Щетінін К.В.
Донецький національний університет економіки і торгівлі імені Михайла Тугун-Барановського, Україна
Формування нової соціокультурної дійсності та її риси в Україні
Кожна нова епоха
переосмислює обрії і зміст української культури в обширах великого історичного
часу. Зміна історичних її меж особливо інтенсивно відбувається тепер, в умовах
нового періоду державотворення. Новий соціальний і культурний контекст впливає
не тільки на характер змін в культурі сучасній, але й на оновлення, почасти і відродження
значних сфер культури минулого часу, які набувають в умовах посилення
національної самоідентифікації нового структурування, а сама українська
культура в цілому — нових соціально-цінних і громадянських орієнтирів.
Осмисленню шляхів розбудови української
культури присвячують свою роботу установи Національної Академії наук (Інститут
історії, Інститут мистецтвознавства, етнології і фольклористики ім. М.
Рильського, Інститут археології, Інститут літератури, Інститут соціології,
Інститут філософії). Опрацьовано декілька
концепцій розвитку української культури за участю відомих вчених Г.Д. Вервеса,
І.М. Дзюби, М.І. Гончаренка, М.В. Поповича, П.П. Толочка та інших.
Завданням
в осягненні даної теми полягає в осмисленні нового соціально-культурного
контексту та тих соціально-культурних змін, які з ним пов’язані.
Зміна історичних меж української
культури особливо
інтенсивно відбувається тепер, в умовах нового періоду
державотворення. Новий
соціальний і культурний контекст впливає не тільки на характер
змін в культурі
сучасній, але й на оновлення та відродження значних сфер культури минулого часу, які набувають в умовах посилення національної самоідентифікації
нового структурування, а сама українська культура в цілому — нових соціально-цінних
і громадянських орієнтирів. Глибинні зміни в культурі — процес іманентний,
еволюційний, довготривалий. Але разом з тим в культурі відбуваються й бурхливі,
"вибухові"
перетворення, які супроводжують появу нової культурної епохи.
Якщо творчий
злет української культури був підготовлений національними процесами кінця XIX —
початку XX ст., то зміни в сучасній українській культурі (особливо в художній сфері)
спираються на перервану культурно-модерністську традицію 20-х років і
демократизаційно-оновлюючу громадянську традицію 60-х років як гілку альтернативної, національно
спрямованої культури (Є,
Сверстюк, І. Світличний, І. Дзюба та інші).
До тих перетворень і тенденцій, які стимулюють
розвиток української
культури сьогодні, в першу чергу слід віднести напрямки, що були спрямовані на демократичне
оновлення суспільства (шляхом зняття тиску тоталітаризму) та розвиток і збереження
забутих або свідомо зневажених національних цінностей. Значну позитивну
роль в підготовці майбутніх змін в національній культурі мав період, званий перебудовою. Впроваджувана
поступово, а в більшій мірі навіть стихійно, лібералізація духовного життя породила
енергію постійних
зрушень і новацій. Суттєво урізноманітнилось духовне життя
суспільства за рахунок
поступового проникнення зарубіжних модерністських і постмодерністських
напрямків. Поступово
допускається, а потім і визнається існування поряд з методом
соціалістичного реалізму інших творчих методів. Проводиться ціла серія соціальних
реформ у сфері культури
та мистецтва
(наприклад, багаторічний експеримент з реформування театральної
справи в СРСР), які
мали ряд плідних наслідків. Надається значна свобода у виборі
репертуару та діяльності в цілому закладів культури аж до їх комерціалізації.
Тому зміни, які проходили в сфері культури після проголошення незалежності
України, були значною мірою продовженням, але на більш визначеній національній
основі, тих тенденцій і напрямків, що склалися в період "перебудови",
доповнились широким андеграундом — напрямками мистецтва, альтернативними
соціалістичному реалізму.
