Голенко В.М.
Національна металургійна
академія України
(м. Дніпропетровськ)
МОВА І МИСЛЕННЯ
Сучасна
українська мова є багатовіковим надбанням українського народу. Вона створена
зусиллями багатьох поколінь. ″В мови наша стара й нова культура, ознака
нашого національного визнання… І поки живе мова – житиме й народ, як
національність…″ (І.Огієнко).
Мова
нерозривно пов’язана із суспільством. Цей зв’язок на всіх етапах розвитку мови
взаємозумовлений, оскільки поза суспільством мови немає, як не існує й суспільства
без мови.
Мова – це
найважливіший засіб спілкування між людьми. Вона є засобом, за допомогою якого
люди обмінюються думками і досягають взаєморозуміння. Уміння говорити – не
природжена, а набута здатність людини. Мова входить у соціальний досвід людства,
розвивається разом із суспільством і засвоюється кожною людиною тільки завдяки
спілкуванню з іншими людьми.
В умовах
національного відродження українська мова набула особливої ваги. Вона стала
вирішальним чинником самобутності талановитого, віками гнобленого українського
народу, виразником інтелектуального і духовного життя.
Бути засобом
спілкування людей – це лише одна функція мови, щоправда, найголовніша –
комунікативна. Суспільний характер мови, сама її суть значною мірою
зумовлюються цією функцією і виявляються в ній. Проте роль мови не обмежується
лише її комунікативною функцією.
Бути засобом
реалізації (вираження) людської думки – це друга функція мови – виражальна, або
експресивна, когнітивна.
Мову не можна
сприймати лише як засіб передачі думок, обміну ними між людьми. Вона
безпосередньо пов’язана з формуванням думки. Більш того, у людини мислення
здійснюється на мовній основі. Воно й виражається, і відбувається у слові, у
формах мови, на основі граматичної будови, властивої мовній системі певного роду.
Бути засобом
формування людської думки – це третя функція мови, яка настільки тісно
переплітається з виражальною, когнітивною, що багато хто з учених розглядає їх
як одну – мислеоформлювальну. Усі функції мови існують в єдності: люди,
спілкуючись між собою, оформлюють свої думки в матеріальну оболонку – мову для
передачі їх одне одному. Саме в такій взаємодії своїх функцій мова є суспільним
явищем.
Оскільки мова
є засобом оформлення людської думки, то цілком природно постає питання про
співвідношення між мовою і мисленням. Мова і мислення виникли одночасно в
процесі розвитку пізнавальної діяльності людини і становлять діалектичну
єдність. Це виявляється в тому, що мова можлива тільки в єдності з мисленням.
Без неї не може бути оформлена, закріплена й збережена думка. Саме вираження
думки, як і розчленування відповідного змісту думки на певні елементи,
здійснюється за допомогою слів і мови. Отже, не буває мислення без мови, так
само як і мова не може існувати без мислення, а лише в безпосередній єдності з
ним.
Мова і
мислення хоча й перебувають у діалектичній єдності, проте не є тотожними.
Метою
мислення є отримання нових знань, їх систематизація, тоді як мова лише
обслуговує пізнавальну діяльність людини, допомагаючи їй оформити думки і
закріпити знання, передати їх, тобто людина мислить, щоб дізнатись і зрозуміти,
а говорить для того, щоб передати думки,почуття, побажання. Розрізняючи одиниці
мислення і мови, треба зауважити, що елементи мислення (поняття, судження) – це
образи, копії предметів дійсності. Їм відповідають елементи мови: поняття
знаходять свій вияв у слові, а судження – у реченні, проте не кожному слову
відповідає певне поняття (наприклад, службові слова, займенники, що не
виражають поняття) і не кожне речення виражає судження (наприклад, питальні
речення).
Мова (власне,
мовлення) – явище матеріальне. Всі її одиниці зрештою втілюються у матеріально
виражених мовних елементах – звуках. Мислення як властивість особливо
організованої матерії – мозку, реалізуючись у поняттях, судженнях, висновках,
навпаки, не матеріальне, а ідеальне,воно не має властивостей матерії.
І мова, і
мислення характеризуються специфічними ознаками. Ці ознаки досить істотні, на
них неможна не зважати при докладній характеристиці як мови, так і мислення, бо
саме врахування їх вказує, що мова й мислення не є тотожними, хоча й
перебувають у діалектичній єдності, в нерозривному зв’язку. Розуміння специфіки
мови і мислення не суперечить положенню про їх єдність і взаємозумовленість,
жодною мірою не свідчить про відрив мови від мислення. Єдність, нерозривність
мови і мислення, їх взаємозумовленість – незаперечний факт.
ЛІТЕРАТУРА
1. Мельничук О.С. Мова як
суспільне явище і як предмет сучасного мовознавства. – К., 1997.
2. Онтология языка как общественного явления. – М., 1983.
3. Семчинський С.В. Загальне мовознавство. – К., 1988.
4. Панфилов В.З. Взаимоотношения языка и мышления. –
М., 1971.
5. Чесноков П.В. Слово и соответствующая ему единица
мышления. – М., 1997.
6. Удовиченко Г.М. Загальне мовознавство. Проблеми. Методи.
– Київ, 2004.