Івушкіна О.В.
Луганський національний
педагогічний університет імені Тараса Шевченка
Особливості впливу соціальних кризових явищ
на процес формування світовідношення студентства
У системі духовних характеристик особистості
одне з центральних місць займає світовідношення як індивідуалізований прояв властивостей, що
характеризують її ставлення до життя як цінності, до світу природи і світу людей. Світовідношення
містить у собі не тільки усвідомлену оцінку буття, але й інтуїтивні форми його пізнання.
У ситуації відчуження особистості від
духовних цінностей, яка характерна для епохи XX ст. і пов'язана із ентропійним зростанням інформаційного потоку, поширенням індустрії
формування кліше масової свідомості, що продукує готові образи, оцінки,
смаки, виникає духовно-світоглядна небезпека для підростаючих поколінь. Ця
небезпека ставить під загрозу гармонію взаємодії Людини і Світу, приводить до
нігілізму, конформізму, пасивності,
агресивності, девальвації цінностей, зневаги до морально-естетичних ідеалів, до спотвореного сприймання образу людини у конкретний історичний період.
В умовах ступеневої освіти навчальні заклади
І-ІІ рівнів акредитації, так як й університети, є майстернями культуротворчості і людинотворчості, бо вони відтворюють культурні форми буття й наповнюють
їх культурними смислами. Людина культури є результатом професійного навчання й особистісної праці над собою [2].
Особливої уваги
заслуговує студентство навчальних закладів культурологічної спрямованості. Воно значною мірою сприяє
формуванню в сучасному суспільстві
людини культури, залученню населення до вищих художніх і естетичних цінностей.
Аналіз соціологічної та
психолого-педагогічної літератури (Л. Аза, Н. Бегека,
Л. Балабанова, А. Донцов,
Н. Крилова та ін.) дозволив визначити основні протиріччя узагальненої
особистісної характеристики студентства, які базуються на соціальних реаліях:
- криза ціннісних орієнтацій молоді в умовах
економічної та політичної
нестабільності суспільства, коли значно посилюється дискомфортність більшості людей, які живуть
теперішнім днем, вагаються між
"полюсами" минулого та майбутнього. Від морального стану цієї
більшості людей і залежить тривалість та глибина
перехідної кризи [4, с. 132-133];
-
руйнування власного світовідношення молоді
внаслідок наростаючого інформаційного
впливу електронних засобів масової інформації [1; 3]. Негативність ситуації для деякої частини юнацтва
загострюється ще й тим, що увесь
кризовий процес протікає на тлі наростаючого інформаційного впливу, що
забезпечують електронні засоби масової
інформації. Несформована психіка найчастіше позбавлена скільки-небудь стійких навичок оцінки й
фільтрації інформаційних
потоків, не вміє і найчастіше не знає як їм протистояти, а тому опиняється в
середовищі, що руйнує власне світовідношення;
- відсутність захисних
механізмів від реалій сучасного буття; дегуманізація світовідношення молоді. Нинішня
система освіти і виховання, ще сама не адаптована до різкої
зміни об'єктивних соціальних умов, а тому не здатна належною мірою забезпечити юнацтву захисні механізми і соціальну адаптацію
до реалій наявного буття. Відсутність
ціннісних орієнтацій спричиняє кризу світовідношення:
світ виступає не сферою особистісної волі, а далеким і загрозливим Космосом,
від якого варто захищатися і будь-якими
шляхами "вписуватися" у нього. У подібному випадку світовідношення
стає комплексом біологічного самозахисту, що протікає під девізами
"виживає найсильніший", "за будь-яку ціну", "ціль
виправдовує засоби" тощо.