Проголошення волею народу незалежності України призвело до радикальних змін в суспільстві,
які суттєво позначились на становищі культури. Складається нова соціальна і
культурна ситуація, породжуючи нову соціокультурну реальність. Основною
особливістю нової соціокультурної дійсності є насамперед те, що наше
суспільство знаходиться в періоді перелому, зміни типу своєї організації
існування, яке умовно визначається як "посттоталітарне суспільство".
Радикальне реформування
суспільства активно формує нову культурну реальність, яка характеризується й
новими відносинами між людьми в цілому, новими умовами (в тому числі й
матеріальними) свого розвитку, особливою системою цінностей, норм і правил,
культурних потреб і засобів їх задоволення. Коли ці норми та правила перетворюються
на внутрішню програму поведінки людини (особистості), вони забезпечують
узгодження функціонування, сталість і надійність певної сфери соціуму.
Базовою основою всіх змін в суспільній свідомості є структурні зміни у
формах власності на засоби виробництва, у формуванні нових виробничих відносин,
які породжують нові класи і верстви суспільства, нову психологію, мораль,
людські взаємини, нові форми культурного буття, стилю і способу життя.
Достатньо вказати на освіту, яка в значній мірі набула вже станового характеру.
Відбувається відверта експлуатація "новими українцями" наукового,
економічного і культурного потенціалу суспільства при нульовому або ж
мінімальному внеску в культуру. Жорсткішими стають умови залучення населення до
здобутків культури, бо на зміну соціалістично-демократичному принципу доступу
до мистецтва та культури приходить її комерціалізація, встановлення високої
оплати, скажімо на вистави чи концерти елітарного мистецтва. Посилюється
соціальна нерівність в доступі до культури в цілому, особливо в освіті, де
виникає розгалужена мережа елітарних високооплачуваних закладів. На основі цих
суперечностей створюються нові зони соціально-культурних напружень, які
деформують традиційну українську ментальність, породжують мораль і психологію зверхності
одних (збагатілих) та приниженості інших, бідних і незабезпечених.
Таким чином, культура в цей період все більше соціалізується, соціально
класово увиразнюється. Розподіл культурних цінностей набуває соціальних ознак.
Якщо раніше (в застійні часи) говорилось про загальну тенденцію розвитку
соціалістичної культури "від соціальної диференціації до соціальної
інтеграції", то тепер йде наче б зворотний процес. Соціально-культурна
структура українського суспільства стає більш різноманітною, підкреслюючи
соціальну диференціацію суспільства. Оскільки в основі культури лежать
"цінності" і "норми", то й зміна соціальних орієнтацій
супроводжується, насамперед, переоцінкою цінностей та формуванням їх нової
ієрархії.
Одним із проявів збагачення змісту духовного життя суспільства є формування
його специфічних структур в окремих регіонах України відповідно до тих давніх
традицій, які в них побутували, складання інфраструктури сфери культури та
культурних потреб місцевого середовища. Достатньо чітко визначились особливості
духовного життя Львівського культурно-художнього комплексу, м. Харкова, Одеси
та багатьох інших. Особливо виразно вони виявляються у своєрідності системи
засобів масової комунікації, в єдності кіно, радіо, телебачення та преси, які
мають свій стиль, оформлення, зв'язок з традиціями, установки щодо перспектив
розвитку і щодо змісту національної культури, форм її побутування в певному
регіоні.
Нові умови дали можливість
виявитись тим культурним потребам, які раніше блокувались чи заборонялись. З'являються незнані
раніше суб'єкти
культури, діяльність яких пов'язана з недержавними формами
культурно-дозвіллєвої
діяльності, задоволенням нових потреб. Утворюються конкурентні державі культурологічні
структури (фірми, малі підприємства, культурологічні центри, дирекції свят і
фестивалів та інші), що відкриває нові шляхи вдосконалення культурної діяльності. Культурна
трансформація, що
триває в суспільстві, пов'язана з появою нових духовних потреб,
які були пробуджені
зростаючим інтересом до національної культури, а також потоком нових культурних
цінностей — як вітчизняних (які були або заборонені,), так і зарубіжних. Це дає
нові імпульси для
розвитку культури.
