Даниліна Олена Володимирівна
канд. філол. наук,
доцент
кафедри української і
зарубіжної літератури
Мелітопольського
державного педагогічного університету
імені Богдана Хмельницького
Екзистенційні виміри роману
Сергія Жадана
“Депеш Мод”
Сергій
Жадан презентує нову хвилю в українській літературі, представникам якої
небайдужі проблеми сучасного суспільства. Р.Харчук відносить його до покоління
“дев’яностників”, якому “властивий естетичний плюралізм – від класицизму до
авангарду. Лідером його є С.Жадан” [4, с.24]. Творчість Жадана аналізували
П.Загребельний (який відзначає його “скороспілу мудрість, терпку й зелену, як
молоде вино” [1, с.228]) та
Ю.Андрухович, І.Андрусяк, І.Римарук, І.Бондар-Терещенко та багато інших.
У
другій половині ХХ ст. виникло кілька нових течій в літературознавстві, серед
яких – екзистенціалізм. За “Літературознавчим словником-довідником”:
“екзистенціалізм (лат. existentia –
існування)
– течія, що виникла після Першої світової війни, сформувалася в 30-40-ві,
найбільшого розвитку досягла у 50-60-ті XX ст. Джерела її містилися у працях
німецького мислителя ХІХ ст. Е.-С. К'єркегора” [2, с.219]. Подальший розвиток
течії простежується у працях Е.Гуссерля, Ф. Ніцше, М.Хайдеггера, К.Ясперса, А.
Камю, Ж.-П. Сартра, М. Бєрдяєва та ін. Постулати екзистенціалістів актуальні й
на початку ХХІ ст. Так Хайдеггер вважав єдиним джерелом твору самого митця, який “у своєму творі виражає
тільки себе, а не об'єктивну реальність; створена ним дійсність стоїть над
часом і суспільством, оскільки розкриває таємницю буття взагалі; мистецтво не
можна аналізувати, інтерпретувати, його потрібно тільки переживати, бо це –
символ” [3].
Метою нашої статті є
простеження ідей екзистенціалістів у прозі С.Жадана.
“Депеш Мод” (2004) – це історія про покоління 90-х, на 19-20
річчя яких припав розпад СРСР, у
вужчому сенсі сюжет простий – це подорож трьох хлопців-товаришів у пошуках
четвертого задля повідомлення йому сумної новини – смерті його вітчима. Як і
вся постмодерна література цей текст автобіографічний, тому один з героїв –
оповідач є виразником авторського внутрішнього світу, авторської екзистенції.
Початок роману певною
мірою епатажний – оповідач згадує про свій перший алкогольний досвід і про своє
буття в світі. Оцінка свого місця в житті в 14-ти літньому віці є в цілому
позитивною: “Мене, за великим рахунком, коли не траплялось чергових демаршів
зовні, все влаштовувало – мене влаштовували обставини, в яких я жив,
влаштовували люди, з якими я спілкувався…” [1, с.3]. Оскільки
формування героя відбувалося за часів існування Радянського союзу, то він
усвідомлює себе як індивіда соціального: “Мене влаштовувала країна, в якій я
жив…” [1, с.5]. Співставляючи себе теперішнього, 30-тилітнього, з собою
14-тилітнім, автор констатує майже відсутність змін, говорить спочатку про
зовнішні фактори – політичні, культурні, географічні, і тільки в останню чергу
– особистісні: “Змінились друзі, себто одні назавжди зникли, а інші натомість
з’явились. Змінилась пам’ять – вона стала довшою, але не стала
кращою” [1,
с.6].
Жадан створив галерею
колоритних образів – єврей-антисеміт Собака Павлов, комерсант-невдаха Вася
Комуніст, товстий гомосексуаліст Какао, Сашко Карбюратор, Чапай, Вова і Володя.
Вони існують у власному субкультурному просторі, живуть за законами анархії.
Герої (чи скоріше антигерої) роману вписані автором у рідний харківський
простір, на що виразно вказують упізнавані міські топоси – будинок Держпрому,
площа Свободи, назви станцій метро і електоропоїздів. При чому міські топоси
виразно розділені на два світи. Перший
– світ багатих, владних людей, що мешкають у центрі міста, як-от
батько-генерал Марусі, який “...останні років 10 завис у Харкові, з дружиною
розлучився”, купив донці “прикольну двохкімнатну квартиру в крутому будинку на
площі, з видом на муніципалітет, щоправда на горішньому поверсі, під самою
вежею...” [1, с.125]. Але поява й самого автора-оповідача, і його друзів у
цьому світі спорадична і майже випадкова. Координати їхнього життя – другий
світ – це гуртожитки, забігайлівки,
робітничі (“…є один район… квадратні кілометри непролазного приватного сектору,
відразу за яким починаються заводи, так би мовити – старі фабричні передмістя,
влітку там взагалі на вулицях нікого не зустрінеш…” [1, с.82]) чи етнічні
(“…харківські роми по-своєму втілили в життя давнюю ромську мрію про священний
ромський мегаполіс, …. просто заселились массово, але разом з тим компактно,
понад річкою, окопались як могли і фактично розчинились у ворожій східній
столиці“ [1, с.91]) околиці міста, тобто андеґраунд, виразним представником
якого вже традиційно в сучасній українській літературі вважається автор. Одним
з символів цього життя є вокзал: “…за пару ночей на Південному вокзалі міста
Харкова можна продати будь-що, навіть
душу, якщо вона в тебе є…” [1, с.45].
