Філософія / 2. Соціальна філософія
К.філос.н. А.В. Зуєв
Уманський національний університет садівництва
Культурна самоідентифікація в умовах
знаково-інформаційної цивілізації
З
перетворенням світу на безмежне середовище циркуляції і функціонування знаково-інформаційних
реальностей і непов’язаних уривків питання про культурну ідентифікацію набуло
зовсім іншого характеру. Очевидним стало те, що завдання особистісного
саморозуміння і усвідомлення власного місця в світобудові перетворилося на
невирішувану головоломку, в якій невідомі вихідні данні. Водночас, у нас
залишається відчуття своєрідної світоглядно-ціннісної інерції, через яку ми все
ж таки прагнемо самоусвідомлювати себе в якості культурних, духовних,
ціннісно-вольових істот. Створюється парадоксальна ситуація, коли в межах
реальності інформаційних середовищ достатньо легко віднайти середовище
комфортного саморозуміння, але дуже важко втриматися в ньому на основі
культурно-ціннісного самовизначення, адже такого не відбувається в принципі. В
структурі, алгоритмі, опціях знаково-інформаційного уривка завжди є чітке
пояснення, чому він є для людини зручним і важливим, але ніколи немає
сутнісно-онтологічного та екзистенціального фундаменту, який змушує залишатися
в цьому уривкові з метою особистісної самореалізації, ґрунтованої на творчості
і самотворчості.
Отже, в
середовищі безконечних знаково-інформаційних можливостей людині стало легко
відшуковувати зручні символи і значення, але стало майже неможливо робити їх
особистісно і онтологічно значимими, а цим зумовлюється і нездатність
культурної особистісної самоідентифікації на основі більш-менш сталих принципах
творчості. «Проблема, що мучить людей в наш час, полягає не стільки в тому, як
набути обрану ідентичність і змусити оточуючих визнати її, скільки в тому, яку ідентичність вибрати і як зуміти
вчасно зробити інший вибір, якщо
ідентичність, що була вибрана раніше, втратить цінність чи позбавиться своїх
привабливих рис. Головною і найбільш нервуючою проблемою є не те, як знайти
своє місце в жорстких межах класу чи страти і, найшовши його, зберегти і
уникнути вигнання; людину дратує передчуття, що межі, до яких вона так важко
проникла, скоро зруйнуються та зникнуть» [1, с. 185]. Безкінечна зміна
світоглядно-ціннісного обрію змушує людину не створювати життєво значимі
культурні смисли, а вчитися вчасно переміщуватися між інформаційними
середовищами, потрапляючи до тих, які в даний момент є зручнішими, вдалішими,
сприятливішими для утворення символічного фону власного перебування в даному
середовищі.
Культурна особистісна
самоідентифікація перетворилася з процесу духовної творчості
життєстверджувальних смислів, образів, категорій, знань на специфічне вміння
обирати найзручніші стратегії і алгоритми міжреальнісних інформаційних
переміщень, які покликані задовольнити прагнення людини до самозаспокоєння
традиційними образами культурності та соціальності.
Бажання
людини і надалі вважатися істотою культурною, соціально-історичною,
духовно-творчою призводить до створення різноманітних пояснювальних,
переконуючих, теоретичних концепцій, які закликані переконати нас в бажаному.
Так, наприклад, відомий дослідник соціокультурних реалій інформаційної
цивілізації Мануель Кастельс в своєму творі «Влада комунікації» (Communication power, 2009) стверджує про те,
що «все ж існує глобальна культура, яка може досліджуватися на трьох
ідентифікаційних рівнях» [2, р. 118]. Далі він подає критерії культурної
самоідентифікації представників кожного з трьох рівнів: перший рівень −
космополітичний − має за основу усвідомлення глобальної відповідальності,
термінів екології, прав людини, моральних принципів, глобальної економічної взаємозалежності
та геополітичної безпеки; другий − рівень мультикультурної глобальної
гібридизації − характеризується хаотичним змішанням різноманітних
соціокультурних образів, традицій та взаємодій; третій − рівень
консюмеризму − ґрунтується на розвитку глобального капіталістичного ринку
та споживацьких тенденцій, що лежать в його основі. З одного боку, подається
доволі структурована модель культурної самоідентифікації, однак, з нашої точки
зору, така структурованість є лише позірною. Сам принцип поділу людей на більш
освічених і аристократичних космополітів та примітивних консюмеристів тощо, з
нашої точки зору, скидається на виділення певних каст, поділ на кращих і
гірших, що не може закладатися ні в основу культурної ідентифікації, ні
існувати в якості критерію моделей поведінки і моралі.
Сьогодні
перед нами постає вибір, який полягає в двох можливостях: або прагнути до
відповідності традиційному онтологічно обґрунтованому та екзистенціально
вмотивованому розумінню культури, або ж погодитися з тим, що нові буттєві
реалії, а саме перетворення світу на середовище знаково-інформаційних
реальностей і уривків, вимагають нового розуміння феномену культурної
самоідентифікації. Соціокультурне середовище сьогодні втратило всепояснюючі
підґрунтя справедливості, краси, істини, моральності, духовності, творчості
тощо. Кожна з цих категорій має в сучасному світі вагу лише у випадку
конкретної актуалізації в рамках того чи іншого інформаційно-уривчастого
алгоритму. Хто ж прагне до самореалізації на феноменологічному рівні
традиційних світоглядних категорій-фундаментів, перетворюється на аутсайдера
гонки переміщень між знаково-інформаційними реальностями, адже вони радо
приймають лише тих, хто погоджується грати за їх правилами, а не привносить
свої культурно-духовні принципи.
Література
1.
Бауман З.
Индивидуализированное общество / Зигмунт Бауман. − М.: Логос, 2005. − 390
с.
2.
Castells M. Communication power / Manuel Castells. − New York: OUP
Inc., 2009. − XVIII, 571 p.