У зв'язку з різноманітністю змін і
впливів в культурі загальна її структура залишається не усталеною, що
дає підстави стверджувати, що сучасне культурне життя характеризується новим
співвідношенням професійної, самодіяльно-художньої, традиційно-народної та релігійної
культури, тобто певною
структурною
мозаїчністю.
Примітною особливістю розвитку
української культури, пов'язаною
з її відкритістю, є розгортання діяльності ініціативно
створюваних
добровільних товариств, об'єднань, асоціацій різного спрямування,
які поступово закладають важливе
підґрунтя громадянського суспільства. Значна частина цих об'єднань плідно співпрацює з різними
зарубіжними культурними, благодійними, науковими, освітніми інституціями, сприяючи входженню
України в культурний
європейський простір.
Зростаюча з часів
"перебудови" відкритість функціонування і розвитку української культури за своїм змістом є формою входження
в світовий
культурно-інформаційний простір і разом з тим оприлюдненням тих
здобутків культури, які
протистояли офіційним нормативам соціалістичного реалізму або не були визнані, Цей
процес супроводжувався інтенсивним проникненням на терени нашої культури
продукції інших культур, особливо західної, а також нового потоку творів російської
культури. Якщо кращі здобутки західної класики і елітарної культури були досить відомі в Україні
й раніше, в часи "перебудови", то предметом інтересу наших сучасників
стала раніше у нас стримувана
масова культура і, насамперед, в жанрах відеофільмів — трилерів, "мильних
опер", "бестселерів" багаторічної давності, значна частина яких
суворо заборонена цензурою західних країн. Американізація, вестернізацїя,
наступ "кітчевої" масової культури призвів до майже повної
"окупації" вітчизняного кінопрокату, в значній мірі, телебачення, до
спотворення образу американської і європейської культури в сприйнятті нашого
сучасника і почав поглинати інтерес до національної культури.
Навальна, агресивна пропаганда західних цінностей в їх не кращих зразках
певною мірою почала деформувати ще не усталену систему національних цінностей,
робити привабливим для молоді "героїв" західного світу, часто чужих нашій
моралі і нашому менталітету.
У зв'язку з підвищеною конкурентністю західної і російської культури та
значним зниженням показників освоєння і продукування культури української в
суспільстві починає усвідомлюватись необхідність протекціонізму щодо неї з
наданням їй певних пільг і переваг, особливо у виданні україномовної
літератури, кіновиробництва та кінопрокату. Розв'язанню цієї проблеми сприятиме
виконання Указу Президента України "Про заходи щодо розвитку духовності,
захисту моралі та формування здорового способу життя громадян", яким
затверджено основні напрями розвитку духовності українського суспільства.
"Розбудова суверенності й незалежності, демократичної, соціальної правової
держави, — підкреслено в Основних напрямах, — потребує активізації зусиль
органів виконавчої влади, громадських і релігійних організацій, спрямованих на
розвиток духовності, виховання патріотизму та поваги до історичної спадщини
українського народу, укріплення в суспільній свідомості загальнолюдських
моральних цінностей, виховання соціального оптимізму та впевненості кожного
громадянина у своєму майбутньому, формування здорового способу життя."
У зв'язку з ускладненням проблеми вибору духовних цінностей і
покращенням орієнтації українського суспільства у їх світі посилюється потреба
в новому просвітництві, розвитку альтернативних форм освіти, в оновленні всієї
системи виховання, які повинні відповідати потребам оновлення суспільства.
Перспективність розвитку української культури залежить від готовності її
представників до культурної активності, яка в значній мірі залежить від стану
їхнього менталітету. У ньому як характерну рису українця багато дослідників
називають комплекс меншовартості, втрату національної гідності.
