Бражник О. В.
Харківський гуманітарно-педагогічний інститут
Гра як метод формування креативності
школярів.
Проблема ігрової
діяльності цікавила багатьох педагогів і вихователів. Значний вклад у вирішення
цієї проблеми вніс наш сучасник, нині добре відомий науковець Ш.О.Амонашвілі.
Він показав, як через гру можна ввести дитину в складний світ пізнання.
Перед
наукою стоїть завдання – створення ефективних дидактичних систем, які базуються
на застосуванні таких типів, технологій, форм і методів навчання, які забезпечували
б інтенсивне формування умінь і навичок. І на цій основі суттєво підвищували
рівень самостійної творчої діяльності учнів, створили б умови для більш повного
й ефективною використання інтелекту кожного. Аналіз педагогічної практики
переконує у недостатній ефективності традиційного типу навчання щодо вирішення
названих завдань через традиційний метод організації викладання.
Суперечності
між вимогами, що постають перед спеціалістами в сучасних умовах, та рівнем
їхньої готовності до професійної діяльності
вимагають утвердження якісно нових суб'єктних відносин у навчанні.
Наполегливо працюють у напрямі вирішення цієї проблеми відомі педагоги-новатори
Ш.Амонашвілі, М.Гузик, С.Ільїн, В.Краковський, С.Лисенкова, В.Шаталов та інші [2].
А.С. Макаренко писав:
„Гра має важливе значення в житті дитини... Якою буде дитина в грі, такою вона
буде і в праці, коли виросте. Тому виховання майбутнього діяча відбувається
перш за все в грі..." Отже, гра, її організація – ключ в організації
виховання.
У грі найповніше проявляються
індивідуальні особливості, інтелектуальні можливості, нахили, здібності дітей.
Гра – творчість, гра – праця. "Праця – шлях дітей до пізнання світу",
– писав О. М. Горький.
Одним
із способів вирішення даної суперечності є
зміна технології навчання шляхом включення у навчально-виховний процес ігор.
Дослідження, пов'язані з розробкою і впровадженням нових технологій навчання, в
основу яких покладено застосування ігор, свідчать про наявність у них значних
можливостей щодо підвищення ефективності
підготовки спеціалістів. У розробку даної проблеми вагомий внесок зробили
відомі педагоги А.Макаренко та В.Сухомлинський.
В
останні роки практика застосування ігрових завдань визначила методичну думку,
що зараз настав час узагальнення практичного досвіду, об'єктивної оцінки доцільності застосування ігрових
завдань, визначення їх питомої ваги та місця у системі навчання. Гра дозволяє
яскраво реалізувати всі провідні функції навчання: освітню, виховну та
розвивальну, які діють в органічній єдності[1].
Гра
стимулює пізнавальний інтерес. Педагогічне стимулювання і мотивація навчальної
діяльності учнів включають в себе формування пізнавального інтересу, що являє
собою вибіркову спрямованість особистості, яка звернена у сферу пізнання,
предметного оволодіння знаннями. Це інтерес до глибокого, усвідомленого
пізнання. Оскільки пізнавальний інтерес багатогранний, він може: 1) виступати
як зовнішній стимул процесу засвоєння, як засіб активізації цього процесу, 2)
як мотив пізнання, стикаючись та взаємодіючи при цьому з іншими мотивами.
Якщо
інтерес до предмета не сформований, засвоєння буде проходити нижче природних
сил учня. Необхідно постійно стимулювати пізнавальні інтереси. Основні напрями цього: за допомогою змісту
матеріалу, що вивчається, та шляхом організації пізнавальної діяльності (введення ігор у
навчально-виховний процес),
Використання
ігор допомагає сформувати пізнавальну самостійність
– якість особистості, що проявляється у готовності власними силами здійснити
цілеспрямовану пізнавальну діяльність. Пізнавальна
самостійність формується у різних навчальних ситуаціях: сприйнятті
готового матеріалу, спрямованій пізнавальній активності, дослідницькій
пізнавальній діяльності.
Ігри
дають можливість внести проблемність у пізнавальний
процес, здійснити самоконтроль та самокоригування пізнавальної
діяльності. Успішне проведення ігор веде до розвитку пізнавальної самостійності
учнів.
Пізнавальна
самостійність – це якість особистості, що проявляється у готовності своїми
силами здійснити цілеспрямовану пізнавальну діяльність. Ця активність передбачає здатність здійснювати
пізнавальну діяльність, що включає необхідні знання, які визначають потребу, прагнення
до цієї діяльності. Пізнавальна самостійність може розглядатися, з одного боку,
як мета навчання, а з іншого – як умова, що дозволяє більш повно
використовувати можливості учнів. Розвиток
здатності виконувати пізнавальну діяльність має такі рівні. Перший –
засвоєння забезпечується сприйняттям, усвідомленням та запам'ятовуванням
матеріалу, другий – дозволяє
застосовувати знання у новій ситуації, що потребує творчого підходу до
використання знань, які має учень[3].
На
активність у процесі пізнавальної діяльності впливають і зовнішні стимули, їх роль особливо
велика, якщо вони переходять у соціально значущі мотиви. Виховання стійких
пізнавальних та соціально значущих мотивів – одна з сторін формування
пізнавальної самостійності.
Отже,
ігрова навчально-виховна, розвивальна діяльність
необхідна, вона відкриваї широкі можливості для навчання учнів і
розвитку їх творчіх здібностей.
Література
1. Ващенко Г. Роль ігрової діяльності у навчанні // Ващенко Г. Загальні методи
навчання. – К., 1997. – С.366-380.
2. Гузеев В. В.
Методы и
организационные формы обучения. – М.: Народное образование, 2001. – 128с
3. Жорник О. Використання дидактичних ігор у навчанні // Рідна школа. – 2000.
- № 4. – С. 63-64.