Філософія 3/історія філософії
К.ф.н. Майданюк І.З.
Київський національний університет імені Тараса Шевченка
Історія філософії про ціннісні основи
суспільних перетворень
Розбудова громадянського
суспільства та правової держави в Україні і досягнення нею стандартів
розвинутих країн світу нагально потребують створення такого підґрунтя, котре дасть можливість перетворити теоретичні
конструкції оновлення суспільства у життєву практику, адже вже давно не секрет,
що ентузіазм перших років перетворень, коли звідусіль лунали гасла про відмову
від ідеологічних догм, вщух, а ілюзії про швидку перебудову розвіялись.
Як реальний крок в
цьому напрямі можна розглядати сьогоднішнє критичне переосмислення традиційного
уявлення про право як сукупність встановлених і санкціонованих державою норм,
хоча історія філософії знає чимало дискусій про співвідношення закону і права.
Такі дискусії ведуться ще з античних часів, а методологія філософського осмислення
права розроблена Г.Гегелем, котрий стверджував, що підґрунтям права є
духовність, його висхідною точкою – вільна воля, і право взагалі – це
безпосереднє буття, котре дає свободу [1, с. 99]. Варто погодитись і з висновками сучасного філософа права Д.
Керімова про те, що право у широкому розумінні – це саме життя, а не
відображення його в законі [2, с. 348], тобто мову варто
вести про повернення обличчям до природних прав людини, котрі повинні б стати
основою прав цивільних.
Думка, що природне
право як сукупність вимог, котрі без якоїсь прямої людської участі породжені натуральним
життям суспільства, "природою" людського буття, об'єктивними умовами
життєдіяльності, природним ходом речей [3, с. 418] існує поряд із правом,
створеним людьми і вираженим у законах ("позитивне право"), належить до однієї з найдавніших у
філософії, проте сучасні дослідники відзначають, що протягом усієї історії
поняття природного права було позбавлено належної змістовної і понятійної визначеності
і значимості, тому "до сьогодні не існує єдиної думки стосовно визначення
поняття природного права" [4, с. 92]. У переважній більшості воно трактується як таке,
яке протиставлялося позитивному чинному законодавству, по-перше, як досконала
ідеальна норма – недосконалій існуючій, і, по-друге, як норма, що випливає
із самої природи, а тому незмінна, – мінливій і залежній від людського
волевиявлення. становлення. Крім того, його визначають як напереддане (Богом,
розумом, природою речей, природою людини і т.д.), допозитивне право, яке є
споконвічним, безумовно правильним і моральним, а штучне, позитивне – як
відхилення від природного (у силу властивих людям помилок, сваволі і т.д.),
котре підлягає витисненню чи
виправленню і приведенню у відповідність із природним [5, с. 41].
Звичайно, різні природноправові
вчення (і покладені в їхню основу різні поняття природного права) мають багато
спільного, тому
справедливою є думка П. І. Новгородцева, що
"ідея природного права зберігає свій основний логічний склад,
незважаючи на все розходження підстав, при яких вона застосовується в історії…
Важливо визначити ту спільну основу, що піднімає її над свідомістю даного часу
і, відповідаючи певній загальній потребі життя, робить її надбанням цілого ряду
епох" [6,
c. 679-680]. І
справді, у рамках природноправових
вчень історично була вироблена єдина загальнолюдська система цінностей, яка
обґрунтовує будь-які природноправові
доктрини. До основних таких цінностей більшість сучасних дослідників відносять
справедливість, рівність, свободу [ 5, с. 42-43].
Основною ціннісною складовою
природного права споконвічно є справедливість.
Уявлення про неї знаходимо ще у давньогрецьких філософів. Так, згідно з
"Іліадою" Гомера, Зевс як верховний заступник загальної
справедливості гнівається на тих людей, які, відступаючи від справедливості,
"...насильно суд здійснюють неправий, правду женуть і божої кари аж ніяк
не страшаться" [7, с.261].
Проте категоріальне значення справедливості як
обґрунтування усталеного користування здобутками суспільства – це визначення Юстиніана, котре дійсне і сьогодні [8,с.
9]: „справедливість – це постійна і вічна воля віддавати кожному належне…”
Із поняттям справедливості тісно пов'язана інша
ціннісна основа природного права – рівність.
Поширені у суспільстві уявлення про рівність, відзначає С. Алексєєв, тому,
напевно, мають незаперечний авторитет непорушної аксіоми, що освячені ореолом
достоїнств права та моралі і насамперед – високих моральних принципів,
"моральної суті" принципу справедливості [9, c.
790].
Про рівність читаємо ще в Аристотеля,
у котрого вона нерозривно пов’язана зі свободою. Принцип рівності є одним з основних у
філософії Нового часу, скажімо, Дж. Локк вважав,
що усі люди рівні, оскільки вони
створені одним всемогутнім і нескінченно мудрим творцем за його
наказом і по його справі [10, c. 265], рівність
як справедлива ціль є принципом сучасного лібералізму, котрий тісно переплітає рівність і справедливість зі свободою. Отож, невід'ємною засадою природного права стає свобода. Як відзначає Ш.