Сьогодні основним засобом в освоєнні здобутків української культури виступають
засоби масової комунікації. Більшість громадян суттєвим
здобутком національної культури останніх років вважає, насамперед
"зрушення в оволодінні громадянами державною мовою", яке закладає
основи подальших позитивних змін. Важливою традицією розвитку
української культури був і є її високий фольклоризм, порівняно з
високорозвиненими країнами. Переважна більшість вважає, що за останні роки
відбулись позитивні зміни в опануванні населенням фольклору, звичаїв, народного
мистецтва.
У системі багатьох складових національної культури є такі, які в свідомості
народу займають особливе місце як найважливіші, бо з ними громадяни пов'язують
образ своєї культури. В її якісне "ядро" переважна більшість опитаних
громадян дев'яти регіонів України включили мистецтво, історію та мову.
Насамперед мистецтво уособлює в свідомості народу живу душу його культури
(виділяється музика, пісня, література). Образ своєї культури громадяни
також пов'язують з тією її складовою, питома вага якої в умовах
науково-технічного прогресу та урбанізації все зменшується — національні
звичаї, побут, предметне середовище, спосіб життя.
Менше місця в системі національної культури надається громадянами релігії
та рисам національного характеру. Однак слід зазначити, що в моделюванні системи
базових елементів національної (української) культури існують значні
відмінності між Східним та Західним регіонами України, які часто мають
принциповий характер і які є свідченням варіативності її розвитку.
Якщо в Західній Україні при більшій насиченості релігійними організаціями
релігійність зростає значно швидше порівняно з загальноукраїнським (як і
фольклоризація населення), то Східна (індустріально-урбанізована) Україна
характеризується більшим зростанням потягу до світської культури, відвідування
дискотек, відеосалонів, театрів, інтересом до розважальних телепередач, читання
художньої літератури. У Східній Україні залучення до національної культури
відбувається значно повільніше, долаючи на своєму шляху значні перепони.
Важливими складовими національної культури є всі сфери національного
буття і насамперед наука. Усвідомлення
сучасниками доволі, здавалось би, простої істини, що джерелом й ініціатором
розвитку національної української ідеї і національної самосвідомості є
інтелігенція (як гуманітарна так і природничо-технічна), не тільки надавало
нового імпульсу її діяльності тепер, але й сприяло постановці важливої проблеми
осягнення в усій повноті ролі національної інтелігенції, її покликання і
відповідальності перед народом за характер тих змін, що відбуваються в
суспільстві.
Глобалізаційні
процеси є реалією нашого сьогоднішнього світу і, безумовно, певною мірою
формують культурне обличчя сучасного людства. Глобалізація проявляється
по-різному в різних аспектах буття суспільства, але в культурній сфері її прояв
полягає в певній стандартизації, уніфікації культурного продукту, підведенні
його під певний зразок, який визначається насамперед необхідністю комерційного
успіху. Відбулася значна комерціалізація, що позначилася на стані та характері
масової культури. Внаслідок відчутних економічних труднощів, складнощів початку
процесу державотворення, що переживала наша держава наприкінці 80-х – у 90-х
рр. минулого століття, Україна втратила контроль над виробництвом власного
масового культурного продукту та його поширенням, віддавши це майже повністю на
відкуп західним, насамперед американським, та російським виробникам. Майже
тотальне переважання американських кінофільмів, західної та російської
популярної музики, російського радіо- та телепродукту, або українського, але за
суттю калькованого з американського, - все це є, на жаль, реаліями українського
сьогодення.
Література
1.
Культурологія:
теорія та історія культури : Навчальний посібник / За ред. І.І. Тюрменко, О.Д.
Горбула - Київ: Центр навчальної літератури, 2004.- 368 c.
2.
Культурологія:
українська та зарубіжна культура : Навчальний посібник / Зязюн І., Семашко В.
та ін.; Ред. М.М. Закович - К.: Знання, 2007.- 567 c.
3.
Культурологія :
Навчальний посібник / Гриценко Т. Б., Гриценко С. П., Кондратюк А. Ю. - К.:
Центр навчальної літератури, 2007.- 392 c.