Яскравим урбаністичним
символом розпаду держави є завод – “колишня гордість оборонної промисловості”,
який герої, за пропозицією Чапая вирішують обікрасти: “…завод розвалювався, як
і все в країні, що можна було вкрасти – директор вкрав, що не можна було – зіпсував…”
[1, с.84]. Ще одним символом
держави, яка самознищується, є образ риби: “…риба зсередини просто вижрана цими
хижаками, їх там цілий рій…, яка гадість, думаю я, мертва риба, мертва
циганська риба, вижерта ізсередини, який жах”
[1, с.96].
Міському пейзажу
протиставлено опис соснового бору з околиць Харкова. Протиставлення
відбувається на часопросторовому рівні – міський пейзаж, сірий і безнадійний є
реальністю 19-річного героя, натомість жива природа, проста і радісна в своєму
існуванні, виринає з дитячих спогадів: “Десь далеко-далеко, на Сході республіки,
зовсім поруч із державним кордоном, небо пахне ранковим лісом…Я йду
довгою-довгою лісовою доріжкою, ліворуч від мене і праворуч від мене – високі і
теплі сосни, які зігрівають своїм диханням пісок навколо себе, і повітря, і
ранковий суботній ліс, і птахів…” [1, с.108].
Образ головного героя
твориться автором за допомогою використання зіставлення й протиставлення, в
тому числі й на рівні вікових категорій. У різному віці екзистенційні проблеми
розглядаються під іншим кутом зору. Так у 19 років герой розмірковує над сенсом
життя, використовуючи подеколи натуралізм і гротеск: “…як я живу і для чого?
Для чого все це? Вся ця боротьба за виживання? гра на утримання рахунку? для
чого все це? мені зараз 19, через 5 років, якщо я не помру від побутового
триперу, мені буде всього-на-всього 24, Гайдар у цьому віці вже навіть полки не
водив, що я буду робити в 24?” [1, с.124].
Герой поступово
стверджує анархію як основний спосіб буття, заперечує всі традиційні ціннісні
орієнтири – родину, державу: “Я, звісно, нічого проти не маю – там сім’я,
батьки, все нормально, я до цього нормально ставлюся. Просто це насправді не
так вже й важливо, як здається, це така фішка, що всі лише говорять – сім’я,
сім’я…” [4, с.79]; “Авіалінії, аеропорти, стюардеси – це фікція. Насправді в
цьому немає РЕАЛЬНОЇ потреби, розумієш? Потрібно лишити тільки те, в чому є
РЕАЛЬНА потреба. …В армії теж немає РЕАЛЬНОЇ потреби…. Армія створена лише для того,
аби виправдовувати в наших очах доцільність свого існування” [1, с.105]. Більше
того, анархія стає й способом мислення
героя, що призводить його до заперечення віри: “Я не вірю в пам’ять, я не вірю
в майбутнє, я не вірю в провидіння, я не вірю в небеса, я не вірю в ангелів, я
не вірю в любов…” [1, с.216]. Ця зневіра доводиться автором до абсурду, до
заперечення Бога: “…я знаю про присутність тут, в чорних небесах над нами,
нашого чергового сатани, який насправді єдиний, хто існує, єдиний, чиє
існування я ніколи не поставлю під сумнів…” [1, с.216]. Розмірковуючи на
вічними категоріями людського буття, герой створює й власну формулу щастя:
“…радість і спокій тримаються саме на великому логічному поєднанні тисячі
нікому не потрібних, аномальних шизофренічних штук, які, сполучившись у щось
єдине, дають тобі, врешті-решт, повне уявлення про те, що таке щастя, що таке
життя, і головне – що таке смерть” [1, с.207].
Картина безпросвітної
дійсності, нікчемності й неспроможності сучасної людини бодай на якийсь вчинок,
досягає апогею у фіналі роману. Герої Жадана не змогли досягти мети своєї
подорожі й відчувають порожнечу й безпорадність. Втім автор залишає читачеві
маленьку шпаринку, в яку лине світло – це символічний образ слимака, що є
уособленням героя і, у ширшому сенсі, сучасного йому покоління: “…втомлений,
змучений депресіями слимак… починає відповзати від нас на Захід – на інший бік
платформи. Я навіть думаю, що цієї дроги йому вистачить на все його життя” [1, с.223].
Отже, у образах героїв
роману Сергія Жадана “Депеш Мод” яскраво втілені ідеї екзистенціалістів Сартра
і Гайдеггера про почуття жаху, власної нікчемності, страху перед іншими людьми,
державою та усвідомлення своєї
смертності, що охоплюють людину в соціумі. Підкреслені подібні песимістичні
настанови загальною атмосферою розпаду імперії.
Література
1. Жадан С.В. Депеш Мод. –
Харків: Фоліо, 2008. – 229 с.
2. Літературознавчий
словник-довідник / За ред. Р. Гром’яка,Ю. Коваліва, В. Теремка. – К.: Академія,
2006. – 752 с.
3. Новейший философский словарь: 3-е изд., исправл. – Мн.: Книжный Дом. 2003. –
1280 с. //
http://slovari.yandex.ru/dict/phil_dict
4. Харчук Р.Б. Сучасна українська проза: Постмодерний період: Навч.
посіб. – К.: ВЦ «Академія», 2008. – 248 с.