Секція «История»
Підсекція «Отечественная история»
Баранова Н. В.
Луганський національний педагогічний університет
імені Тараса Шевченка
Роль Київських митрополитів ХІХ ст. в занепаді Києво-Могилянської й
Київської духовної академій
Історія церкви в Україні являє собою досить значний
пласт історичних фактів і подій. І ми маємо на сьогоднішній час велику
кількість публікацій і досліджень у цьому напрямку. Історики вивчають
найрізноманітніші аспекти – політичні, економічні, соціальні,
національно-культурні, в яких висвітлюється роль церкви у розвитку суспільства.
Чимало місця в цих роботах відводиться й діяльності окремих особистостей та їх
ставленню до тих чи інших церковних і освітніх інституцій. Однак період XIX
століття, якщо розглядати його з позиції вивчення діяльності митрополитів
Київських, особливо в контексті їх ставлення до таких важливих осередків
духовності й культури, як Києво-Могилянська, а потім і Київська духовна
академія, залишається найменш дослідженим.
Детальний аналіз історії цих духовно-освітніх
інституцій з позиції ставлення до неї Київських митрополитів XIX
століття дасть можливість нарешті по-новому поглянути й об’єктивно оцінити
справжню діяльність Київських церковних ієрархів у царині духовної освіти. А
звернення до попереднього досвіду діяльності Київських митрополитів XIX
століття з урахуванням їх помилок у ставленні до важливих духовних та освітніх
осередків, стане реальною пересторогою від можливих помилок для нинішніх як
духовних так і політичних лідерів країни, які повинні усвідомити важливість
внеску Києво-Могилянської академії у скарбницю духовності України.
Спроби Київських митрополитів з остаточного
придушення українського духу шляхом сприяння занепаду найвеличніших
духовно-освітніх інституцій, таких як Києво-Могилянська, а потім і Київська
духовна академія, розпочалися у кінці XVIII століття, коли
Катерина ІІ вирішила провести в Україні форсовану русифікацію у сфері вищої
освіти і в якості помічника для впровадження в життя своїх планів залучила
передостаннього митрополита XVIII століття
Самуїла Миславського. При ньому у 1783 – 1784 рр. навчальний процес переводився
на російську мову. Він здійснює також уніфікацію навчальних предметів, що
читалися в академії відповідно до Московського та Петербурзького університетів.
Справу Самуїла Миславського з упровадження в життя
царських реформ в царині вищої освіти продовжив останній митрополит XVIII
століття Ієрофей Малицький. Завдяки його старанням, духовна реформа Павла І
1798 року сприяла перетворенню академії у звичайний вищий духовний навчальний
заклад Російської імперії, у такий спосіб повністю зліквідувавши традиційну для
Києво-Могилянської академії західноєвропейську структуру освіти, котра була
притаманна їй упродовж XVII – XVIII ст. У
цей період навчальний заклад позбавляється колишньої матеріальної бази,
асигнування на його потреби виділяються мізерні. Друкування українською мовою
заборонено, українізми з текстів професорів нещадно викреслювалися. Через це
найкращі вихованці переходять чи то в Медико-хірургічну академію (Д.
Велланський), чи то в монастир (А. Смирницький) [].
Київські митрополити XIX
століття замість того, щоб захистити національну самобутність
Києво-Могилянської Академії, патронами якої вони були, продовжували
систематично впроваджувати в життя реформи в системі духовної освіти.
Ініціатором їх були особисто російські царі, починаючи з Олександра І, а
авторами нової ідеології академічного навчання стали представники російської церковної й світської еліти. Зазначимо, що до
розробки реформ у сфері духовної освіти не було залучено жодного з українських
церковних діячів. Вочевидь тому реформи проводилися без урахування національних
особливостей розвитку вищої духовної освіти в Україні. Недоліки, властиві
духовним академіям Росії штучно приписувались на рахунок Києво-Могилянської
Академії. Саме тому ті нововведення, які були добродійні для Петербурзької й
Московської духовних академій, стали для Києво-Могилянської неначе ліками для
здорової людини, які не принесли нічого, крім шкоди.
Київський же митрополит Серапіон Александровський
замість того, щоб передбачити негативні наслідки реформи вищої духовної освіти
в Україні, сам виступив її палким ініціатором й провідником. Апогеєм же цього
сліпого віднопідданства стає впровадження їм в життя наказу синоду від 14 серпня
1817 року, за яким Києво-Могилянську Академію було закрито. У вересні 1817 р.
її перетворили у Київську духовну семінарію. Рішення Комісії духовних училищ
стосовно реформи Києво-Могилянської академії стало її повним розгромом і визначна роль у цьому належить Київському
митрополиту Серапіону Александровському. У 1819 році на зміну
Києво-Могилянській була відкрита Київська Духовна Академія при палкому сприянні
того ж митрополита Серапіона, який уважав це позитивним для подальшого розвитку
духовної освіти. Хоч для Києва і України ліквідації її найдавнішої вищої школи
була фактом болючим і різко негативним.
Наступники Александровського на Київській
митрополичій кафедрі продовжували його політику з упровадження в життя нових
царських реформ щодо розвитку духовних академій, які остаточно викорінили з
Київської Духовної Академії могилянські традиції і зробили з неї суто духовний
навчальний заклад, аналогічний академіям у Москві і Петербурзі. Велика увага в
ньому приділялася вивченню російської церковної історії, а переважну більшість
серед вихованців становили росіяни.
Таким чином, зробивши спробу переосмислення
діяльності Київським митрополитів ХІХ ст. в царині духовного розвитку
українського народу в контексті їх ставлення до Києво-Могилянської, а згодом до
Київської духовної академії, зазначимо, що саме їх діяльність сприяла
перетворенню найдавнішої вищої школи України у типово російський навчальний
заклад. Занепад же цього споконвічного осередку духовності і культури України в
свою чергу негативно позначився на духовному розвитку українського народу у ХІХ
ст.