Історія, 1
Федоренко Я.А.
Черкаський
національний університет ім.Б.Хмельницького, кафедра новітньої історії України
Створення нової системи позарелігійної обрядовості в селах України на
початку 1960-х років
У житті українського народу традиційна обрядовість завжди відігравала
помітну роль. У період „відлиги” влада зробила чергову спробу створити нову
систему позарелігійних обрядів і свят, які мали замінити ті, що здавна народ
зберігав у своїх душах.
Мета даної роботи - описати спроби
запровадження владою радянських свят та процес адаптації до них традиційної
народної обрядовості на початку 1960-х років в українському селі.
На проведеній у лютому 1962 року за ініціативою ЦК КПРС Всесоюзній
конференції з проблем науково – атеїстичної пропаганди панувала думка, що
релігійні звичаї і традиції слід витісняти новими святами і ритуалами для
задоволення естетичних та емоційних потреб віруючих[1,52].
Введення нових обрядів торкнулося і українських сіл, котрі виступали увесь
час оберегом традиційної народної обрядовості. Зокрема, владні чиновноки
ухвалили рішення про не відзначення так званих храмових свят – днів вшанування
певного святого, на честь якого побудована церква чи її престоли і який
вважався „небесним покровителем села”. Замість „храмів” почали відзначатися
місцеві колгоспні свята: свято механізатора, дата заснування колгоспу, день
колективного відпочинку тощо [2, 6].
Досить популярними в цей час стали
трудові свята, проведенням яких влада намагалася зменшити вплив релігійних або
взагалі замінити їх. Це, насамперед, свято посвячення у хлібороби, вшанування
передовиків виробництва, свято врожаю, свято серпа і молота [3, 30]. Наприклад,
свято серпа і молота вважалось святом взаємодії робітників і селян. В Донбасі та
Львівсько-Волинському вугільних басейнах його урочистою формою стало вручення
сільським працівникам шахтарської лампочки, а
робітникам – снопа пшениці або каравая хліба [4,41]
Обов’язковими для відзначення залишились базові радянські свята: Перше
травня, річниці Жовтня, День Радянської Конституції та Радянської Армії, день
Перемоги, День 8 березня та інші.
Шкільні свята в цей час набули нового осмислення. Особливо популярними
стали перший і останній дзвінок, день букваря, шкільний день урожаю, відкриття
піонерського літа, свято дружби, день повноліття, випускний вечір та інші.
Відбулася адаптація і календарних народних звичаїв. Саме в цей період в
Україні здобули розповсюдження календарні народні звичаї, що найменше
перебували під впливом християнської ідеології. У статусі вторинних форм фольклору вони увійшли в систему радянської
обрядовості і за кілька років перетворились у багатьох місцевостях на стабільну
традицію.
Найулюбленішим зимовим святом
продовжував залишатись Новий Рік. До
нього в кожній сім'ї, в кожному
колективі готувалися
заздалегідь, намагаючись відзначити цю подію по-особливому. Доповненням до новорічного свята стали
традиційні календарні пісні українського народу – колядки та щедрівки [5, 139].
Продовжував існувати звичай ставити і прикрашати новорічну ялинку, що символізувала вічну молодість і довголіття. Під
нарядно прибраною і освітленою різнокольоровими вогнями лісовою красунею у
кожній сім'ї для дітей розкладалися новорічні
подарунки, влаштовувалися веселі ігри, дитячі розваги.У палацах, клубах, театрах, на .площах міст і сіл повсюдно
встановлювалися великі громадські ялинки, навколо яких проходили народні гуляння дорослих і дітей, карнавали
ряджених, театралізовані видовища, концерти.
У 1960-х роках на Україні неодноразово робилися спроби відродити Масляну –
стародавнє народне свято. Воно увійшло в побут під назвою Проводи зими та
увібрало в себе дуже багато рис ще язичницьких часів [6, 186]. Розважальну
частину свята складали народні звичаї та традиції, такі як спалення опудала
Зими, рядження, календарні пісні-веснянки, театралізовані сценки.
Таким чином, на початку 1960-х років було розгорнуто широку роботу по
створенню системи нової позарелігійної обрядовості. З’явилося дуже багато нових
свят, присвячених трудовій тематиці(свято врожаю, свято серпа і молота), які
відповідали радянським будням, прославляючи існуючий на той час спосіб життя, і
пропагуючи ідеали комуністичної влади.
Проте, незважаючи на старання
партійної номенклатури, календарно-побутова обрядовість змогла
пристосуватись до нових умов,
адаптувавши давні українські традиції до реалій радянського способу життя, і
існує, зазнавши незначних, характерних для ХХІ століття змін до наших днів
Список використаної літератури
1. Пащенко
В.О. Православ’я в новітній історії України. Ч.2. – Полтава, 2001. – 736с.
2. Новий побут і атеїстичне виховання трудящих //Народна
творчість та етнографія. – 1964. – №3. – С.5-10.
3. Бражник
І.І. Радянська святковість – дійова форма боротьби з релігійними пережитками //Народна
творчість та етнографія. – 1962. – №3. – С.25-35.
4. Центральний
державний архів вищих органів влади.-Ф.2605.-Оп.8.-Сп.4283.
5. Наулко
В.І. Культура і побут населення України . – К.: Либідь, 1993.- 210с.
6. Гаврилюк
О. Побут і релігія. – К.: Видавництво Політичної літератури України, 1968. –
195с.