Н.В. Житєньова
Харківський національний педагогічний університет імені
Г.С. Сковороди
Напрями формування пізнавальних
інтересів підлітків за допомогою інформаційних технологій
Проблема
формування пізнавальних інтересів школярів у процесі навчання є предметом
ґрунтовних педагогічних досліджень. Психологами встановлено, що стійкі
пізнавальні інтереси починають формуватися саме в середньому підлітковому віці
(12-14 років). Тому проблему формування пізнавального інтересу як певної
спрямованості особистості дитини не можна розглядати без аналізу її
індивідуальних і вікових особливостей.
Зміна навчального середовища та широке впровадження інформаційних
технологій у процес навчання, зумовлюють необхідність перегляду чинників
формування пізнавального інтересу учнів. Розглядаючи фактори формування
пізнавального інтересу підлітків з використанням інформаційних технологій ми
дійшли висновку, що зазначені технології надають можливість суттєво збагатити
зміст навчання; надати діяльності учнів дослідницького характеру. Така
діяльність підіймає школяра на новий рівень пізнання, сприяє його самостійності
і чинить великий вплив на формування його пізнавального інтересу.
Крім того
кращому стимулюванню пізнавального інтересу сприяє також те, що в
комп’ютерно-орієнтованому навчальному процесі в учня з’являється можливість
відтренувати свої вміння, не боячись отримати догану або докір за зроблену
помилку. Працюючи за комп’ютером учень отримує відчутну підтримку яка зазвичай
забезпечується у навчанні. Інформаційні технології забезпечують зв’язкову форму
підказки: це і вбудована довідкова система й індивідуальний інтелектуальний
помічник. зменшується можливий негативний вплив. Змінюються, в позитивний бік,
відносини в навчальному процесі між вчителем і учнем, а також між учнями.
Інформаційні технології знаходять своє застосування в різних предметних галузях
на всіх вікових рівнях, допомагаючи кращому засвоєнню навчальних дисциплін. Інформаційні
технології якісно збагачують зміст навчання за рахунок можливості застосовувати
у навчальному процесі нетрадиційні джерела інформації, насамперед мультимедійні
й інтерактивні електронні підручники, високоякісні
аудіо і відео матеріали, електронні енциклопедії, довідково-інформаційні
системи, матеріали періодичних і науково-популярних видань, які широко
представлені в мережі Інтернет. Послуги автоматизованих пошукових систем
скорочують шлях до потрібної інформації, відкривають користувачеві у будь-який
час і з будь-якого місця перебування доступ до всіх накопичених людством і
перенесених на електронні носії інформаційних багатств. Це дозволяє підвищити
вплив на формування пізнавального інтересу учнів таких чинників, як новизна
навчального матеріалу, його зв’язок з історією науки і сучасністю, роль у
практичній діяльності людини. Останнє є дуже важливим для підлітка, оскільки
якщо він не бачить життєвого значення знань, то в нього може сформуватися
негативне ставлення до навчальних предметів.
Комп’ютерні моделі створюють зорові образи, які сприяють розумінню учнями
явищ предметів і процесів природи, запам’ятовуванню важливих закономірностей і
взаємозв’язків набагато краще, ніж відповідні теоретичні відомості і
математичні вирази. Інтерактивні комп’ютерні моделі допомагають надати
проблемно-діяльнісного характеру навчально-пізнавальній діяльності учнів і є
незамінними в умовах, коли реальний експеримент є неможливим або існують певні
обмеження на його проведення: експеримент потребує занадто багато часу або,
навпаки, досліджуваний процес є швидкоплинним; для проведення експерименту
потрібні коштовні чи дефіцитні речовини; неможливо чи важко виключити при
проведенні дослідження в реальних умовах фактори ризику для здоров’я учнів;
експеримент передбачає використання живих організмів, що у зв’язку з прийняттям
України закону про захист тварин, передбачає заміну таких експериментів на
альтернативні методи дослідження, і в першу чергу на комп’ютерне експериментування.
У деяких випадках комп’ютерне моделювання є єдиним способом візуалізації явищ і
процесів реального світу. Віртуальний експеримент не тільки дозволяє уникнути
небезпек і труднощів проведення, на відміну від реального, він надає можливість
спростити об’єкт дослідження, усунути несуттєві зв’язки і оголити суттєві. Таке
спрощення полегшує та скорочує процес засвоєння матеріалу. Крім того,
віртуальний експеримент може бути повтореним багаторазово з різним набором
параметрів об’єкту. Учень виконуючи дослідження, не може нічого зіпсувати, за
ним завжди залишається можливість повернутися назад і розпочати все з
відправної точки. Ще однією корисною для навчання відмінністю віртуального
комп’ютерного експерименту є те, що дані спостережень нагромаджуються і
опрацьовуються автоматизовано. Під час дослідницької діяльності з використанням
комп'ютерних навчальних середовищ учні підліткового віку навчаються здійснювати
спостереження, проводити вимірювання, нагромаджувати, опрацьовувати й
аналізувати дані, оформляти й презентувати здобуті результати. У процесі такої
діяльності за комп'ютером учень активно оперує набутими знаннями, вміннями й
навичками, здійснює пошукову діяльність і здобуває нові знання в результаті
самостійного аналізу фактів, узагальнень та висновків.
Всі це підіймає школяра на новий рівень пізнання, сприяє його самостійності
і чинить великий вплив на формування його пізнавального інтересу.
Література:
1.
Бабанский Ю.К. Как оптимизировать процесс обучения. - М.:
1978.-№2.-96 с.
2.
Белкин А.С. Ситуация
успеха. Как ее создать: Кн. Для учителя. – М., 1991. – 176 с.
3.
Бібік Н.М. Формування пізнавальних інтересів
молодших школярів. К.: 1997.
4.
Божович Л.И. Познавательные интересы и условия их формирования в
детском возрасте: Труды института психологии. – М., 1955 – 179 с.
5.
Кухарев Н.В. Формирование познавательных интересов
(методические рекомендации). – Гомель. 1983 г.