Слід наголосити на небезпечності кризи ціннісних орієнтацій (криза
змісту, цілей і екзистенціальна криза, що у реальному бутті
протікають взаємозалежно). Криза
змісту відображає процес знецінювання суспільних ідеалів на
внутрішньо-особистісному рівні. Його сутність полягає в тому, що юнацтво
сприймає навколишній світ як щось далеке і не може усвідомити своє буття як
буття у світі. Молода людина ще не співвідносить свої дії і вчинки з іншими
людьми. Звідси вона здобуває особливий тип інтравертної свідомості, що найчастіше виражається в нігілізмі та цинізмі. Додамо до
цього, що особистісне буття, позбавлене
відкритості смислоутворення, свідомо виключає
усвідомлену позитивну мету і зводиться до виживання в прямому чи
переносному значенні.
Найбільші
соціальні наслідки в негативному плані має криза мети. Здатність людини до
конструктивного цілепокладання є фундаментальною
родовою цінністю [5]. Конструктивне цілепокладання є одночасно смислоутворюючим
процесом, який у свою чергу можливий тільки в тому випадку,
якщо індивід співвідносить себе з іншими. При інтравертній
самосвідомості ланцюжок розривається і цілепокладання
стає голим механізмом самореалізації за
будь-яку ціну, набуває
характеру прагматичних та
егоїстичних дій.
Психолого-вікові
особливості студентства зумовлюють уразливість
екзистенціальної сфери у порівнянні із старшим поколінням. Молодь більш болісно реагує на несправедливість,
брутальність, безтактність - усе те, що руйнує її
особистісну гідність. З іншого боку, саме
внаслідок вікової гнучкості дуже швидко виробляє захисні механізми, на негативні впливи відповідає
замкнутістю, байдужістю, нігілізмом та цинізмом оцінок. Звідси
екзистенціальний світ молодої людини самозамикається і, з іншого боку, піддається випадковим
впливам. Сучасне молоде покоління
знаходиться під впливом масово-нейтральної інформації. Про небезпеку і
результати подібної інформації попереджав
ще Г. Маркузе у своїй концепції "одномірної
людини".
Аудіо- і відеосередовище, що оточує молодь, являє собою
різновид стандартних емоційних кліше, що
приводять до утвердження емоційного сурогату, їхнє сприйняття не вимагає
ніяких зусиль, не має потреби в ціннісному
судженні і розриває систему природно-екзистенціального устрою. Найбільш
рельєфно подібне "тиражування" емоцій виявляється саме в сфері світовідношення.
Інформаційне перевантаження сучасної системи
освіти є однією з причин фундаментальної
кризи освіти і, зокрема, кризи освіти гуманітарної (Б. Гершунський,
Р. Позинкевич, В. Кинелев).
Це виявляється в апеляції освітніх
впливів до раціональних структур особистості, без урахування її унікальної емоційної будови.
Освіта в кращому випадку націлена на
формування світогляду, не вміє проникати в структури світовідношення.
Тобто особистість учнів, студентів свідомо не розцінюється як неповторна і
своєрідна, її "утискують" в
уніфіковану систему педагогічних впливів, розпоряджень, норм, одночасно позбавляючи її права бути собою.
Таким чином, аналіз соціокультурних реалій
дозволяє визначити, що екзистенціональна криза безпосередньо торкається освітньої
системи, а власне світовідношення особистості
учня (студента) залишається поза виховним
впливом освітніх інститутів. Важливим напрямком подолання негативних
аспектів формування духовної культури
студентської молоді, сфери світовідношення
особистості студентів є опора на систему естетичних цінностей як споконвічне даних людській екзистенціальності.
Література:
1.
Абдеев
Р.Ф. Философия информационной цивилизации: Учеб. пособ.
–М.: Владос, 1994. – 334 с.
2.
Леонтьева В.Н. Личностное бытие как культуротворческая свобода //Наука і соціальні проблеми суспільства. Вісник Харківського
державного університету. – 1998. – № 414. – С.228–230.
3.
Мирошниченко В.І. Проблеми естетичного виховання в умовах сучасного
інформаційного потоку // Пост Методика. – 1998. – № 1. – С.31–36.
4.
Яковец Ю.В.
История цивилизаций: Учеб. пособ. – М.: Владос, 1997. – 349 с.
5.
Яценко
А.И. Целеполагание и идеалы. – К.: Наукова думка, 1977. – 275 с.