Монтеск’є, "немає слова, яке мало б стільки різноманітних значень і
справляло б настільки різний вплив на розуми", як це [11, c.
288]. Набагато пізніше, на початку ХХ ст., В. Ерн стверджував:
"Проблема свободи – це, безперечно, одна із найбільш важких і
складних проблем. Коли її беруться вирішувати практично – ллються потоки
крові. Коли в неї заглиблюються теоретично – заходять у такі нетрі.., що
стає важким зв'язати вихідні пункти міркування з результатами" [12, c.
157]. Можливо, таке
пов’язування прагне полегшити сучасна наука, розрізняючи свободу внутрішню (чи так звану свободу волі)
і свободу зовнішню ( можливість діяти поза собою, здійснювати які-небудь
цілі у зовнішньому світі). У свою чергу, зовнішню свободу поділено на свободу особистості ( індивідуальна, цивільна) і політичну (демократична)
свобода. Під
індивідуальною розуміють
сукупність прав людської особистості незалежно від її належності до
тієї чи іншої політичної організації , терміном же
"політична свобода" позначаються два досить різнорідних поняття:
незалежність народу, племені чи держави від чужої влади
і форма
державного життя, при якій громадяни активно беруть участь у цьому житті, тобто
в законодавстві, керуванні і судочинстві. Існує ще й розподіл
свободи на негативну і позитивну. Свобода в „негативному"
значенні означає, що людина вільна настільки, наскільки ніхто – ні інша
людина, ні група людей – не перешкоджає її діям, в
"позитивному" – звичайне бажання
індивіда бути господарем власного життя, тобто свободу вести бажаний для себе, а не для оточення, спосіб життя.
Як бачимо, основні
цінності природного права можуть стати основою сучасних суспільних перетворень,
адже вони здатні задовольнити інтереси будь-якого члена суспільства і, крім
того, обмежити будь-яке свавілля.
Завжди можна насильно впровадити не властиві до якоїсь пори даному
суспільству форми суспільного життя, проте історія показує, що вони насильно і
будуть скинуті, а життя вимагатиме такої регуляції і розвитку суспільних
відносин, при котрому враховуватимуться інтереси і цінності всіх суспільних
груп. Якщо ж врахувати ще й думку Т. Пейна щодо співвідношення природних і
цивільних прав ( кожне цивільне право виростає з права природного або, іншими
словами, отримано в обмін на якесь природне право; цивільна влада уявляється
поєднанням того класу природних прав, які особистість не в силах реалізувати
самостійно і які тим самим марні для неї, але, будучи зібрані воєдино, стають
корисні усім; владу, отриману від поєднання природних прав, які не можуть бути
реалізовані окремою особистістю, не можна використовувати для зазіхання на
природні права, що залишилися в особистості, чия здатність їх здійснювати
настільки ж досконала, як і саме право) [13, c.205], то з впевненістю можна констатувати, що створити суспільний
устрій, привабливий для суверенної,
вільної, і в той же час відповідальної особистості – справа реальна .
Література:
1. Гегель Г.Ф.Г. Философия права / Гегель Георг Фридрих
Вильгельм.- М. : Мысль,
1990.- 524 с.
2. Керимов Д.А. Методология права / Д. А. Керимов.- М.:
Аванта, 2001.- 472 с.
3. Алексеев
С. С. Восхождение к праву. Поиски и решения / С. С. Алексеев. – М. :
НОРМА, 2001. – 752 с.
4. Циппеліус
Р. Філософія права / Р.Циппеліус; пер. з нiм.; під. ред. Є. М.
Причепія..- К.: Тандем, 2000. – 300 с.
5. Нерсесянц
В. С. Общая теория права и государства / В.С.Нерсесянц ; [Институт государства
и права РАН. Академический правовой ин-т.]. - М. : НОРМА-ИНФРА, 1999. –
552 с.
6. Новгородцев
П. И. Об историческом и философском изучении идей / Новгородцев П. И. //
Вопросы философии и психологии. – 1900. – Кн. IV
(54). – С.658-685.
7. Гомер.
Илиада / Гомер; пер. с древнегреч. Н. Гнедича. – М.: Правда, 1985. –
432 с.
8. Перетерский И. С. О римском праве/ И.С. Перетерский. - М. :
Госюриздат, 1954. – 38 с.
9. Алексеев
С. С. Право. Азбука. Теория. Философия. Опыт комплексного исследования /
Алексеев С. С. – М. : НОРМА, 1999. – 817 с.
10. Локк
Д. Два трактата о правлении / Локк Дж. // Сочинения. В 3 т. Т. 3 [ред. А. Л.
Субботин ]. – М. : Мысль, 1988. – С.135-406. – (Философское
наследие).
11. Монтескье
Ш. О духе законов / Монтескье Шарль Луи // Избранные произведения / под. ред.
М. П. Баскина. – М. : Политиздат, 1955. - С.159-727.
12. Эрн
В.Ф. Социализм и проблема свободы / В.Ф.Эрн // Сочинения. – М. : Правда,
1991. – 575 с. - С.157-197.
13. Пейн
Томас. Права человека / Пейн Т. // Избранные сочинения. – М. : Академия наук
СССР, 1959. – 432 с. - С.176-245.