження в масове будівництво новаторських
рішень [1].
Напрям
архітектури "Індустріальний хай-тек" побудований як на широкому
використанні індустріальних елементів, так і на символічному рішенні індустріальної
теми, на використанні художньо-іконічних метафор, образів фабрик і заводів. Основою
будівлі служить "етажерка" – об'ємний металевий чи залізобетонний
каркас (вертикальні несучі конструкції – колони, пілони і горизонтальні несучі
конструкції – перекриття, а також зв’язки ). Для даної архітектури також характерне
оголення, винос на фасад елементів комунікацій (сходів, ліфтів), скульпторизація
елементів конструкцій [1].
На
сучасному етапі напрям "Геометричний хай-тек" одержав саме широке
поширення в архітектурі "Хай-теку". Він характеризує пошуки нових конструктивних
систем будівель, створення нової, більш складної каркасної системи на основі
найсучасніших матеріалів і елементів конструкцій. Звідси поява нової геометрії
будівлі. Наприклад: Г. Борисовський: в 60-х роках стверджував, що у зв’язку зі
зміцненням матеріалу конструкції, що працюють на розтяг, стають все тонше й
легше, так як тут не має обмежень, властивих конструкціям, що працюють на
стиск. Звідси висновок: потрібно прагнути до конструкцій, що працюють в основному
на розтяг. Сучасні несучі конструкції будівлі у своїй масі прагнуть в одну
точку опори.
▲
- символ старої тектоніки, де конструкції працюють на стиск, тектоніки покладених
один на одного будівельних елементів.
▼-
символ нової тектоніки, де конструкції працюють в основному на розтяг, при
цьому об’єм споруди має складну геометрію.
У
наш час конструкції, що працюють на розтяг одержали досить широке поширення:
гнучкі нитки й висячі покриття, вантові (підвісні) і комбіновані конструкції,
тросові сітки, мембранні перекриття. Увагу інженерів і архітекторів залучають м’які
оболонки – особливий клас просторових конструкцій, виконаних з матеріалів, що
володіють високою міцністю на розтяг. У будівництві м’які оболонки створюються
двома способами: механічним і пневматичним. Перший спосіб приводить до
створення тентових конструкцій, другий – пневматичних (повітряноопорних і повітрянонесомих).
Література:
1.
Бабаев А.И. Хай - тек [Електронний ресурс] // Ярославский архитектурный
альманах
«Корпус». – 2005. – Вып. №2. – Режим доступу до журн.:http://cih.ru/k2/xt1.html.
– Назва з екрану.
2.
Сучасна архітектура. Термінологічний словник. Криворучко О.Ю. Львів: Видавництво
«Львівська політехніка», 2008. – 136с.